Vooraf ingepakt cadeau blijkt kapot na uitpakken tijdens feestdagen: dit zijn je rechten
Cadeautjes kopen tijdens de feestdagen. Vaak kun je ze al bestellen in een cadeauverpakking. Maar wat als het product na uitpakken kapot blijkt te zijn? En misschien nog wel erger: wat als je een heel ander product hebt ontvangen? Vaak is de retourtermijn al verlopen. Wat kun je doen?
Bedenktijd van veertien dagen
Als consument heb je bij een online aankoop minimaal veertien dagen bedenktijd. Je kunt het product immers niet zien voordat je het koopt. Je hebt daarom altijd de kans het product te beoordelen op kwaliteit en of deze overeenkomt met je verwachting. Om het product te kunnen bekijken moet je vaak de verpakking openen, maar dit kan niet als je het pakket hebt laten inpakken in een cadeauverpakking.
Daarnaast kan het voorkomen dat de retourtermijn van die twee weken bedenktijd verlopen is eer het cadeau tijdens de feestdagen is opengemaakt. Het kan dan zomaar eens zijn dat het product kapot is of niet voldoet aan de verwachting. Kun je het dan nog terugsturen? Radar vraagt het de Consumentenbond.
Cadeau defect maar wel ingepakt
Sommige webwinkels bieden een service aan om het cadeau in te pakken. Maar wat nu als het product toch defect blijkt te zijn als je het uitpakt? Als het binnen de retourtermijn van twee weken uitgepakt is en je constateert dan dat het artikel niet naar wens is, kun je het gewoon ruilen of terugsturen.
Wanneer je jouw cadeau uitpakt tijdens de feestdagen en kapot blijkt te zijn, dan is er volgens een woordvoerder van de Consumentenbond weinig reden tot zorg. “Ik kan mij niet voorstellen dat een winkel daar dan niet mee akkoord gaat. Je hebt altijd nog de fabrieksgarantie.”
Mocht het uitlopen tot conflict dan kun je altijd nog terecht bij de geschillencommissie, al raadt de woordvoerder aan onderling naar een oplossing te zoeken. “Juridisch gezien heb je, wanneer de retourtermijn is verstreken, geen poot om op te staan.” Een bestelling niet bekijken wanneer je het hebt binnengekregen, is dus op eigen risico.
Van tevoren checken
De woordvoerder benadrukt daarnaast dat veel webwinkels rondom de feestdagen een langere retourtermijn hebben door de feestdagen. Als consument kun je de retourtermijn altijd van tevoren checken. “Als je daarnaast gewoon geen risico wilt lopen, kun je beter het pakket eerder bekijken voor je het inpakt.”