Toyota-importeur aangeklaagd voor misleiding

De Nederlandse Toyota-importeur Louwman & Parqui is door Stichting Brandstofverlies voor de rechter gesleept vanwege misleidende verbruikscijfers van zijn modellen. Dit meldt AutoWeek.

Stichting Brandstofverlies keek kritisch naar Toyota-importeur Louwman & Parqui vanwege de grote afwijkingen die er volgens de stichting bestaan tussen het praktijkverbruik en de waarden die de fabrikant opgeeft voor de verscheidene modellen. Met name geldt dit voor de hybrides. Volgens de stichting betreft het misleiding. 

De gemiddelde afwijking tussen test- en praktijkverbruik bedroeg 31,7 procent, volgens de stichting. 158 auto’s van verschillende merken werden onderzocht. De gegevens kwamen onder andere van Travelcard en de ANWB.

Collectieve procedureHet is niet de eerste keer dat de oprichter van Stichting Brandstofverlies, Ferdy Roet, een collectieve procedure aanspant. Dit deed hij eerder met Loterijverlies tegen de Staatsloterij. Roet denkt dat het aantal deelnemers aan de collectieve actie tegen Toyota wel eens groter kan zijn dan bij de actie tegen de Staatsloterij. In de Verenigde Staten werd in soortgelijke gevallen al schikkingen getroffen en/of schadevergoeding uitbetaald. 

De reden dat er naar Toyota wordt gekeken is volgens Roet omdat Toyota symbool staat voor de autobranche en de grootste fabrikant is van hybrides. Bij hybrides bestaan volgens de grootste afwijkingen tussen de fabrieksopgave en het praktijkverbruik, aldus Wessel van Tongeren van de stichting. ‘Zij zijn de grootste en dienen in dit geval als voorbeeld voor de rest van autofabrikanten.’ 

SchadevergoedingStichting Brandstofverlies hoopt op schadevergoeding voor autorijders die gedupeerd zijn door de ‘misleiding’ van de fabrikanten. Bij succes wil de stichting ook dat de fabrikant de verbruikscijfers in de folder aanpast naar de realiteit. Van Tongeren laat verder weten dat de stichting andere wegen gaat bewandelen mocht de uitspraak negatief zijn.

Toyota-importeur Louwman & Parqui doet volgens woordvoerder Guido Roozekrans weinig verkeerd. Volgens hem betreft het een discussie die al vaker ter sprake is gekomen en dat het bekend is dat er verschillen kunnen bestaan tussen het normverbruik en het werkelijke verbruik van een auto. ‘Wij werken hetzelfde als alle andere autofabrikanten en wij voldoen gewoon aan de Europese richtlijnen.’  

In de uitzending van 23 september 2013 liet Radar ook zien dat nieuwe auto's lang niet zo zuinig zijn als fabrikanten beweren.

Bron: AutoWeek