Prijskaartje wijkt af van prijs in de kassa: welk bedrag moet je betalen?
Welke prijs moet je betalen als het prijskaartje afwijkt van de prijs in de kassa? Die vraag kwam binnen op het Radar-forum. Een gebruiker kocht namelijk een jas bij kledingwinkel Mango: het prijskaartje gaf 69,99 euro aan, maar bij de kassa bleek hij 79,99 euro te kosten.
Prijs moet duidelijk zijn
De Forum-gebruiker vroeg aan een winkelmedewerker waar dit prijsverschil vandaan kwam. Er werd verteld dat de prijs van 69,99 euro alleen geldt in Spanje en Portugal, aangezien Mango een Spaanse winkelketen is. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is dit geen goed argument.
Als internationale winkelketens in verschillende landen verschillende prijzen hanteren, moet dat namelijk duidelijk zijn. “Bijvoorbeeld met een prijskaartje waarop de prijzen voor verschillende landen staan, vaak met een vlaggetje voor het land.” Dat vertelt een woordvoerder van de ACM.
Prijskaartje is meestal leidend
Staat er slechts één bedrag op het prijskaartje? Dan is dit leidend. “Het is juridisch niet juist om te bepalen dat alleen de prijs in de kassa geldt. De consument heeft recht op de prijs die het prijskaartje aangeeft”, legt de woordvoerder van de ACM uit. “Tenzij het overduidelijk is dat er een fout is gemaakt. “Bijvoorbeeld als er een komma verkeerd staat.”
Lijkt een televisie bijvoorbeeld 99 euro te kosten, terwijl deze televisie normaal gesproken 999 euro kost? Dan is het duidelijk dat de prijs niet klopt en geldt de prijs die de kassa aangeeft.
Verkoper moet prijskaartje aanhouden
“Als consument kun je nakoming verlangen”, vervolgt de woordvoerder. Dat betekent dat je het product moet krijgen voor de prijs op het prijskaartje.
Hier plaatst de ACM wel een kanttekening bij: Als je betaalt, ga je akkoord met de prijs die de kassa aangeeft. Dan kun je daar achteraf niet meer over klagen.
Wat als de verkoper niet meewerkt?
Wil de verkoper niet de prijs van het prijskaartje aanhouden? Dan kun je melding maken bij de ACM Consuwijzer én een brief sturen met het verzoek om het product alsnog voor de aangegeven prijs te verkopen. De ACM heeft een voorbeeldbrief om je hiermee op weg te helpen. Die brief vind je hier.
Mango niet bereikbaar voor commentaar
Radar heeft Mango gevraagd hoe zij het prijsverschil tussen het prijskaartje en de kassa verklaren. Zij waren niet bereikbaar voor commentaar.