Slachtoffer van agressieve energieverkoop via telefoon? Zo kom je er vanaf

energieverkoop.jpg

Consumenten zijn nog steeds slachtoffer van agressieve telemarketing, met name op de energiemarkt. Dat behandelen we in de Radar-uitzending van maandag 27 november 2023. Hoe kom je er vanaf? En wat kun je doen als je spijt hebt na het afsluiten van een contract? Radar helpt je op weg.

Contract vaak minder rooskleurig dan aanbod

Heb je de telefoon opgenomen en klinkt het aanbod aantrekkelijk? Let op: je wordt waarschijnlijk opgezadeld met een contract dat minder rooskleurig is dan je werd voorgesteld. 

Ga dan ook nooit op telefonische koop in, adviseert de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wil je wel overstappen? Het is erg eenvoudig om zelf goede energiedeals te vinden en te besparen op je energiecontract. Daarvoor hoef je alleen maar op energievergelijkingssites te kijken.

Leugen voor eigen bestwil

Word je benaderd door een agressieve telemarketeer? Overweeg dan een leugentje voor eigen bestwil. Bedrijven hebben namelijk niet altijd interesse. Volgens een gelekte instructievideo van Callsure in handen van Radar, worden geen contracten gesloten met:

  • Mensen die een bewindvoerder hebben.
  • ‘Oude mensen’ waarbij het ‘allemaal moeilijk gaat’, bijvoorbeeld omdat ze geen smartphone of e-mailadres hebben.
  • Huishoudens die inclusief gas, water en licht huren. 
  • Mensen die geen Nederlands spreken.
  • Minderjarigen.
  • Mensen met zonnepanelen.
  • Huishoudens die naar het buitenland gaan verhuizen. 
  • Mensen die geen rekeningnummer willen geven.
  • Mensen die net zijn overgestapt. 

Blokkeer de bellers

Word je toch teruggebeld? Het is natuurlijk mogelijk het nummer te blokkeren. Is het een anonieme beller? Dan kun je navraag doen bij je telefoonleverancier. Je aanbieder kan de nummers die je hinderen wél zien en is verplicht je te helpen.

Ook is het mogelijk om anonieme bellers direct naar de voicemail door te verwijzen. Let wel op: belangrijke organisaties, zoals de politie, bellen soms ook anoniem. Als je het tóch graag wilt doen, lees dan in dit artikel hoe je ze kan blokkeren als je een iPhone of een Android-toestel hebt. 

Zonder schriftelijke bevestiging geen contract

Je hebt alleen een energiecontract afgesloten als je dit schriftelijk hebt bevestigd. Heb je dat niet gedaan? De Consumentenbond heeft een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om van je ongeldige contract af te komen. 

Let op: energieverkopers vragen consumenten vaak om te klikken op een link in een sms of e-mail. Dit is officieel geen schriftelijke bevestiging en dus is het contract ook niet rechtsgeldig. Dat is deze pas als er een handtekening is gezet.

Onbewust getekend voor onaantrekkelijk contract

Als je wel een handtekening hebt gezet, moet je snel handelen. Volgens de wet heb je namelijk veertien dagen bedenktijd. Zijn die dagen verstreken? Dan wordt het lastig, maar niet onmogelijk. 

In de Radar-uitzending van 27 november 2023 blijkt namelijk dat mensen onbewust tekenen voor een minder aantrekkelijk contract dan telefonisch afgesproken. Of dat mensen helemaal geen handtekening hebben gezet, maar wel een getekend contract ontvange, Ook laten telemarketeers laten hun slachtoffers gehaast het contract ondertekenen, zonder dat ze de details rustig kunnen doornemen.

Om misleiding tegen te gaan, moet het gesprek waarin de consument een contract aangaat opgenomen worden in een zogeheten voicelog. Volgens de wet moet de verkoper hier  opgenomen. De energieleveranciers lijken echter niet altijd aan deze voicelogs te kunnen komen. Daarom kiezen ze er in sommige gevallen voor om het contract te ontbinden.