background branding

Rampzalige nabetaling op energierekening dreigt voor honderdduizenden huishoudens

22-06-24-energierekening-eindafrekening-maandbedrag-geldproblemen-essent-vattenfall-eneco.jpg

Een nabetaling van honderden of wel duizenden euro’s op je energierekening. Dat staat honderdduizenden huishoudens te wachten omdat zij nu een te laag maandbedrag betalen, zo blijkt uit onderzoek van RTL Z. De jaarafrekening kan een financiële strop voor deze huishoudens worden, vreest budgetvoorlichter Nibud. 

Een op de tien klanten van Vattenfall betaalt ‘een veel te laag maandbedrag’, zegt een woordvoerder tegen RTL Z. Dat betekent zo’n tweehonderdduizend huishoudens, want het energiebedrijf heeft twee miljoen klanten. ‘Bij deze klanten is een gemiddelde verhoging van 200 euro per maand nodig,’ stelt de woordvoerder.

Een korte optelsom laat zien hoe pittig de eindafrekening wordt voor deze mensen: 200 euro te weinig per maand resulteert na een jaar in een eindafrekening van 2400 euro. 

Naast Vattenfall ziet ook Eneco geldproblemen

Eneco bevestigt dat ook sommige van haar klanten kiezen voor een te laag maandbedrag. Daarnaast komt het steeds vaker voor dat het Eneco niet lukt om geld af te schrijven bij een klant, omdat er te weinig geld op diens rekening staat. Een woordvoerder waarschuwt dat een laag maandbedrag een oplossing kan zijn om de maand rond te krijgen, ‘Maar pas nou op. Anders krijg je een naheffing en moet je een grote klap geld betalen.’ 

Beter een betalingsregeling dan een hoge eindafrekening, zegt Eneco

Wat kun je doen als je gevangen zit tussen hoge maandlasten en een dreigende naheffing? Eneco raadt aan om een betalingsregeling te treffen en je geldproblemen niet uit te stellen naar een grote eindafrekening. 

Dit kun je niet aan individuele huishoudens overlaten.
Nibud-directeur Arjan Vliegenthart

Groeiende betalingsregelingen

Essent ziet dat haar klanten met een betalingsregeling steeds grotere bedragen hebben uitstaan. Het aantal klanten met een regeling stijgt echter niet bij Essent. Wel bij Vattenfall: dat bedrijf heeft een stijging van 30 procent gezien in een jaar tijd. 

Essent voorziet moeilijkheden

Een Essent-woordvoerder zegt dat het bedrijf geldproblemen voorziet bij haar klanten: ‘Wij verwachten dat het einde jaar en zeker begin volgend jaar voor meer problemen gaat zorgen. Aangezien er dan nog meer mensen in een variabel tarief zitten en mensen ook een jaar in de hoge energieprijzen gaan zitten.’

Nibud waarschuwt en roept om een structurele oplossing

Voor veel mensen is er geen goede keuze te maken, zegt het Nibud. Directeur Arjan Vliegenthart: ‘Mensen die het al lastig hebben om rond te komen, kunnen hun maandbedrag niet verhogen.’ Deze mensen schuiven het probleem vooruit en overwegen zelfs om hun verwarming niet aan te zetten tijdens de winter, zegt hij. 

Aangezien deze groep mensen moeilijk verder kan bezuinigen op uitgaven, moet er een meer structurele oplossing komen ‘in samenspel met de energieleveranciers, de overheid en de woningcorporaties’, stelt Vliegenthart. ‘Dit kun je niet aan individuele huishoudens overlaten. De puzzel heeft te weinig stukjes.’ 

Bron: RTL Z