Wat is het verschil tussen een elektrische fiets en een fatbike?
Als je een fiets met trapondersteuning wilt, kom je al snel uit bij elektrische fietsen. Een alternatief dat je steeds vaker ziet, is de fatbike. Wat zijn de verschillen tussen een e-bike en een fatbike? En waarom houdt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) fatbikes nauwlettend in de gaten? Radar zoekt het uit.
Wat is een elektrische fiets?
Een elektrische fiets is een fiets met trapondersteuning. Die trapondersteuning wordt geleverd door de motor en gaat tot 25 kilometer per uur. Hier is voor gekozen vanwege de verkeersveiligheid.
Er zijn elektrische fietsen die harder kunnen. Deze zogenaamde ‘speed pedelecs’ ondersteunen het trappen tot wel 45 kilometer per uur. Voor deze fietsen gelden dezelfde regels als voor brommers, zoals een helmplicht.
Wat is een fatbike?
Waar de e-bikes en speed pedelecs van nature vooral geschikt zijn voor makkelijk begaanbaar terrein, is de fatbike ontworpen voor ruige paden. De dikke, brede banden met (vaak) veel profiel geven de fietser extra grip op slipgevoelig terrein.
Tegenwoordig wordt deze offroad-fiets ook steeds meer gezien in steden. Net als de ‘normale’ elektrische fietsen is een fatbike ook elektrisch, waardoor je overal vlug bent. Door het ruige uiterlijk van de fatbike wordt dit vaak als een stoere variant op de elektrische fiets gezien.
Groot verschil in prijs
Hoewel fatbikes op veel fronten overeenkomen met de e-bike zijn er wel wat verschillen. Naast het stoere uiterlijk zijn fatbikes over het algemeen goedkoper dan elektrische fietsen. Waar je voor een e-bike al snel 1.500 euro of meer betaalt - het leeuwendeel kost volgens de ANWB ongeveer 3.000 euro - betaal je voor een fatbike vaak tussen de 1.200 en 1.500 euro.
Fatbike als brommer
Ook gaan fatbikes soms harder dan een gemiddelde e-bike. Net als de speed pedelec. Wanneer dat gebeurt, is de fatbike volgens de wet een brommer. Waar speed pedelecs aan de eisen voor brommers voldoen, is dit bij fatbikes niet altijd het geval.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)heeft aan negen aanbieders van fatbikes een last onder dwangsom van 15.000 euro opgelegd, omdat ze niet aan de door de EU gestelde eisen voor brommers voldoen. De ‘fietsen’ mogen alleen worden verkocht wanneer ze goedgekeurd zijn, maar dit zijn ze vaak niet. Volgens de ILT moeten verkopers van dergelijke fietsen hun verantwoordelijkheid nemen. “Ze moeten goede voorlichting geven aan potentiële kopers én voldoen aan wet- en regelgeving.”
Consument moet opletten: boete tot 1.400 euro
Als je als consument op zo’n fatbike rijdt, moet je goed opletten. Het totaal aan boetes voor overtredingen op een dergelijk vervoermiddel kan volgens de ILT oplopen tot 1.400 euro. Je moet altijd een typegoedkeuring, kenteken, WA-verzekering, rijbewijs en helm hebben als je op zo’n ‘fiets’ de openbare weg op gaat.
Bronnen: Inspectie Leefomgeving en Transport, EU, ANWB, Rijksoverheid.