Stappenplan: Oneens met BKR-registratie
Vind jij dat je onterecht in het BKR-register staat? Je kunt dit stappenplan van het BKR volgen.
Om te beginnen: via de website van Stichting BKR kun je je gegevens kosteloos opvragen. Deze staan in je zogeheten kredietoverzicht.
Je kredietoverzicht checken
De gegevens in je kredietoverzicht komen uit het zogeheten Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van Stichting BKR. Je ziet dan precies hoe je geregistreerd staat en door welke kredietverstrekker. Om een inzageverzoek in te dienen kun je met je bankgegevens inloggen de mijnBKR-inlogpagina.
Meer informatie op de site van Stichting BKR.
Lees hieronder wat je kunt doen als je het niet eens bent met de registratie.
1. Dien een klacht in bij je kredietverlener
De kredietverlener heeft jouw kredietovereenkomst geregistreerd en kan deze gegevens ook weer wijzigen. Probeer dus er in eerste instantie met de kredietverlener uit te komen. Je kunt een klacht indienen. Licht daarin in ieder geval toe:
- Waarom je het niet eens bent met de BKR-registratie;
- Op welke overeenkomst je klacht betrekking heeft;
- Hoe je wil dat je klacht wordt opgelost;
- En voeg kopieën toe van alle documenten die betrekking hebben op de overeenkomst (denk aan: contracten, correspondentie met de kredietverlener en betalingsbewijzen) en vergeet ook niet de (volgens jou onterechte) BKR-registratie (een kopie) toe te voegen
BKR adviseert de brief en documenten aangetekend te verzenden.
Wacht vervolgens de reactie van de kredietverlener af. Is de kredietverlener niet bereid je gegevens aan te passen? Dan kun je naar het Kifid stappen, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.
2. Stap naar het Kifid
Kom je er niet uit met je kredietverlener, dan kun je terecht bij het Kifid (vóór 1 oktober 2021 moest je naar de Geschillencommissie BKR, maar dat is veranderd). Vul het Kifid-klachtenformulier in. Dat kan online via 'Mijn Kifid', of je kunt het klachtenformulier downloaden, printen, invullen en opsturen.
Voor twee soorten kredietverleners kun je echter niet naar het Kifid: gemeenten en private autoleasebedrijven, want die hebben een eigen geschillenregeling. Voor klachten over kredietregistraties van gemeenten is er het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Voor klachten over kredietregistraties van private autoleasebedrijven aangesloten bij het Keurmerk VNA is er De Geschillencommissie.
Klachten over kredietregistratie straks bij Kifid
Per 1 oktober 2021 wordt het klachtenloket van het BKR overgeheveld naar het financiële klachteninstituut Kifid. Je kunt dan daar terecht met je klacht over een BKR-registratie.
Bron: BKR