Provider L-mobi stopt: wat betekent het voor jou als klant? En wat kun je doen?

L Mobi

L-mobi stopt met zijn dienstverlening, omdat de provider de rekeningen van KPN (van wie ze het netwerk gebruiken) niet meer kan betalen. Wat betekent dit voor jouw netwerk en beltegoed? Radar zoekt het uit. 

Waarom stopt L-mobi?

Er zijn in Nederland drie providers met een eigen netwerk: KPN, Odido en Vodafone. Alle andere providers betalen een van deze partijen om zijn netwerk te gebruiken. L-mobi betaalde voor het netwerk van KPN, maar vindt nu dat deze provider hier een te hoog bedrag voor vraagt. Vandaar dat ze de samenwerking stoppen. 

Daarom kan L-mobi sinds donderdag 23 mei 2024 geen gebruik meer maken van het netwerk. 

Wat betekent dit voor jouw netwerk?

Voor de 32.000 klanten van L-mobi betekent dit dat zij ook geen gebruik meer kunnen maken van het mobiele netwerk. De provider roept op om zo snel mogelijk over te stappen naar een nieuwe provider en nummerbehoud aan te vragen. Wat ‘zo snel mogelijk’ inhoudt, is niet gespecificeerd. 

Voor veel klanten is het daarom al te laat. KPN laat aan Hart van Nederland weten dat ze al zijn begonnen met het afsluiten van nummers die gebruikmaakten van L-mobi. Hierdoor kunnen veel mensen niet meer bellen, sms’en of internetten. 

Ook bij Radar stromen de klachten binnen van mensen die een dag na de aankondiging van L-mobi al geen netwerk meer hebben. 

Wat betekent dit voor je beltegoed?

L-mobi laat weten dat ze nog geen duidelijkheid kunnen geven over je resterende beltegoed. Het is dus nog onduidelijk of en wanneer je jouw beltegoed terugkrijgt. Eventueel verstrekte extra gratis maanden- of jaarbundels vervallen. 

Wat kun je doen?

Als klant kun je eigenlijk niks anders doen dan overstappen naar een nieuwe provider. Je hebt een maand te tijd om dit te doen en je 06-nummer te behouden. Dat meldt een woordvoerder van KPN aan ANP. 

Zodra er meer duidelijkheid is over je beltegoed, vermeldt L-mobi dat op zijn website.