Sprookjes in de supermarkt

We laten onze kinderen graag geloven in Sinterklaas en in andere sprookjes, maar zelf krijgen we ook van alles voorgespiegeld.

De voedingsindustrie misleidt ons regelmatig met mooie slogans en claims en daar vallen we massaal voor. foodwatch reikt bij Radar het Gouden Windei uit: de prijs voor de meest misleidende voedingsproduct.

We laten onze kinderen graag geloven in Sinterklaas en in andere sprookjes, maar zelf kunnen we er ook wat van. De voedingsindustrie misleidt ons regelmatig met mooie slogans en claims. Gelukkig houdt voedselwaakhond foodwatch de voedingsfabrikanten scherp in de gaten. Met de uitreiking van het Gouden Windei zet deze organisatie het meest misleidende product in de schijnwerpers.

Dit jaar zijn genomineerd:

  • Jumbo Volkoren knäckebröd

Minder dan de helft volkoren bedoelen ze zeker. Het merendeel van het knäckebröd is gemaakt van tarwemeel. Hetzelfde meel als waar je witte boterhammen van gebakken worden.

  • Red Bull Energy Drink

Red Bull meet zichzelf een sportief imago aan, terwijl je eigenlijk alleen maar dik wordt van dit energiedrankje vol cafeïne en suiker. Voor kinderen wordt het drinken ervan zelf afgeraden. Behoorlijk onsportief drankje dus.

  • Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak

Juridisch zitten ze bij Optimel goed door de woorden 'smaak' en 'stijl' te gebruiken. Maar het is nogal stijlloos, deze 'Griekse' drinkyoghurt zónder honing, en zónder walnoot.

  • Jupiler alcoholvrij bier

Pas op: in dit alcoholvrije biertje zit 0,5 procent alcohol. In de EU mag alcoholvrij bier best alcohol bevatten, zelfs als er tot 1,2 procent alcohol in zit. Alcoholvrij? Ja, althans zo'n beetje, bijna dan, ongeveer...

  • Healthy People blauwe bosbes en framboos

Dit drankje had beter Healthy People appel- en witte druivensap kunnen heten. Het sapje bevat 87 procent appel- en druivensap. Van de bosbessen zit er maar 12 procent in en het sap bevat maar 1 procent frambozensap. Een superfruitmix aldus Healthy People, super-slimme-marketing-mix is misschien toepasselijker.

  • Aldi gedroogde kokos

Een 'tropisch tussendoortje' gemaakt van een derde kokos en verder suiker, zetmeel en rundergelatine. Of hoe Aldi van kokos een product maakt dat niet voor vegetariërs geschikt is.

  • YumEarth Vitamin C Drops

Glutenvrij! Echte fruitextracten! Biologisch! Geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen! 200 procent Van de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine C! Geen kreet laat dit snoepje onbenut om zichzelf als gezond aan te prijzen. De harde waarheid? Dit snoepje is gemaakt van 100 procent suiker; al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Wie wordt dit jaar winnaar van het Gouden Windei 2016? Sjoerd van de Wouw, campagneleider bij foodwatch gaat op pad om de prijs uit te reiken. Bekijk de reportage hierboven, of klik hier om de uitslag te lezen.

Forumreacties

2
  • Door Radar

We laten onze kinderen graag geloven in Sinterklaas en in andere sprookjes, maar zelf krijgen we ook van alles voorgespiegeld. De voedingsindustrie misleidt ons regelmatig met mooie slogans en claims en daar vallen we massaal voor. foodwatch reikt bij Radar het Gouden Windei uit: de prijs voor de meest misleidende reclame voor voedingsmiddelen. http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/28-11-2016/sprookjes-in-de-supermarkt/ Maandag 28 november 2016 in de uitzending, 20:30 uur op NPO 1

  • Door beusen

We laten onze kinderen graag geloven in Sinterklaas en in andere sprookjes, maar zelf krijgen we ook van alles voorgespiegeld. De voedingsindustrie misleidt ons regelmatig met mooie slogans en claims en daar vallen we massaal voor. foodwatch reikt bij Radar het Gouden Windei uit: de prijs voor de meest misleidende reclame voor voedingsmiddelen. http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/28-11-2016/sprookjes-in-de-supermarkt/ Maandag 28 november 2016 in de uitzending, 20:30 uur op NPO 1
Het is maar, hoe je zelf in elkaar zit. Mooie slogans is goed, maar vaak lachwekkend, dus laat ze maar doen, tenminste als je je hoofd erbij houd .