LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal ABN Bankpas..

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
The Quiet Storm
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2010 21:55

Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door The Quiet Storm »

Beste mensen van deze forum,

Vanmorgen is mijn vriendin haar portemonnee gestolen, met daarin haar bankpas, nadat ze voor een treinkaartje heeft gepint. De dader, heeft waarschijnlijk meegekeken en daardoor haar pincode achterhaald.

Nu kwam ze er pas ongeveer een uur later achter (was ze maar gecontroleerd in de trein!) en heb ik voor haar de ABN-Amro gebeld om haar bankpas te blokkeren. Ik met de trein naar haar toegegaan - beide denkend dat haar portemonnee gestolen was in 'de big city'. Wij met de aangifte van gestolen portemonnee naar de dichtstbijzijnde ABN-Amro branche waar wij erachter kwamen dat haar portemonnee met pinpas al hier gestolen was en ook flink wat van haar rekening is afgehaald bij verschillende winkels/pin automaten. Het gaat om een totaal bedrag van ongeveer 1300 euro. Wij ontzettend geschrokken (ook een heerlijke tijd van het jaar om bestolen te worden!) terug gegaan naar onze woonplaats, waar wij aangifte wilden doen van de diefstal/fraude met haar pinpas door een dief.

Word ons bij het politie buro verteld dat wij morgen pas aan de beurt zijn om onze aangifte te kunnen doen. (Lekker!!!!!!!!!)

Wij terug naar huis, en ben ik maar detective gaan spelen... En heb heel 'bijdehand' maar de twee winkels gebeld waar de pas o.a. is gebruikt.
De eerste meneer van winkel 1, luisterde en wist meteen,nadat ik het bedrag noemde wat gepint was, het signalement van de dader. Wij hebben het signalement opgeschreven en wat de dader heeft gekocht (PSP en 3 games). Echt dit was een sprankje hoop dat deze meneer meteen wist waar het over ging en dat hij ons zo fantastische signalement heeft kunnen geven..

Daarna naar de tweede winkel gebeld, weer zo'n aardige persoon, ze ging meteen kijken welke kassa/wat er gekocht was en wie hem 'geholpen' heeft. Hij kon zich deze dader vaagjes herinneren, en er hangen daar ook CCTV camera's maar in de woorden van deze aardige mevrouw: "Die beelden zijn zo vaagjes, ik heb wel eens tegen mijn manager gezegd als wij overvallen worden........ "

Daarnaast zijn er twee hele grote bedragen gepint vanaf pinautomaten, van haar eigen bank en van een andere bank.

Wij zijn er nog steeds boos over dat de bank niet automatisch ingegrepen heeft bij zo'n grote uitbesteding met haar pinpas terwijl mijn vriendin nog nooit zo'n groot bedrag binnen 20 minuten heeft opgenomen. Wij konden ook nog maar in een waas herinneren wat de meneer van de ABN-Amro bank heeft verteld over wat we nog meer moesten doen nadat wij de tweede aangifte gedaan hadden (wat pas morgen kan... Aaarrrrggghhhhh).

Dus ik ABN-Amro maar gebeld om te vragen wat wij nog meer moesten doen nadat wij morgen de tweede aangifte gedaan hebben.. Zegt deze mevrouw dat we dan naar het filiaal kunnen komen in onze woonplaats, en dat daar bekeken word of ze het bedrag terug krijgt. Maar, tja, ze denkt daar heel somber over, etc. Omdat de kerstdagen aankomen enzovoort en dat mensen wel vaker zulke bedragen uitgeven, en dat ze wel gekkere bedragen heeft gezien etc etc.

Dus, mijn vraag is.. Wat zijn mijn vriendin haar rechten als slachtoffer van diefstal?

Ik ben geschokt dat de mevrouw van de ABN-Amro denkt dat ze dat bedrag of een deel daarvan niet eens terugkrijgt. Er is duidelijk diefstal gedaan en fraude gepleegd.. Zij heeft immers niet het geld opgenomen, eveneens heeft ze niet aan iemand toestemming gegeven om van haar bankpas gebruik te maken!!!!!!

Het kan toch niet zijn in dit land waar dieven er gewoon mee weg komen dat ze stelen, gebruik maken van diegene's pinpas en dan al het geld van iemand opneemt en dat je als slachtoffer, gewoon de rest van de maand op een stokje moet bijten? Zijn banken daar niet voor verzekerd?? En, wat als ze nooit de dader oppakken?! kan ze dan gewoon naar haar geld fluiten?!

Hebben jullie tips over wat wij moeten en kunnen doen?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp,

Nienke

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door morundo »

Weinig, je krijt nooit alle schade vergoed,bij geen enkele bank.Ik weet echt geen tips.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Hoe vervelend ook, de bank zal niks vergoeden
Je bent zelf verantwoordelijk voor het geheim houden van je pincode.

Uitgezonderd skimming zal de bank niks vergoeden.
En wbt de camera beelden heeft de bank alleen die vrij te geven na verzoek van de politie.
Zou er ook mee uitkijken, want volgens mij is het zo dat als die winkelier de beelden aan je toont hij het privacy recht schaadt en hoe graag we ook zien dat de dader flink zal boeten, je wil hem niet de gelegenheid geven zich eruit te praten.

Sterkte

The Quiet Storm
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2010 21:55

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door The Quiet Storm »

Dank jullie voor jullie antwoorden...

Het kan toch niet zijn dat je als slachtoffer niks vergoed krijgt? Het is niet zo dat mijn vriendin met toestemming haar pincode aan de dief gegeven heeft. Hoeveel gebeurt dit dat mensen dan niks vergoed krijgen na diefstal? En waarom doet de overheid hier niks aan?

Het is toch te zot voor woorden dat als iemand dus haar pincode heeft kunnen meekijken, tijdens het pinnen van een treinkaartje in zon automaat buiten, zonder haar weten.. En dat daarna haar portemonnee gerooft word en haar rekening helemaal word leeggehaald?

En, tja als mijn vriendin er eerder achter was gekomen dat haar portemonnee gejat was, was haar rekening ook eerder geblokkeerd geweest! Ik vind het allemaal zo vaag!!

Waar sta je in hemelsnaam als slachtoffer?

Mvg
nienke

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Alle kaartautomaten bij de NS staan onder goede cameratoezicht dus de kans dat de dader(s) gepakt word(t)en is zeer groot.
Als het goed is betaald de bank heell het onrechtmatig betaalde bedrag terug.
Anders kan uw vriendin haar eigen WA verzekering aanspreken.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door WilWil »

Je hebt sowieso een eigen risico.

Daarnaast heb je zelf ook een zorgplicht. Jij bent verantwoordelijk voor de pin code en je portemonnee. Jij dient ervoor zorg te dragen dat je deze opruimt op een plaats waar diefstal lastig is.

Met de aangifte ga je naar de bank en zij onderzoeken de zaak. Ben je niet tevreden met hun conclusie dan kun je een klacht indienen bij het KIFID. Op deze website vindt je ook uitspraken in ongeveer gelijke zaken.

Wacht eerst de reactie van de bank af. Deze dame bij de bank kan niet beoordelen of je wel of niets terug krijgt, hiervoor is een onderzoek noodzakelijk. Je mag ook niet van haar verwachten dat zij hier iets over kan zeggen. Het onderzoek kan enkele weken duren. Vervelend voor u, het betreft immers een flink bedrag.

The Quiet Storm
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2010 21:55

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door The Quiet Storm »

Dank jullie ook voor jullie reacties!

Wij zullen inderdaad moeten afwachten hoe het allemaal zijn beloop neemt. En hoe de bank gaat handelen. Ik vind het alleen heel erg dat die mevrouw van de bank er zo laks over deed. Echt met die, "tja, ik zie wel grotere bedragen opeens opgenomen worden, en dan is er niks aan de hand!"-achtige antwoorden. Echt bot.

Wij snappen ook dat je een eigen risico draagt, maar ja, dat moet dan maar te overbruggen zijn, ik bedoel 1300euro weg door een dief, of 150 euro weg voor je eigen risico, nou dat is nog wel een aardig verschil!

En uiteraard moeten mensen zorg dragen met hun pinpas en pincode, maar hoe voorkom je dat er in je afgesloten tas je portemonnee word gejat? nadat die gast, zonder jouw weten lekker heeft staan meekijken.

Ik ben zo blij dat de mensen van de eerste winkel zo'n goede signalement hebben gegeven. En uiteraard, is het niet onze taak om de CCTV beelden te bekijken maar van de politie. Ik hoef ze ook niet te zien! Ik wil alleen maar dat de dader gepakt wordt zodat hij niet nog meer slachtoffers kan maken!

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Tja succes

Het is aan uzelf om de pincode goed te beschermen
U kunt de bank niet kwalijk nemen dat iemand uw pincode heeft afgekeken

Uiteraard is het wel bijzonder vervelend en wens u heel veel sterkte

The Quiet Storm
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2010 21:55

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door The Quiet Storm »

Hmmm dr ging iets mis met het updaten van de thread, dus hier gaan we weer...

Nogmaals dank voor de sterkte wensen, hier een kleine update over de gestolen bankpas...

Wij hebben inmiddels een tweede Aangifte gedaan, ditmaal van het gebruik van de pinpas door iemand zonder toestemming... Daarna zijn we met beide aangiftes naar het ABN filliaal in onze woonplaats gegaan, deze hebben de aangiftes gekopieerd en naar de afdeling fraude gestuurd..

Inmiddels hebben wij ook een formulier opgestuurd gekregen waar mij vriendin haar eigen verhaal over de situatie kon invullen dmv een vragenlijst.. Deze is geretourneerd naar de afdeling fraude van de ABN...

Krijgen wij vandaag hetzelfde formulier nogmaals opgestuurd, dus morgen maar weer eventjes bellen om te vragen of ze het nogmaals in moet vullen...

Verder niet veel nieuws van het politie onderzoek, hopelijk komt daar ook nog wat uit... Hij (de dief) is in ieder geval met z'n gezicht gekiekt op een van de beveiligingscamera in een van de winkels waar hij gepind heeft en volgens de mevrouw die ons hielp in het ABN filliaal hier, heeft de pinautomaat waar deze pannekoek gepind heeft ook een camera... Dus vingers gekruist dat hij toch gepakt gaat worden...

Ik hoop dat we met de volgende update, met goed nieuws kunnen updaten...

Mvg

nienke

hdpaddy
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2007 08:21

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door hdpaddy »

wellicht een beetje laat maar doe er je voordeel mee in de toekomst.

Zelf heb ik 2 rekeningen, 1 voor de vaste lasten(waar alles via aut. incass. gaat) en 1(alleen voor deze rek hebben wij een pasje) waar wekelijks ons huishoudgeld op gestort word, zo is de schade altijd beperkt.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik vind het heel vervelend voor u maar ik weet zeker dat u niets terug krijgt!

Alleen bij skimming ( dat u pas gekoppieerd word door een geprepareerde betaalautomaat en ze u pincode niet nodig hebben) zal de bank vergoeden.

( Ik heb op deze afdeling van een bank gewerkt , niet de abn overigens)

De suggestie dat haar eigen WA verz betaald is belachelijk ( w.a is voor als zij aansprakelijk is voor schade aan een derde)

Hoe vervelend ook je kunt dit nergens verhalen en je kunt hier behalve de dief ook niemand de schuld van geven, Alsof de ABN bij hun miljoen klanten de rekeningen in de gaten houd wat er in 20 minuten gepind word....

Je bent de dupe van een misdrijf, net zo als mensen waarbij hun tas gestolen wordt of er ingebroken wordt of 1000 andere dingen

Als de ABN toch ( een gedeelte) zou vergoeden dan is dat puur service, wat ik overigens wel hoop voor jullie.

En een wijze les hou je hand voor het paneel als je je pincode intypt , je hebt er zelfs een reclame spotje over gehad , lijkt allemaal heel overdreven , maar ik hoor dit soort gevallen dagelijks op mijn werk

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Wat dat betreft ben je beter af met een creditcard. Als je creditcard wordt gestolen ben je beter beschermd.

Bij een creditcard maatschappij wordt er namenlijk wel gecontrolleerd op afwijkend betaal gedrag. Dus waarom zou dat niet kunnen bij pinnen?

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Allereerst excuses voor het "kicken" van een nogal oud topic. Maar ik weet dat mensen in een dergelijke situatie op google zoeken naar antwoord en dan bv op dit topic komen. Zo ook ik.
Ik lees hier een aantal opmerkingen die pertinent niet juist zijn:

"Hoe vervelend ook, de bank zal niks vergoeden"
en
"Ik vind het heel vervelend voor u maar ik weet zeker dat u niets terug krijgt!"

Dit is onjuist. Ja, banken wijzen claims af, dat is waar. Maar dat betekent niet dat je niet dat je niets terug kan krijgen.

Een goede kennis heeft onlangs een vergelijkbare situatie meegemaakt en ik heb alles, afgezien van 150 euro eigen risico, voor haar terug kunnen krijgen.

Banken beroepen zich vrij gemakkelijk op onzorgvuldigheid van het slachtoffer. In veel gevallen wijzen ze een claim daarmee af. Dit is echter niet eenvoudig hard te maken. Als je geen gekke dingen hebt gedaan, zoals pincodes noteren of passen hebt laten slingeren, is deze onzorgvuldigheid niet hard te maken. Lees de uitspraken van de kifid er maar op na.

Mensen die hulp willen om in een dergelijk geval toch hun geld terug te krijgen, help ik heel graag! Kosteloos en belangeloos. Ik ben een "gewone particulier" met toevalig wat ervaring op dit gebied. Stuur mij gerust een bericht!

Gr

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door trebelski »

Pierre Sec schreef: Mensen die hulp willen om in een dergelijk geval toch hun geld terug te krijgen, help ik heel graag! Kosteloos en belangeloos. Ik ben een "gewone particulier" met toevalig wat ervaring op dit gebied. Stuur mij gerust een bericht!
Ik raad iedere bezoeker aan niet op dit soort ''hulp'' in te gaan. Je hebt geen enkel idee wie er achter zit en wat er met de gegevens gaat gebeuren.Dus Niet Doen!

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Prima, dan niet. Misschien bestaan er wel mensen die hulp goed kunnen gebruiken. Ik bied alleen advies aan, vraag niet om gegevens of wat dan ook. Maar bedankt dat jij mijn goedbedoelde aanbod als "hulp" kwalificeert.

Mag ik vragen wat jou het idee heeft gegeven dat het om slechte bedoelingen gaat? Behalve dan dat er ook mensen met slechte bedoelingen zijn. En dat dit mijn eerste bericht op dit forum is.

Misschien moet ik mijn aanbod anders formuleren. Bij dezen dan:

Heb je vragen, stel ze gerust!

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door trebelski »

Pierre Sec schreef: Mag ik vragen wat jou het idee heeft gegeven dat het om slechte bedoelingen gaat?
Misschien moet ik mijn aanbod anders formuleren. Bij dezen dan:
Heb je vragen, stel ze gerust!
Ja hoor, ik loop al jaren mee op dit forum en in het verleden zijn er hele vervelende dingen gebeurd op dezelfde manier.

Hoe mooi zou het wezen dat jij met je kennis over dit onderwerp gewoon op het trosradar-forum vragen beantwoord van bezoekers, niets mis mee toch. Veel succes verder.

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Bedankt voor je antwoord. En tja, als ik mijn eigen bericht bekijk en een beetje natuurlijke argwaan meereken, begrijp ik jouw reactie ook wel.

Maar het frustreert me gewoon hoe makkelijk banken in dergelijke situaties haar clienten vanalles verwijten. Terwijl die clienten 9 van de 10 keer het slachtoffer zijn van beroepscriminaliteit. En de manier waarop banken claims afwijzen stoort me. Daarom keek ik een beetje rond naar dit soort gevallen en bied ik mijn hulp aan. Ik lees overigens al erg lang mee op dit forum. Had alleen nog niet de moeite genomen te registreren.

Ik zag mijzelf niet elke keer dit topic weer opzoeken. Vandaar het verzoek om een berichr. Maar ik zie dat ik ook kan aanvinken dat ik bericht wil krijgen op reacties op dit topic.

Dus stel gerust vragen! Ik help heel graag!

The Quiet Storm
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2010 21:55

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door The Quiet Storm »

Oh wow, Ik dacht dat ik had geupdate in de thread van de uitkomst..

Sorry voor de late update..

Maar mijn partner kreeg al heel snel bericht terug van de ABN dat ze haar geld min de eigen risico terug gestort op haar rekening. In de brief die ze kreeg waren de redenen waarom ze het terug kreeg mede doordat wij heel snel gehandeld hadden met het blokkeren van de pas en de aangiftes doen.

Wij hadden gezien via de afschriften waar deze dief de pas gebruikt had, en we hebben toen met die winkels contact gehad. De mensen werkte heel goed mee en konden daarmee een heel goed signalement van de dief krijgen.

En we kregen ook precies te horen wat hij allemaal gekocht had in die tijd voordat haar pas geblokkeerd was.

Dus ja, mijn advies voor iedereen. Als je pas gestolen word, blokkeer deze meteen. Heb je niet de nummers bij de hand, bel dan iemand die internet heeft voor de telefoon nummer.

Ga dan meteen naar de politie om aangifte te doen van de gestolen pas.

Dan naar de bank om te kijken waar en of iemand de pas heeft gebruikt voordat deze geblokkeerd is gegaan.

Dan weer naar de politie om daar van aangifte te doen.

Dan netjes weer terug naar de bank om formulieren te krijgen/in te vullen etc.

mvg

TQS

[edit to add:]

PS- en, het schaad totaal niet als je zelf ook rondbelt, om te vragen of iemand iets weet. Helemaal omdat veel mensen de raarste dingen onthouden. Wij zagen dus waar de dief de pas gebruikt had, en mbv telefoonboek netjes de winkels gebelt.. netjes uitgelegd waarom ik belde/de tijd wanneer de pas gebruikt werd/hoeveelheid en dan helpen de mensen. (in ons geval goed!)

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door trebelski »

The Quiet Storm schreef:Oh wow, Ik dacht dat ik had geupdate in de thread van de uitkomst..

Sorry voor de late update..
In ieder geval bedankt voor het melden van de afloop. :wink:

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door hobby1 »

Misschien moet ik mijn aanbod anders formuleren. Bij dezen dan:

Heb je vragen, stel ze gerust!
Nix mis mee, om te helpen.
Maar stel je vragen hier op het forum, dan kan Pierre Sec deze ook hier beantwoorden, dan kan de rest van de leden ook nog meelezen.

Gesloten