Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Kevin.H.
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2023 14:03

Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Kevin.H. »

Beste iedereen,

Graag willen wij advies betreft het volgende:

Sinds vanmorgen 08:30 zijn bouwvakkers bezig het naastgelegen huis te renoveren.
Het betreft een huurwoning van Servatius te Maastricht.
Ik ben vanmorgen vroeg gaan vragen wat ze aan het doen zijn en hoelang het zou duren.
Ze zijn tegeltjes van de muur in de badkamer, toilet en keuken aan het drillen en de badkamervloer gaat er op dezelfde manier uit. Het zou meer dan 1 dag werk zijn.
Nu begrijp ik dat een huis gerenoveerd moet worden om aan de standaarden te voldoen, voor de wet en de toekomstige bewoner.
Maar:
- Wij zijn niet op de hoogte gesteld dat dit zou gebeuren, ik heb begrepen dat dit verplicht is (?)
- het geluid van de boor is na meting net boven de 90 db in de huiskamer en slaapkamer.
- onze kinderen hebben een koptelefoon op en schrikken zich kapot van het geluid. Onze honden zijn zo bang. Wij zijn ook nog eens ziek en kunnen dus niet naar buiten om tot rust te komen.

Heel graag zou ik willen weten of ik hier iets aan kan doen, of het maar gewoon moet uitzitten, wat niet te doen is voor ons gezin?

Servatius, de bouw vereniging heb ik vanmorgen hier over gebeld. Ze zouden contact opnemen met de aannemer. Verder niks meer vernomen helaas.

Heel graag advies en vriendelijke groeten van ons.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34
Beste antwoord
Gekozen door Kevin.H.

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

door scontra » 10 feb 2023 15:33

Kevin.H. schreef:
10 feb 2023 14:33
Beste iedereen,

Graag willen wij advies betreft het volgende:

Sinds vanmorgen 08:30 zijn bouwvakkers bezig het naastgelegen huis te renoveren.
Ze zijn tegeltjes van de muur in de badkamer, toilet en keuken aan het drillen en de badkamervloer gaat er op dezelfde manier uit. Het zou meer dan 1 dag werk zijn.
Heel graag zou ik willen weten of ik hier iets aan kan doen, of het maar gewoon moet uitzitten.
Zodra de tegeltjes van de muren van de badkamer, toilet en keuken er af zijn, heeft u het ergste achter de rug.
Misschien maandag nog die drilboor herrie, dan zijn de tegels er wel af daarna begint het frezen, boren en getimmer om het e.e.a. weer op te bouwen.
Al met al zult u nog enige tijd overlast ondervinden, maar dat zal niet zo heftig zijn dan hetgeen vandaag het geval is.
Of u hieraan iets kunt doen ? Nee, u zult moeten accepteren dat de werkzaamheden uitgevoerd zullen worden.
Om een uur of vier vanmiddag zullen de bouwvakkers wel vertrekken om vervolgens maandagochtend met frisse moed en verse tegenzin weer verder te gaan.
Mocht t.z.t weer een buur verhuizen, dan begint het hele spektakel aldaar opnieuw.

:idea: Haal even oordopjes bij de drogist, dat scheelt al drie slokken op een borrel.
Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, soms moet een woning nu eenmaal verbouwd worden. En dat levert herrie op. Een briefje in de bus is prima en wenselijk, maar die verplichting die jij noemt ken ik niet.
Kevin.H. schreef:
10 feb 2023 14:33
Heel graag zou ik willen weten of ik hier iets aan kan doen, of het maar gewoon moet uitzitten, wat niet te doen is voor ons gezin?
Wat zou je er dan aan willen doen? Een verbouwing die net een dag duurt is toch niet zo'n ramp? Kijk of de niet-zieken ergens anders (buren, familie, vrienden, bibliotheek, koffiebar) terecht kunt voor de resterende uren herrie.

Waarom het "niet te doen" zou zijn, zie ik niet. Iedereen wordt van tijd tot tijd geconfronteerd met verbouwingsoverlast. Zó erg is dat toch niet?

Kevin.H.
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2023 14:03

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Kevin.H. »

Moneyman schreef:
10 feb 2023 14:45
Tsja, soms moet een woning nu eenmaal verbouwd worden. En dat levert herrie op. Een briefje in de bus is prima en wenselijk, maar die verplichting die jij noemt ken ik niet.
Kevin.H. schreef:
10 feb 2023 14:33
Heel graag zou ik willen weten of ik hier iets aan kan doen, of het maar gewoon moet uitzitten, wat niet te doen is voor ons gezin?
Wat zou je er dan aan willen doen? Een verbouwing die net een dag duurt is toch niet zo'n ramp? Kijk of de niet-zieken ergens anders (buren, familie, vrienden, bibliotheek, koffiebar) terecht kunt voor de resterende uren herrie.

Waarom het "niet te doen" zou zijn, zie ik niet. Iedereen wordt van tijd tot tijd geconfronteerd met verbouwingsoverlast. Zó erg is dat toch niet?
Met 2 kinderen van 2 en 5 jaar met griep, en 2 honden, is het toch echt vrij onuitstaanbaar kan ik je vertellen, vrij constant rond de 90 db.
We zullen het uitzitten, geen andere keus idd.
Dank voor je reactie.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat het vervelend is begrijp ik, maar dat is (voor mij althans) iets anders dan "niet te doen".

Maar sterkte en beterschap! Eén troost: het is bijna weekend :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door scontra »

Kevin.H. schreef:
10 feb 2023 14:33
Beste iedereen,

Graag willen wij advies betreft het volgende:

Sinds vanmorgen 08:30 zijn bouwvakkers bezig het naastgelegen huis te renoveren.
Ze zijn tegeltjes van de muur in de badkamer, toilet en keuken aan het drillen en de badkamervloer gaat er op dezelfde manier uit. Het zou meer dan 1 dag werk zijn.
Heel graag zou ik willen weten of ik hier iets aan kan doen, of het maar gewoon moet uitzitten.
Zodra de tegeltjes van de muren van de badkamer, toilet en keuken er af zijn, heeft u het ergste achter de rug.
Misschien maandag nog die drilboor herrie, dan zijn de tegels er wel af daarna begint het frezen, boren en getimmer om het e.e.a. weer op te bouwen.
Al met al zult u nog enige tijd overlast ondervinden, maar dat zal niet zo heftig zijn dan hetgeen vandaag het geval is.
Of u hieraan iets kunt doen ? Nee, u zult moeten accepteren dat de werkzaamheden uitgevoerd zullen worden.
Om een uur of vier vanmiddag zullen de bouwvakkers wel vertrekken om vervolgens maandagochtend met frisse moed en verse tegenzin weer verder te gaan.
Mocht t.z.t weer een buur verhuizen, dan begint het hele spektakel aldaar opnieuw.

:idea: Haal even oordopjes bij de drogist, dat scheelt al drie slokken op een borrel.

Kevin.H.
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2023 14:03

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Kevin.H. »

J. Deltoer schreef:
10 feb 2023 15:32
Het is ook niet de schuld van de bouwvereniging dat u zonodig met 2 grote honden en div. kinderen in EEN huis gaat zitten.
Ik zei niet dat het de schuld van iemand of een bouw vereniging of een aannemersbedrijf is.
Of dat er schuld betreft.
Ik dacht duidelijk gemaakt te hebben het logisch te vinden dat er verbouwd wordt.

Daarbuiten zei ik "2 honden" en niet "2 grote honden".
Ik moest wel heel even lachen om "div. kinderen". Verder komt het naar mijn mening respectloos over, maar dat zegt meer over uzelf. 🙄

rwolters
Berichten: 1618
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door rwolters »

8.30 is een beschaafde tijd om te beginnen. Normaal begint men veel vroeger met dit soort klussen.

Daarnaast zou ik echt niet weten wat je met dit topic zou willen bereiken. Het werk moet gedaan worden en er is altijd wel iemand die overlast ervaart.

Kevin.H.
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2023 14:03

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Kevin.H. »

Dank voor de reacties Moneyman en scontra 👍🏾

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door kuklos »

breien schreef:
10 feb 2023 16:45
Dat wordt nog wat voor mijn buren.
In april krijg ik een nieuwe keuken & badkamer.
Hele simpele tip die duizendmaal meer begrip oplevert: meld het vooraf aan de buren. En ook tot hoe laat er gewerkt wordt en hoe lang.
Dat bosje bloemen achteraf is leuk, maar vooraf melden is veel beter qua begrip.

BL2
Berichten: 4870
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
10 feb 2023 16:35
Wat een zinloze en denigrerende reacties.
Tis naar mijn mening helemaal een zinloos topic. Iedereen begrijpt toch wel dat er af en toe wat verbouwd en geklust moet worden, en dat geeft vaak wat overlast.
Om dan na enkele uren al een topic te openen en je verbijsterend af te vragen of dit allemaal maar kan en mag in ons landje.

Vele hebben dagelijks, elke week, jaar in, jaar uit overlast van hun buren, en zelfs daar is helemaal niets tegen te doen !

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Erthanax »

U gaat hopelijk een rustig weekend tegemoet. Maandag nog even doorbijten, maar dan zal het ergste leed wel geleden zijn.

Wat zo ergerlijk is bij dit soort hinder is dat je ineens in de, platgezegd, teringherrie zit, zonder dat je weet hoe lang het gaat duren. Vooraf een simpel briefje in de bus had schrik en ergernis kunnen voorkomen.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door kuklos »

BL2 schreef:
10 feb 2023 17:08
................ Iedereen begrijpt toch wel dat er af en toe wat verbouwd en geklust moet worden, ...............
Wat iedereen met ook maar een greintje fatsoen begrijpt is dat het netjes is je buren in te lichten. Natuurlijk wordt er soms verbouwd of geklust. Maar "wat kan mij het bommen, de buren merken het vanzelf wel" of "ik informeer vooraf de buren even" verschilt nogal.
Ik snap de reactie van Kevin H. daarom heel goed.

Ivo.w
Berichten: 1767
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geluidsoverlast door verbouwing naastgelegen woning door bouw vereniging

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zolang de werkzaamheden gewoon overdag plaatsvinden en binnen een 'normaal' tijdsbestek worden afgerond, dan is er helemaal niets wat u als buren hier tegen kunt doen of tegen kunt inbrengen.

Dat 'normale tijdsbestek' voor renovatie van een keuken en badkamer loopt gemakkelijk op tot een periode van 6-8 weken. 3 weken voor de badkamer, 2 weken voor de keuken, nog wat aan het toilet doen, wat afrondende klusjes.

Plaats reactie