LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bouwdepot

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
melisjuh
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2006 11:37

bouwdepot

Ongelezen bericht door melisjuh »

hallo

ik heb een vraag over een bouwdepot.
wij krijgen bij eht kopen van ons huis een bouwdepot om alles op te knappen.
Nu zijn we ook genoodzaakt om van het bouwdepot meubels te kopen.

Wie heeft er voor ons tips om dit voor elkaar te krijgen?
Ik weet dat het eigenlijk niet kan maar misschien heeft iemand ervaring met een bouwdepot.
wat mag je allemaal wel bekostigen van je bouwdepot?!

krijg je bijvoorbeeld ook eerst het geld op je rekening om een aanbetaling van een nieuwe keuken te doen? voordat je de keuken hebt?!

alvast bedankt!

Chima
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 jun 2005 11:11

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Chima »

Je mag zaken bekostigen die ten goede van het huis komen.
Meubels vallen hier dus niet onder.

Bij een aanbetaling vraag je aan de verkoper van de keuken een rekening van die aanbetaling. Die rekening stuur je op naar de bank en de bank betaald het aan de verkoper van de keuken. Tenzij je kiest dat je het geld naar jezelf overgemaakt wil hebben, in dat geval moet jij het dus nog een de verkoper van de keuken betalen.

Wat betreft je meubels:
Als je een rekening hebt van iemand die ook aan het verbouwen is geweest en die niet op naam staat dan kun je die opsturen en het geld dan naar je eigen rekening over laten schrijven.
Bijkomstigheid is dat wanneer de belasting lastig gaat doen je wel het e.e.a moet kunnen overleggen en bewijzen. Maar afhankelijk van het bedrag zul je van de belasting niet veel hinder ondervinden.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Xpert »

Is het bouwdeopot gefinancierd uit de overwaarde van de huidige woning of is het bouwdepot onderdeel van een aangekochte woning die volledig is gefinancierd?

melisjuh
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2006 11:37

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door melisjuh »

dit is onze 1e koopwoning!

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door gjvisser »

Bij een offerte kan je ook al het geld krijgen, laat dus een dikke offerte opmaken bij bijvoorbeeld een tegelhandel, badkamerboer of keukenboer. Deze offerte bij de bank inleveren en daar heb jij je geld. Laat de belasting er alleen niet achterkomen...

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Jonjo »

Of tewel hoe help je iemand de strond in.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Xpert »

Je kan vragen aan de bank, wanneer alle verbouwingskosten achter de rug zijn, om het restant van je verbouwingsdepot toch uit te betalen. De rente is alleen niet meer fiscaal aftrekbaar over het uitbetaalde deel. Je doet er immers iets anders mee dan verbouwing of verwerving van de eigen woning.

Is je hypotheek echter met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) verstrekt, dan mogen consumptieve uitbetalingen plaatsvinden of uitbetaling zonder nota's plaatsvinden wanneer het restant in het verbouwingsdepot lager is dan € 2.500,--. Is het restant lager dan
€ 2.500,-- dan mag de bank dat zo uitbetalen. Wel is de rente ook over dit deel weer niet fiscaal aftrekbaar.

mevr de man
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 17:49

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door mevr de man »

Hallo wij hebben een hypotheek met bouwdepot bij hypotrust in rotterdam. Het is een regelrechte ramp. Als je een hypotheek met bouwdepot wil aangaan doe dit dan zeker niet bij Hypotrust. Wij hebben nog geen cent ontvangen en ook onze leverancier en aannemer niet. We vullen alles netjes in volgens de regels, maar helaas vertellen zij ons elke keer weer een andere smoes. Dan is de nota niet goed omdat er een ordernr staat. Dan vertellen ze ons dat het rekening nummer niet klopt wat ook niet het geval was. Dan heeft de bank een bedrag geweigerd wat ook niet waar was. Dan zijn de mensen die er over gaan niet meer aanwezig terwijl ze tot half zes op kantoor behoren te zitten. De bouw ligt nu stil wij hebben een boze aannemer en geen geld meer, want eerlijk is eerlijk je kan niet alles voor blijven schieten. we staan nu met de rug tegen de muur en zijn genoodzaakt om in een caravan te wonen en onze schuld bij de leverancier en aannemer zelf weer te moeten bekostigen. Bedankt Hypotrust

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Xpert »

Ga naar je tussenpersoon. Die kan je helpen het beetje in goede banen te leiden.

Dirko
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 apr 2007 16:23

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Dirko »

Hoe slecht is het advies om maar een valse nota te laten maken. Ik hoop dat jullie begrijpen dat je je schuldig maakt aan een misdrijf.

Dat mensen zo iets adviseren kan ik niet begrijpen. Ik neem aan dat je niet voor niks een bouwdepot hebt (om te verbouwen) gaat dit nu niet meer door?

Ik zou zeggen koop dan niet die dure meubels maar doe het met iets minder en koop consumptieve zaken van je eigen geld. Of geef het in ieder geval duidelijk aan de bank aan.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Jack747 »

Een tijdje geleden werd er in een ander topic, namelijk die over 'hoe is het gesteld met je vertrouwen in de financiele sector' door iemand de vraag gesteld: "Zijn klanten van financieel adviseurs nog wel te vertrouwen".
Gelet op de adviezen die hier worden gegeven, die zoals Dirko terecht opmerkt, aanzetten tot fraude, is dat klaarblijkelijk zeker niet vanzelfsprekend het geval.

Het is onbegrijpelijk dom, meubels kopen met een bouwdepot, dus met hypotheekgelden. 30 jaar rente betalen over iets wat over hooguit 10 jaar op zijn best 50 euro oplevert bij de kringloop. En na die 30 jaar moet het ook nog eens terugbetaald worden.

Hoe dom ben je dan? Stuitend dom!

Succes!

Jack

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Xpert »

Jullie bedoelen toch wel alleen de opmerking van Cima, hoop ik!

Mensen aanzetten tot fraude met bouwnota's komt in mijn woordenboek namlijk niet voor.

De (verbetering van de) betrouwbaarheid van de branche begint namelijk altijd bij jzelf.

Xpert

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Jack747 »

@xpert,

Nee, ik bedoel niet de omerkingen die jij maakt. Wel die van Cima, en gjvisser die suggesties doen om te frauderen.

Wat een moraliteit, zeg.

groet,

Jack

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Xpert »

Waar moet het heen met ons vak!

Xpert

simoontje@
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2009 16:42

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door simoontje@ »

Goedenmiddag,

We hebben een huis gekocht en krijgen in augustus a.s. de sleutel.
Nu hebben we een probleem omdat we geen eigen geld hebben maar wel alvast bouwmaterialen e.d aan willen schaffen, heeft iemand hier ervaring mee?

mvg. Simoontje@

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hi Sim,

De akte passeert in augustus? In dat geval valt er niet eerder dan per op zijn vroegst die datum geld aan het depot te ontrekken.

Maar normailter kun je ook pas per die datum iets in het huis verbouwen. Dus wat is het probleem?

groet,

Jack

simoontje@
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2009 16:42

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door simoontje@ »

Jack,

Bedankt voor de snelle reactie!

Wij willen nu al onze badkamer bestellen en moeten een aanbetaling doen(eigen geld hebben we niet), de levertijd is nl. +/8 weken.
Zodra we de sleutel hebben willen we beginnen, niet dat we dan pas kunnen gaan bestellen/kopen, maar waarschijnlijk is het niet anders en kunnen we pas declareren als de hypotheek gestart is.. :?:

Ik heb eens rondgevraagd en merk dat veel mensen hiermee zitten..


Mvg. Simoontje@

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door kweenie »

Je zou wellicht een bankgarantie kunnen geven. Dan hoef je niet meteen de aanbetaling aan de winkelier te doen, maar heeft die wel de zekerheid dat hij zijn geld krijgt.

simoontje@
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2009 16:42

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door simoontje@ »

Toevallig kwamen we vandaag bij een badkamerzaak waar geen aanbetaling nodig is,en waar ze alles op voorraad hebben, dus dat is opgelost :D

Bedankt voor jullie reacties!

Mvg Simoontje@

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: bouwdepot

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Simoontje,

Dat is in ieder geval goed. Wat Kweenie zei over een bankgarantie, is ook een goede suggestie. Aanbetalen levert nogal wat risico's op. Wat als een zaak failliet gaat? Dan kun je meestal fluiten naar je geld en goederen.

Overigens, hoewel ik de haast om zo snel mogelijk met de verbouw te beginnen begrijp, je wil immers het liefst direct in je nieuwe badkuip poedelen, is ook dat niet van risico's onbloot. En dan bedoel ik niet het poedelen. :D
Want wat als de verkoper niet kan leveren, om welke reden maar ook?

Maar goed, het is wel begrijpelijk.

Succes met je nieuwe huis,

Jack

Gesloten