Overgrote meerderheid zou niet achteraf betalen in fysieke winkels: ‘Altijd foute boel’
Als het aan betaalbedrijven Klarna en Adyen ligt, kun je over een paar weken achteraf betalen in fysieke winkels. Zouden mensen daar gebruik van maken? Nee, blijkt uit een poll van Radar. 91 procent zou dit niet doen: “Zo breng je mensen in de problemen”.
91 procent wil niet achteraf betalen
Achteraf betalen is tot nu toe vooral mogelijk bij online aankopen. Maar als het aan Klarna en Adyen ligt, wordt het in de loop van deze maand ook mogelijk in de winkelstraten. Winkels met een pinapparaat kunnen deze optie vanaf dan aanbieden aan hun klanten.
Radar was benieuwd of jullie dat ook daadwerkelijk zouden doen. Vandaar dat we de volgende vraag online zetten: Zou jij gebruikmaken van achteraf betalen in fysieke winkels?
In totaal reageerden 3.030 mensen op deze poll. Een overgrote meerderheid van 91 procent geeft aan geen gebruik te willen maken van deze optie, 3 procent zou dit wel doen en 6 procent soms.
Werkt schulden in de hand
De meeste mensen noemen achteraf betalen onverstandig. Ze vinden dat je wordt verleid tot aankopen die je op dat moment niet kunt betalen en zijn bang dat je het overzicht van je uitgaven kwijtraakt.
“Als je het op het bewuste moment niet kan betalen, moet je het gewoon niet kopen. Achteraf betalen is sowieso een heel slecht idee”, laat iemand bijvoorbeeld weten.
Je rekent je op een verkeerde manier rijkEen deelnemer die niet achteraf betaalt
“Het risico dat je vergeet te betalen, en daardoor problemen krijgt wil ik niet. Het beste is meteen betalen”, vertelt een ander. “Je werkt hiermee schulden maken in de hand en brengt mensen in de problemen.”
Verschil fysieke en online aankopen
Bovendien geven polldeelnemers aan dat er een verschil zit tussen online-aankopen en fysieke aankopen. “Als je in een fysieke winkel een product koopt, heb je het goed kunnen bekijken. Dan is er voor mij geen reden om achteraf te betalen”, legt iemand uit.
“Als je online koopt is het soms afwachten of het product precies is wat je voor ogen hebt. Als je dan direct betaald hebt, duurt het soms best lang voordat je je geld terug hebt. Daardoor moet je opletten of het ook inderdaad is teruggestort.”
Altijd foute boelIemand die niet achteraf zou betalen
Alleen bij grote aankopen
Ook maken mensen onderscheid tussen grote en kleine aankopen: bij grote aankopen kunnen mensen zich voorstellen dat je het achteraf wilt afrekenen, bij kleine aankopen vinden ze het niet nodig.
“Alleen bij grote aankopen, zoals een wasmachine of meubels, zou ik pas betalen als het thuis bezorgd is”, vertelt iemand bijvoorbeeld. “Bij een nieuw apparaat - bijvoorbeeld een stofzuiger of kruimeldief - zou ik dit eerst een poosje kunnen uittesten. Bij dagelijkse boodschappen vind ik het niet nodig.”
Een ander vertelt: “Misschien bij een grote noodzakelijke aankoop zoals een wasmachine. Als mijn loon nog niet binnen is zou ik de aankoop toch alvast doen en eind van de maand betalen. Verder zou ik geen reden kunnen bedenken dan alleen soortgelijke situaties, urgent en noodzakelijk.“
Handig aan het eind van de maand
Deelnemers die wel achteraf zouden betalen in fysieke winkels lijkt het makkelijk voor momenten waarop je geen geld bij hebt of wanneer je even te weinig geld op je rekening hebt staan. “Handig als je geen geld bij hebt en geen betaalapp op je telefoon hebt staan.”
Soms is een maand te langDeelnemer die wel achteraf zou betalen
“Mocht er iets met het product niet in orde zijn, dan is er geen probleem met je geld terugkrijgen”, concludeert iemand.