Zeer dure kaartjes op Viagogo, maar geen toegang tot concert

Het kan een hele uitdaging zijn om concertkaartjes te bemachtigen van jouw favoriete artiest. Populaire festivals, sportevenementen en concerten zijn vaak binnen no-time uitverkocht. Toch blijken er vaak handelaars te zijn die de kaarten alsnog aanbieden. Zo vind je vaak nog tickets op een platform als Viagogo, maar dan betaal je wel een stuk meer. Vanessa spreekt een aantal mensen met een merkwaardige ervaring.

Viagogo is een handelsplaats voor concertkaartjes. Als je een kaartje voor een concert koopt op Viagogo dan koop je dat van andere gebruikers. In theorie kun je kaarten voor een lagere prijs krijgen dan de oorspronkelijke aanschafprijs, maar in praktijk betaal je vrijwel altijd fors meer. Opvallend, je kunt bij Viagogo al tickets aanbieden voordat je ze zelf in je bezit hebt.

Verdienmodel van Viagogo

Zoek je op Google naar concertkaarten dan kom je vaak bij Viagogo terecht via een advertentie. Zelf verdient Viagogo doordat het ongeveer 15% aan servicekosten rekent over elke aankoop, mede om ‘te controleren of jouw tickets geldig zijn’ en een percentage over iedere verkoop. Hoe duurder de kaarten, hoe meer Viagogo verdient.

Een niet-bestaand concert

De controle op geldigheid is echter niet waterdicht. Zo koopt Miranda voor 182 euro twee kaarten voor een concert van Ilse DeLange in Tivoli. Hartstikke leuk, ware het niet dat Ilse DeLange op 7 november 2022 helemaal geen concert geeft in Tivoli. Wel precies een jaar eerder, maar dat is bij Viagogo niet bekend. Opmerkelijk: nadat Miranda de tickets kocht meldt Viagogo op de website dat het nog twaalf kaarten voor dit niet-bestaande concert in de verkoop heeft. Geld terugkrijgen blijkt voor Miranda echter helemaal niet vanzelfsprekend.

Ongeldige tickets

Ook Klaartje koopt op Viagogo tickets voor een concert. Zij wil met haar dochter en een vriendinnetje naar Antoon in Ziggo Dome. Voor de drie kaartjes betaalt ze meer dan 600 euro. Wanneer ze echter met de meiden bij de entree komt, krijgt ze te horen dat de kaarten helemaal niet geldig zijn. Gelukkig kan ze via een andere website nog aan betaalbare kaartjes komen.

Tickets niet beschikbaar

Debby wil met haar dochter naar de Backstreet Boys. Maanden voordat het concert zou plaatsvinden betalen ze 423 euro voor twee tickets. Wanneer ze de tickets willen downloaden, blijken het blanco kaartjes. Wat blijkt, Viagogo heeft de tickets (nog) niet. Op de dag van het concert krijgen ze de optie om alternatieve tickets te krijgen of een refund. Ze kiezen voor een terugbetaling, maar die komt nooit.

Waar moet je kopen?

Op de website Weetwaarjekoopt.nl vind je een lijst met bedrijven waar je géén kaartje voor een concert zou moeten kopen. Ook Viagogo staat op deze lijst, omdat het geen garantie zou kunnen bieden dat de tickets echt zijn. Henk Schuit van Weetwaarjekoopt.nl: ‘Als je zeker wilt zijn dat je echte tickets koopt voor een eerlijke prijs, ga dan altijd naar de officiële website van de artiest of van de concertzaal. Via die route zul je bij een officieel verkooppunt komen’.’

Wetswijziging om woekerhandel tegen te gaan

Tweede Kamerlid Peter Kwint (SP) maakt zich al jaren boos over wat hij noemt ‘woekerhandel’. Om die reden heeft hij een motie ingediend. Kwint wil namelijk dat er een wet komt die doorverkoop aan banden legt: ‘Het geld gaat niet naar de zaal of de artiest, alleen maar naar een platform dat helemaal niks toevoegt’. Een kaartje van 30 euro mag volgens hem niet ineens 200 of 300 euro kosten. Concerten moeten volgens Kwint toegankelijk blijven, ‘ook als je wat minder geld hebt’.

Reactie Viagogo

“Het doel van Viagogo is om klanten de vrijheid te bieden om kaartjes op een veilige manier te kopen en te verkopen, waarbij we op alle bestellingen garantie geven. Als wereldwijde marktplaats, met dagelijks een hoog aantal verkopen voor live-evenementen, vinden we klanttevredenheid van het grootste belang. Bij de gevallen die jullie bij ons onder de aandacht hebben gebracht vinden we het spijtig dat onze service te kort geschoten is. Daarvoor bieden we onze excuses aan. We hebben contact opgenomen met de klanten en de terugbetalingen worden verwerkt.”

Inmiddels hebben de drie gedupeerden uit onze reportage netjes hun geld teruggekregen van Viagogo.