Philips tv werkt niet meer na software update: ‘zit al een maand zonder televisie’

Televisie

Door een software-update is een aantal Philips televisies onbruikbaar geworden. Ze blijven na het aanzetten hangen op het Philips-logo of laten helemaal geen beeld zien. Iris kan hierdoor al meer dan een maand geen tv kijken. “Terwijl ik wel betaal voor KPN-diensten die ik niet kan gebruiken.” 

‘Al meer dan een maand zonder televisie’ 

“Door een software-update van Philips zijn veel televisies van bouwjaar 2019/2020 onbruikbaar geraakt”, laat Iris ons weten. “In mijn geval is het moederbord van mijn tv defect geraakt na de update, wat bevestigd is door een monteur van Philips zelf."

“Inmiddels zit ik al meer dan een maand zonder televisie, terwijl ik wél betaal voor KPN-diensten die ik niet kan gebruiken. Mijn zoontje zit midden in de zomervakantie, zonder toegang tot de tv, en het enige wat ik keer op keer te horen krijg van Philips is dat ik geduld moet hebben.”

Het probleem is op te lossen

We nemen contact op met Philips om te vragen hoe dit zit. De woordvoerder verwijst ons door naar het bedrijf TP Vision, dat onder licentie Philips televisies produceert en verkoopt. 

Een woordvoerder van dit bedrijf duikt voor ons in het probleem. Ze vertelt dat er inderdaad een klein aantal problemen is ontstaan na een firmware-update die rond 8/9 juli is geïmplementeerd. “Televisies kunnen worden hersteld via een eenvoudig te implementeren update via een USB-stick. We hebben ernaar gestreefd om de benodigde USB-stick binnen twee dagen na melding aan de getroffen consumenten te leveren.”

Gratis reparatie of vervangend toestel

Iris heeft inderdaad zo’n USB-stick gekregen, maar ook dit loste het probleem niet op. Bij haar televisie is het moederbord beschadigd. De klantenservice liet haar weten dat haar tv niet meer te repareren is en dat ze hem op komen halen. “Dat is toch raar?”, vraagt Iris aan ons. “Het is niet mijn schuld dat mijn televisie niet werkt, maar ik zit straks wel ineens zonder.” 

We nemen nogmaals contact op met TP Vision met de vraag of dit niet op een andere manier opgelost kan worden. De woordvoerder vertelt dat er inderdaad een klein aantal televisies is dat niet op de USB-stick reageert, maar komt ook met een oplossing over de brug: “Wij bieden een gratis reparatie aan en als de reparatie ook niet succesvol is, bieden wij in overleg met de klant een vervangende tv aan.”

Iris laat ons weten dat ze haar inderdaad een nieuw toestel hebben aangeboden, waardoor zij (en haar zoontje) waarschijnlijk binnenkort weer televisie kunnen kijken.