Online abonnement opzeggen bij 1 op de 4 bedrijven te moeilijk

26aprillapto[.jpg

Bij één op de vier bedrijven die online hun diensten aanbieden, is het te moeilijk voor consumenten om op te zeggen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De wet wordt hiermee overtreden. 

De Consumentenbond keek naar 123 bedrijven en concludeerde dat bij 26 procent van die bedrijven online opzeggen te veel voeten in aarde heeft. Het gaat vooral om energiebedrijven, telefoon- en internetbedrijven en goede doelen. Dit is lastig voor de consument. 

Online afgesloten? Dan ook online opzeggen

Wettelijk gezien moet je online afgesloten abonnementen ook online op kunnen zeggen. Dit geldt voor alle bedrijven en instanties, behalve voor verzekeringen en schadeverzekeraars. De verplichting om een abonnement online op te kunnen zeggen, zorgt ervoor dat bedrijven en instanties uitvluchten verzinnen. Ze doen bijvoorbeeld alsof het opzeggen moeilijk gaat of ze verlengen de verwerkingstijd. Daarnaast zetten organisaties de online opzegoptie in de algemene voorwaarden of in de kleine lettertjes. 

In 2020 was een soortgelijk onderzoek gaande en dat leidde ertoe dat de Autoriteit Consument & Markt een aantal bedrijven aansprak. Daardoor is online opzeggen in die branches een stuk makkelijker geworden. De sectoren die toen niet werden genoemd, zijn nu aan de beurt. 

De helft van de aangesproken bedrijven voerde veranderingen door

32 organisaties werden aangesproken door de Consumentenbond, waarvan zestien het advies ter harte namen en verbeteringen doorvoerden. Sommige bedrijven, zoals Ziggo en Eneco, weigerden de online opzegoptie te verbeteren. 

Bron: de Consumentenbond