Airco kapot na 3 maanden

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Msme
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2021 14:47

Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door Msme »

Eind mei hebben wij 2 daikin airco’s laten installeren, installatie was netjes opgeleverd en airco’s deden het prima, tot een paar dagen geleden. Ventileren doet de airco nog, maar koelen doen ze beide niet meer.
Ik heb de installateur gebeld om dit te verhelpen, zij willen hiervoor echter het normale tarief rekenen, mijn inziens heb ik gewoon recht op garantie, zowel als op de airco als op de installatie.
Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten hierin zijn?

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht op kosteloos herstel of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat ze een conform product hebben geleverd. Wettelijke garantie en zes maanden na aflevering.

lucas86
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2021 10:08

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door lucas86 »

Wat heb je afgesproken vooraf, of wat staat op de offerte of factuur qua garantie?

Msme
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2021 14:47

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door Msme »

Er staat 5 jaar fabrieksgarantie op onderdelen waarvan 1 jaar fulltime service garantie

NeoDutchio
Berichten: 12388
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ligt even aan de oorzaak van het probleem. Als het koelmiddel is verdwenen door een lek door foute montage, dan moet de installateur dit kosteloos oplossen. Als er, bijvoorbeeld, een lekkage is ontstaan omdat een vogel de leiding buiten heeft doorgepikt, dan valt het niet onder garantie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door scontra »

Vreemd dat beide installaties bijna gelijktijdig problemen geven.
Wordt toevallig storing E5 aangegeven ?
Zou kunnen dat het koelmiddel vanwege een lekkage in een aansluiting is verdwenen en dat moet kosteloos door de leverancier worden hersteld en worden bijgevuld.

Heeft u al geprobeerd om de installaties te resetten, om zo te kijken of ze het dan mogelijk wel doen, al is het maar voor even.
De sterker uit de wandcontactdoos halen en een paar minuten wachten alvorens die er weer in te doen en dan aanzetten en de laagste ventilatorstand kiezen.

Seinhuis
Berichten: 2388
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt recht op (minimaal) 2 jaar garantie. In de eerste 6 maanden moeten hun bewijzen dat het apparaat kapot is gegaan door onjuist gebruik.

Bij fout van de montage is de montage bedrijf aansprakelijk. Kortom, ik zie geen reden dat jij moet betalen.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie

Je moet contact opnemen met de winkel waar je het apparaat gekocht hebt. Hun moeten jou hiermee helpen.

Als jullie niet samen uit komen, neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl voor hulp.

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
06 sep 2021 16:27
Je hebt recht op (minimaal) 2 jaar garantie.
Je bron geeft aan dat dit recht ook korter kan zijn.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Airco kapot na 3 maanden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vreemd dat beide installaties bijna gelijktijdig problemen geven.
Tenzij de 2 binnenunits op dezelfde buitenunit zitten en daar het probleem zit. Dat valt uit de OP niet echt te halen.

Gesloten