Spijt van je fysieke aankoop? Hierom krijg je niet altijd je geld terug

Wie in een fysieke winkel een product doet, doet er goed aan zich te informeren over het retourbeleid van de desbetreffende winkel. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat je jouw aankoop ook echt kunt ruilen als je er achteraf toch niet blij mee bent.

Verschil online- en fysieke aankoop

Wie online iets koopt, heeft als consument andere rechten dan iemand die een fysieke aankoop doet. Waarom? Bij een online aankoop kun je voorafgaand aan de aankoop het product niet zien. Het zou daarom kunnen dat het product qua kleur, formaat of materiaal toch tegen blijkt te vallen. Bij een fysieke aankoop heb je al wel de mogelijkheid gehad dit te bekijken en te beoordelen.

Omdat er verschil zit in hetgeen je over de aankoop weet over het product, voordat je daadwerkelijk overgaat tot het kopen hiervan, verschillen de rechten die je als consument hebt tijdens het doen van een fysieke aankoop van die van een online aankoop. 

Geen geld maar wel een tegoedbon

Wie een product dat fysiek is gekocht in een winkel wilt terugbrengen, is afhankelijk van het retourbeleid van de winkel. De winkel mag zelf bepalen of de klant het product mag retourneren en of de klant dan een tegoedbon of het aankoopbedrag terugkrijgt. Je had het product immers kunnen bekijken voordat je het daadwerkelijk kocht. Bij schade of een kapot product, ligt deze regelgeving anders.

Wat kun je doen?

Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan, kun je je net voor de aankoop laten informeren naar het retourbeleid van de winkel waar je iets koopt. Sommige winkels vermelden al op de bon wat hun retourbeleid is. Andere winkels vermelden het zelf mondeling bij de aankoop. Uiteraard kun je zelf vragen naar het retourbeleid van de desbetreffende winkel. Het is voor een winkel namelijk niet verplicht de retourtermijn aan te geven bij de kassa of op de bon. 

Retourtermijn online aankoop

Nadat je online een aankoop hebt gedaan, heb je wel ‘recht op ontbinding’ van het koopcontract. Dit geldt tot veertien dagen na de aankoop. Je kunt binnen deze periode zonder reden van retour het gekochte artikel terugsturen.

Retour wel geaccepteerd, wanneer kan ik mijn geld terug verwachten?

Wanneer een winkel jouw retour heeft geaccepteerd, heeft de winkel twee weken de tijd om het aankoopbedrag terug te storten. De verkoper mag wel wachten tot de winkel het retourproduct weer heeft ontvangen voordat je het geld wordt terugbetaald.