Parfum is een populair moederdagcadeau, maar waarom is het zo duur?
Moederdag staat voor de deur, dus krijgen veel moeders straks weer parfum cadeau. Heb jij je ooit afgevraagd waarom een luchtje vaak duur is? Radar vraagt het parfumeur Frank Bloem.
Waarom is parfum zo duur?
Je zou misschien denken dat de ingrediënten parfum zo kostbaar maken, maar dat is lang niet altijd zo. “Bij parfums die op grote schaal geproduceerd worden, is de inhoud maar een paar procent van de prijs die je betaalt”, aldus Bloem.
Bij commerciële parfums betaal je meer voor de kosten die zijn gemaakt voor het samenstellen van de geur. “Ook gaat een groot deel naar de verpakking, zoals de fles.”
Het grootste deel van de prijs is echter winst voor de producent. “De winstmarge is bijvoorbeeld zo groot dat modehuizen meer winst kunnen maken op parfum dan op kleding. Daarom beginnen sommige kledingmerken een parfumlijn om tegenvallende kledingverkoop te compenseren.”
Bij parfums die in minder grote hoeveelheden geproduceerd worden, zoals nicheparfums, bepalen de ingrediënten een groter deel van de prijs. Zo worden er vaker kostbare ingrediënten gebruikt. Bijvoorbeeld rozenolie: voor een gram heb je kilo’s rozenbladeren nodig.
Hoe weet je of een parfum de prijs waard is?
Wat als je een fles parfum wil aanschaffen, maar je weet niet of een parfum ‘goed’ is? “Het lastige aan parfums is dat je niet achterop de fles kan zien wat er in zit”, zegt Bloem. Alleen de allergenen staan daar vermeld.”
Je kan dus niet achterhalen of er kwalitatieve ingrediënten in zitten, of hoeveel. Dat terwijl de ingrediënten bepalen hoeveel ‘geurnoten’ een parfum heeft en hoe lang de geur blijft zitten.
Zegt de prijs dan iets? “Lang niet alles”, aldus Bloem. “Zo kan hoge prijs duiden op de ‘serieusheid’ van een parfum, maar er zijn ook parfums waar het vooral marketing is en je het niet terug ruikt.”
Goedkopere 'klassiekers'
Aan de andere kant zijn er ook goedkope parfums die niet onder doen voor grote spelers. “Bij de drogist zijn 'klassiekers' te koop die niet meer in de mode zijn en waar de kosten voor het ontwikkelen van de geur al uit zijn gehaald. Die zijn een stuk goedkoper."
Of een parfum ‘goed’ is, is dus niet te achterhalen aan de hand van een etiket. Bovendien heeft iedereen een andere smaak. Volgens Bloem is het een kwestie van proberen en leren van andermans ervaringen om de perfecte parfum te vinden.