PostNL schiet tekort met rouwpost waardoor nabestaanden uitvaart missen: ‘Respectloos’

Het is een situatie die je niet hoopt mee te maken: er valt een rouwkaart op de deurmat, maar de uitvaart is al voorbij. Door postvertragingen missen genodigden steeds vaker de kans op een laatste afscheid. Sommige uitvaartondernemers hebben daar genoeg van en nemen het heft in eigen hand door de rouwpost zelf te bezorgen. Een uitvaart kun je namelijk maar één keer doen.
Zelf bijhouden wie geen kaart had ontvangen
Het ging bijvoorbeeld fout toen Gemma van der Veek- Croese rouwkaarten verstuurde voor het overlijden van haar man. Ze kreeg vanuit verschillende hoeken te horen dat familieleden en vrienden geen rouwkaart hebben ontvangen en de uitvaart hebben gemist.
Van der Veek- Croese heeft destijds direct een melding gemaakt bij PostNL en ze moest de postcodes doorgeven waar de rouwpost niet was bezorgd. “Ik begon daarmee, maar langzamerhand ontdekte ik dat steeds meer mensen de rouwpost niet hadden ontvangen”, vertelt ze. “Dat is op een gegeven moment geen doen meer om bij te houden, terwijl je ook je eigen rouwproces probeert te doorlopen.”
Wettelijke verplichting niet gehaald
Medische post en rouwkaarten moeten zes dagen per week en binnen 24 uur bezorgd worden. In de postwet staat aangegeven dat 95 procent van de post die norm moet halen, maar uit het jaarverslag van PostNL 2024 blijkt dat deze vereiste vorig jaar niet gehaald is.
‘Elke te late kaart is er één te veel’
De brancheorganisatie in de uitvaartzorg (BGNU) geeft aan dat zij het hele jaar door meldingen krijgen van uitvaartorganisaties over te laat bezorgde rouwpost. “We zien vooral dat de problemen zich voordoen in kleinere steden en dat het geen incidenten zijn”, vertelt de brancheorganisatie.
Om de tijdige bezorging te garanderen, zijn een aantal uitvaartorganisaties noodgedwongen gestart met het zelf rondbrengen van de rouwpost. Zo weten ze zeker dat de post op tijd aankomt en hoeft niemand de uitvaart te missen.
In de provincies Limburg, Zeeland en Noord-Holland zijn er al organisaties die de rouwpost zelf bezorgen. De ene uitvaartorganisatie maakt gebruik van lokale bewoners die het voor een vergoeding bezorgen en de ander bezorgt het zelf met haar gezin. Over één ding zijn de organisaties het eens: de rouwkaart moet op tijd aankomen. Elke te late rouwkaart is er namelijk één te veel.
Rouwproces kan eindelijk beginnen
Nu de uitvaart achter de rug is, kan Van der Veek-Croese eindelijk beginnen met de verwerking van het verlies van haar man. “Het is respectloos dat dit is gebeurd,” vertelt ze. “Als je man overlijdt, hoor je niet bezig te zijn met de logistiek van de post. PostNL heeft wel excuses gemaakt, maar dat is mosterd na de maaltijd. Dit is iets wat niemand zou moeten meemaken.”