background branding

Zorgen over commerciële huisartsenpraktijken: 'vanuit andere delen van de wereld worden digitale spreekuren gehouden.'

Huisarts-84116215_s.jpg

Steeds meer huisartsenpraktijken worden overgenomen door commerciële bedrijven. Vanwege deze trend ontstaan er veel klachten. Een van de meest genoemde klachten is de slechte bereikbaarheid van grote praktijken.. Dit geldt zowel voor telefonische als fysiekeafspraken. Een inspectie doet inmiddels onderzoek, zo meldt het AD.

De problemen lijken vooral ernstig te zijn voor kwetsbare patiënten en digibeten. Marieke Nijhof, voorzitter van HuisartsenZorg Twente: ‘Ik zie dat deze zorg prima is voor een bepaalde groep patiënten, bijvoorbeeld studenten die bijna nooit iets mankeren. Maar kwetsbare patiënten of digibeten kan je niet op deze manier bedienen.’

Niet genoeg dokters

Een van de bedrijven die al langere tijd onderzocht wordt door de inspectie is Co-med, het bedrijf heeft meer dan 50.000 patiënten en is sinds 2019 actief. Zij hebben drie praktijken met in totaal ongeveer 9000 patiënten overgenomen. Sindsdien zijn er veel klachten over onvoldoende artsen en praktijken die lastig bereikbaar werden. Een van de redenen dat er een tekort is aan huisartsen, is de pensionering van bestaande huisartsen. Medisch directeur Guy Schulpen van Co-med: ‘We zien al lang aankomen dat artsen met pensioen gaan en er niet genoeg jonge dokters zijn om praktijken over te nemen.’ Hij benadrukt dat er met de overnames juist gezorgd moet worden dat er overal een huisarts beschikbaar blijft. 

Digitaal spreekbeurt vanuit andere delen van de wereld

Jonge huisartsen kiezen er steeds vaker voor om te gaan werken als zzp’er. Het lukt de commerciële bedrijven daardoor niet altijd om direct vast personeel te krijgen. Niek de Wit, hoogleraar Huisartsengeneeskunde: ‘Soms zitten er huisartsen vanuit andere delen van de wereld digitaal spreekuur te houden. De kwaliteit komt hiermee in het gedrang.’

Creatieve oplossingen

Zorgverzekeraars zeggen naar nieuwe aanbieders te kijken, omdat ze de huisartsenzorg toegankelijk moeten houden. ‘In regio’s waar het moeilijk is om aan de vraag te voldoen, verkennen we dus ook nieuwe initiatieven’, reageert een woordvoerder van Menzis. En een woordvoerder van VGZ laat weten: ‘Zeker in regio’s met nijpende tekorten is het zoeken naar creatieve oplossingen noodzakelijk.’

Wennen aan nieuwe systeem

Nederlandse Zorgautoriteit geeft aan dat patiënten moeten wennen aan de andere manier van zorg. ‘Toen de psychiatrie met e-consulten kwam, was daar ook kritiek op. Nu zijn we daaraan gewend’, vertelt Anouk manager toezicht zorgaanbieders Mateijsen.

Niet altijd probleem

Commerciële partijen in de huisartsenzorg zijn niet altijd een probleem volgens gezondheidseconoom Xander Koolman. ‘Commerciële aanbieders kunnen prima slagen als ze zich committeren aan de basisregels voor het huisartsenvak: de relatie met de patiënt. Goede huisartsenzorg draait om de vertrouwensband die een arts met een patiënt opbouwt. Maar dat doen ze niet. Ze willen juist zoveel mogelijk patiëntencontact reduceren.’

Vertrouwensband

Maar die vertrouwensband wordt vaak juist niet opgebouwd. Het verdienmodel is ingesteld op zoveel mogelijk patiënten en zo weinig mogelijk contact. De commerciële bedrijven verdienen namelijk ook aan patiënten die nooit naar de dokter gaan.

250.000 euro

Hoeveel huisartsen dan verdienen met een praktijk? ‘Een praktijkhouder houdt gemiddeld 250.000 euro per jaar over’ vertelt medisch directeur Schulpen. ‘Dus ja, wij bieden ons personeel een goed salaris en hebben dan genoeg over om de praktijk te runnen. Maar wat is de definitie van commercieel? Door onze omvang verantwoorden wij elk jaar onze financiën en zijn wij daar uiterst transparant over.’

Bron: AD