Twee op de drie werkgevers willen hogere kilometervergoeding

12aprilautorijden.jpg

Twee op de drie werkgevers willen de kilometervergoeding voor personeel verhogen zodra de overheid de onbelaste vergoeding per kilometer verhoogt. Volgens onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder bijna vijfhonderd werkgevers maakt een ruime meerderheid van de bedrijven zich zorgen over de gevolgen van de gestegen kosten van een autoritje voor personeel.

Update

Vakbonden zijn sceptisch

Vakbonden FNV en CNV zijn sceptisch over het voornemen van werkgevers om de kilometervergoeding voor hun werknemers te verhogen zodra de overheid de maximale onbelaste vergoeding verhoogt. Werkgeversvereniging AWVN meldde eerder op de dag op basis van eigen onderzoek dat een ruime meerderheid van de werkgevers daartoe bereid is. Zij maken zich zorgen over de gevolgen van de gestegen kosten van een autoritje voor hun personeel.

'De bereidheid waar AWVN het over heeft, zien wij nu nog niet terug', zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. FNV is het daarmee eens. 'Er zijn heel veel werkgevers die nu nog niet 0,19 euro per kilometer betalen voor woon-werkverkeer', aldus een woordvoerster. 'We zouden graag zien dat werkgevers allemaal eerst maar eens die 0,19 euro betalen.'

Werkgevers mogen nu 0,19 euro per kilometer onbelast vergoeden. Dat bedrag is sinds 2006 niet aangepast. In het regeerakkoord is een kleine verhoging naar 0,23 euro afgesproken en dat moet per 1 januari 2023 worden doorgevoerd. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) berekende al eerder dat een kilometer rijden inmiddels 0,34 euro kost en met de hoge brandstofprijzen van vorige maand zelfs 0,39 euro.

'Het is ongehoord dat zoveel mensen toeleggen om te werken', vindt CNV-voorzitter Fortuin. Van de werknemers die van de auto afhankelijk zijn om naar hun werk te komen krijgt een derde een vergoeding van minder dan 0,19 euro, meldt CNV op basis van onderzoek onder zijn leden. Volgens de vakbond is de reiskostenvergoeding onder meer slecht in de horeca en in de recreatiebranche.

CNV riep werkgevers eerder al op ruimhartig te zijn met thuiswerken vanwege de hoge brandstofprijzen. De vakbond pleit daarnaast voor een verhoging van de thuiswerkvergoeding. Ook die maximale onbelaste tegemoetkoming dekt de kosten lang niet door de gestegen energieprijzen.

FNV laat verder weten 'natuurlijk' voor een verhoging van de maximale onbelaste kilometervergoeding te zijn. De vakbond benadrukt een goede loonsverhoging met prijscompensatie belangrijker te vinden.

Bijna de helft van de organisaties wil de vergoedingsregeling aanpassen of heeft dat al gedaan. Maar als werkgevers nu al besluiten meer uit te keren dan de onbelaste 19 eurocent per kilometer, dan leidt dit volgens AWVN tot ongeveer 20 procent hogere kosten aan belasting en premie. 'De werknemer houdt maximaal 50 procent van de extra vergoeding over. AWVN roept het kabinet op de onbelaste reiskostenvergoeding zo snel mogelijk te verhogen', aldus de vereniging.

Alternatieven voor de auto; zoals openbaar vervoer of de (elektrische) fiets

Werkgevers hebben in het onderzoek ook aangegeven in te willen zetten op alternatieven voor het gebruiken van de auto, zoals een ov-abonnement, fiets- en e-bikeregelingen en carpoolen. Het inzetten op extra thuiswerken kan volgens de bedrijven in het onderzoek niet teveel, mede omdat 'na een lange periode van verplicht thuiswerken veel werkgevers en werknemers weer behoefte hebben aan het werken op locatie'.

Vakbond CNV vindt dat werkgevers nu al meer moeten doen. Uit recent onderzoek van de vakbond zou blijken dat een derde van de werknemers die met de auto naar het werk moeten reizen, een vergoeding van minder dan 19 cent per kilometer krijgt.

'We roepen werkgevers daarom op om de reiskostenvergoeding te verhogen naar in ieder geval 19 cent, en straks naar 23 cent als er belastingtechnisch meer mogelijk is', aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin in een reactie. 'Het is ongehoord dat zoveel mensen toeleggen om te werken.'

Bron: ANP