Tv-uitzending 22-02-2021

Vrouwen die vroeger hormonen slikten om niet te lang te worden, kunnen te maken krijgen met vruchtbaarheidsproblemen. Hoelang weten medici al van dit risico? En: John koopt bij tammevogels.nl een parkiet tegen eenzaamheid tijdens corona. Maar van de webshop hoort hij vervolgens niks meer. En: de Reclame Code Commissie spreekt de Nederlandse Zuivel Organisatie aan op reclame-uitingen. 

In de uitzending van 22 februari:

Groter risico op verminderde vruchtbaarheid door hormonen

Nederlandse vrouwen behoren tot de langste vrouwen ter wereld. Inmiddels vinden we dit normaal maar dit was jarenlang wel anders. Om niet té lang te worden slikten sommige meisjes al op jonge leeftijd hoge doseringen hormonen. 

De 22-jarige Anniek Berkel is zo'n meisje. Op haar negende torent ze met haar 1 meter 68 al boven iedereen uit. Volgens haar groeicurve zou ze uitkomen op een lengte van 1 meter 96.  Dit wil ze niet en haar moeder neemt haar en haar lange zus Lynn mee naar het ziekenhuis. Ze starten met het slikken van hormonen om de groei te remmen. De dosering van de hormonen is vergelijkbaar met die van zeven anticonceptiepillen per dag.  

Het werkt. Anniek stopt met groeien op 1 meter 84 en haar zus Lynn eindigt op 1 meter 83.  Alleen is nooit verteld dat door het slikken van deze hoge dosering hormonen ze een groter risico lopen op verminderde vruchtbaarheid. Marie Thérèse, de moeder van Anniek en Lynn: 'En nu hangt er een grote zwarte wolk boven, of het wel gaat lukken met hun kinderwens. Dat is heftig.'

Hoelang weten medici al dat meisjes zijn blootgesteld aan dit enorme risico? Maandag in Radar.

Radar checkt: Na aanbetaling van parkietje geen levering, wie zit er achter tammevogels.nl?

Een vrolijk fluitend parkietje in huis halen om de stille dagen tijdens corona een beetje op te vrolijken. Dat was het idee van John van Daal uit Buchten. Hij bestelde afgelopen juli een parkietje bij tammevogels.nl. Op deze website kunnen onder andere parkieten en papegaaien online besteld worden.

Na de aanbetaling zou John een link ontvangen waarop hij het proces van ei tot vogel zou kunnen volgen, om daarna zijn vogel aan huis geleverd te krijgen. Maar nadat de link was weggevallen verdween ook het contact met de klantenservice. Naar zijn vogel én geld kon John dus wel fluiten. Online zijn er veel dezelfde klachten te vinden over deze 'hobbykwekerij'.

Waar is Johns parkietje? Fons gaat op zoek naar de eigenaren van tammevogels.nl en komt ze op het spoor.

Reclame Code Commissie: 'Uitingen Nederlandse Zuivel Organisatie op 12 punten misleidend'

'Het is niet weersproken dat melkkoeien 10 tot 14 jaar kunnen worden, terwijl de gemiddelde leeftijd waarop een melkkoe wordt geslacht op dit moment 5 à 6 jaar bedraagt... Het voorgaande leidt tot het oordeel dat de uiting voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk is.' Zo luidde onder andere het oordeel van de Reclame Code Commissie over reclame van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) over zuivel.

De Reclame Code Commissie had een klacht binnengekregen over uitingen die de NZO doet in de reclame, met name over  duurzaamheid, gezondheid voor de mens en gezondheid van de koeien. De Reclame Code Commissie oordeelde dat de reclame-uitingen op 12 punten misleidend waren. De reclame op die ene website is inmiddels aangepast. Maar niet op andere websites van de NZO, waar dezelfde reclame op staat.

In hoeverre is de NZO verplicht door het oordeel van de Reclame Code Commissie om ook daar aanpassingen te doen? En waarom heeft de NZO dat eigenlijk nog niet gedaan?