background branding

Tabletten, capsules of druppels: welke vorm vitamine D werkt het best?

Vitamine D.jpg

Kinderen tot 4 jaar, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met een donkere huid doen er goed aan om extra vitamine D te slikken. Het is in allerlei vormen verkrijgbaar:  (kauw)tabletten, capsules, drank en druppels. Maakt het uit in welke vorm je het slikt? Radar zocht het uit.

Maar eerst, waarom zou je vitamine D slikken?

Vitamine D heb je nodig voor sterke botten en tanden en speelt een belangrijke rol bij je weerstand. Zonlicht en goede voeding zijn belangrijk om genoeg van deze vitamine binnen te krijgen, maar het kan toch zijn dat je extra nodig hebt. Daarvoor kun je supplementen slikken. 

Mensen die extra vitamine D nodig hebben zijn: kinderen tot 4 jaar, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met een donkere huid. “Maar ook mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen, omdat ze bijvoorbeeld weinig buiten komen of een sluier dragen”, legt een woordvoerder van Het Voedingscentrum uit. 

Maakt het uit welke vorm je koopt?

Je kunt vitamine D kopen in de vorm van druppels, capsules of (kauw)tabletten bij een apotheek, drogist of supermarkt. “Voor de werkzaamheid maakt het niet uit welke vorm je koopt”, legt de woordvoerder uit. “Ook maakt het niet uit of je een goedkoper huismerk of een duurder A-merk aangeschaft.” Dat zochten we uit in deze video:

Bekijk op Instagram

Kies vitamine D3

Het Voedingscentrum heeft wel nog een tip voor welke vitamine D je het beste kunt kopen. “Meestal staat op het etiket vitamine D3 (cholecalciferol) en soms D2 (ergocalciferol). Kies bij voorkeur een supplement met vitamine D3.” Vitamine D3 maak je namelijk zelf ook aan in je huid en hierdoor neem je hem beter op. 

Radar heeft een nieuwsbrief! Meld je gratis aan

Te veel vitamine D is gevaarlijk

Bovendien geeft Het Voedingscentrum aan dat je niet te veel vitamine D supplementen moet slikken. “Dat kan leiden tot schadelijke bijwerkingen.” Daarom heeft de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) een bovengrens opgesteld. Voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is dit 100 microgram per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram. 

“Een te hoge vitamine D inname kan alleen voorkomen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken”, vertelt de woordvoerder. Twijfel je over hoeveel pillen of druppels je nodig hebt? Dan is het advies om navraag te doen bij je apotheker.

Bronnen: Het Voedingscentrum