LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
graumans
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2017 15:05

Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door graumans »

Mijn moeder woont sinds een aantal jaren in een chalet op een camping. Dit mag niet permanent zijn en ze staan dus bij mij (dochter) ingeschreven. Echter mijn moeder staat nu ingeschreven in een andere gemeente dan ze woont. Voorheen maakte ik voor haar gebruik van verschillende "potjes" waar ouderen gebruik van kunnen maken als hun inkomen niet toereikend is. Na een paar jaar daar gebruik van te hebben gemaakt is de gemeente waar ze "ingeschreven" staat op hun strepen gaan staan en moesten toen (mijn ouders) al deze "potjes" terug gaan betalen. Mijn moeder heeft alleen een AOW en een pensioentje van 50 euro per maand. Normaal als je in een huis woont etc. kan je via de gemeente verschillende extra'tjes aanvragen. Ik heb de gemeente waar de chalet staat aangeschreven maar die verwijzen mij naar de gemeente waar ze ingeschreven staat en vica versa. Wat kan ik nog doen om toch mijn moeder (zoals zoveel ouderen met een basisinkomen) deze extra's te kunnen laten benutten.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat u doet is fraude. Logisch dat zij terug moet betalen. Zij mag niet op die camping staan en dus heeft ze geen recht op die potjes. Ik vind het erg jammer dat uw moeder niet genoeg heeft om rond te komen maar goed dat de gemeente netjes let op de manier waarop het gemeenschapsgeld wordt uitgegeven.

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door witte angora »

graumans schreef:Mijn moeder woont sinds een aantal jaren in een chalet op een camping. Dit mag niet permanent zijn en ze staan dus bij mij (dochter) ingeschreven. Echter mijn moeder staat nu ingeschreven in een andere gemeente dan ze woont. Voorheen maakte ik voor haar gebruik van verschillende "potjes" waar ouderen gebruik van kunnen maken als hun inkomen niet toereikend is. Na een paar jaar daar gebruik van te hebben gemaakt is de gemeente waar ze "ingeschreven" staat op hun strepen gaan staan en moesten toen (mijn ouders) al deze "potjes" terug gaan betalen. Mijn moeder heeft alleen een AOW en een pensioentje van 50 euro per maand. Normaal als je in een huis woont etc. kan je via de gemeente verschillende extra'tjes aanvragen. Ik heb de gemeente waar de chalet staat aangeschreven maar die verwijzen mij naar de gemeente waar ze ingeschreven staat en vica versa. Wat kan ik nog doen om toch mijn moeder (zoals zoveel ouderen met een basisinkomen) deze extra's te kunnen laten benutten.
Ik vind het maar een warrig verhaal eerlijk gezegd.

Je hebt het over een gemeente waar je moeder woont, een gemeente waar ze ingeschreven staat, nu staat ze ingeschreven in een andere gemeente dan ze woont, ze woont bij jou en toch niet, en ze woont in een chalet en toch niet omdat dat niet mag, terwijl je moeder wel geld uit potjes kreeg van de gemeente waar dat chalet staat, wat dus helemaal niet kan.

Jij bent degene die gebruik maakt van allerlei potjes die voor ouderen bestemd zijn, en je moeder heeft blijkbaar geld gehaald bij een gemeente waar ze niet ingeschreven stond en ook niet ingeschreven kan staan omdat permanent gebruik van dat chalet niet is toegestaan.

Je moeder is degene om wie het gaat, maar je ouders moeten alles terug betalen. Waar woont je vader dan?

Of is er gewoon sprake van een of andere constructie om overal zoveel mogelijk geld weg te halen, en is één van de betreffende gemeenten daar nu achter gekomen, en willen die hun geld terug?

Zou je je verhaal wat duidelijker willen vertellen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat jullie kunnen doen? Dat zal je vermoedelijk niet willen horen, maar dat is je aan de regels houden. Zolang ze permanent woont in een vakantiewoning, wat niet mag, dan is dit daar het gevolg van.

Als er wel de wens is om aanspraak te maken op gelden waar geen recht op is, en wetten en regels dus meer een indicatief iets zijn, dan iets hards waar je je aan houdt, dan zou je eens kunnen gaan denken aan een wietplantage ofzo. Ik bedoel, als jullie toch al jaren op een juridisch hellend vlak blijven staan met dat stiekum toch permanent bewonen, trek dat dan lekker door ook.

Overigens zijn die niet permanent mogen wonen regels er niet om burgers te pesten of om mensen met kleine pensioenen een trap na te geven, die zijn er oa omdat als er ergens permanent gewoond wordt, de gemeente ook moet garanderen dat hulpdiensten binnen vastgestelde tijden op die plekken kunnen komen, en er bijvoorbeeld gepatrouilleerd wordt door agenten etc.

Je zou, met dat laatste in het achterhoofd eens kunnen gaan nadenken of daar blijven voor je moeder wel zo goed/veilig is? Ik bedoel, als haar wat gebeurd, en met de stijgende leeftijd neemt die kans verdrietig genoeg toe, zou het toch wel erg vervelend zijn als een levensreddende ambulance voor een dichte slagboom staat omdat de beheerder even om koffie is, of niet over de zandpaden etc naar het chalet kan komen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door yan »

Wat je kunt doen? Stoppen met deze poging om de gemeentes op te lichten.

1 - Je moeder MAG NIET permanent in het challet wonen maar doet dit toch.
2 - Je moeder staat bij jou ingeschreven maar woont er NIET.

vervolgens probeer je door de inschrijving op jou eigen adres extra geld te krijgen waar ze geen recht op heeft.?

Er zijn genoeg mensen die enkel AOW hebben en het er ook mee kunnen doen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik hoop dat met vier reacties met dezelfde teneur de boodschap nu overgekomen is ;-)

stofzuigertje

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ze woont gewoon bij haar dochter en gaat regelmatig naar de camping en dan mag dat.....

Wel is samen wonen een nadeel voor bepaalde regelingen maar een normaal huis is meestal duurder en ja, je zit op randje van de regels dus niet klagen.

Lady1234
Berichten: 27284
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze woont helemaal niet gewoon bij haar dochter.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Statler »

@ stofzuigertje, ts en moeder zijn gewoon aan het frauderen, “ niets op het randje “.
Wonen op een recreatiepark is wezenlijk goedkoper dan een (huur)woning met alle bijbehorende kosten en belastingen.....
Dus moeders woont al goedkoper en daarnaast moet er maximaal (mis)bruik worden gemaakt van onze verzorgingsstaat.

NeoDutchio
Berichten: 12387
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heel simpel, als je niet staat ingeschreven op het adres waar je verblijft heb je nergens recht op. Dus groot gelijk dat terug betalen. Overigens kan het nog een staartje gaan krijgen omdat de 'potjes' niet het enige strafbare feit is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door moederslink »

Uw moeder woont op papier bij u, staat in uw gemeente dus ook ingeschreven .
U heeft wel een aantal jaren gebruik kunnen maken van verschillende potjes van uw gemeente om het inkomen van uw moeder wat op te krikken, omdat zij zogenaamd ook inwoner daar van uw gemeente was.
Wanneer je alleen AOW hebt is het geen vetpot, en uw gemeente is er nu kennelijk achter gekomen dat uw moeder niet in het echt bij u woont en vordert deze uitgekeerde potjes terug, omdat jullie constructie klip en klaar fraude is.
U probeert nu bij de gemeente waar het chalet staat deze potjes aan te spreken, maar dat gaat idd dus gewoon niet, want ze staat daar niet ingeschreven.

Uw moeder kan bv ook nu geen huurtoeslag aanvragen , dus ja met huur en gas & licht en zorgverzekering en andere verzekeringen blijft er nagenoeg niets over van de AOW ( ÷ € 1100 ? ) om überhaupt nog boodschappen en kleding te kopen.

Misschien toch iets om over na te denken :
lekker gaan wonen in een seniorenappartement , in een kleine gemeente , ad rand vd bossen .....ik noem maar wat en met het oog op het ouder worden ......wellicht ook veiliger en dan is er ook recht op huurtoeslag natuurlijk.

Mucha

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mucha schreef:
stofzuigertje schreef:Ze woont gewoon bij haar dochter en gaat regelmatig naar de camping en dan mag dat.....
Heb je de topic eigenlijk wel gelezen ?
Stofzuiger leest nooit iets, die brult maar wat. Je moet hem gewoon negeren. Als iedereen dat hier nu gewoon doet houdt hij wel op want dan is de lol er af.

Ik begrijp ook niet waarom TS niet gewoon lekker d'r moeder in huis neemt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door moederslink »

Mucha schreef:
stofzuigertje schreef:Ze woont gewoon bij haar dochter en gaat regelmatig naar de camping en dan mag dat.....
Heb je de topic eigenlijk wel gelezen ?
Ik denk dat stofzuigertje heus wel bedoelt en ook wel weet : dat moeder bij dochter , op papier, woont.
Een dergelijke constructie komt vaker voor......dan ga je af en toe nd camping ...( op papier dus.. :wink: ) , maar is wel fraude!
Miepje1 schreef:Stofzuiger leest nooit iets, die brult maar wat. Je moet hem gewoon negeren. Als iedereen dat hier nu gewoon doet houdt hij wel op want dan is de lol er af.

Ik begrijp ook niet waarom TS niet gewoon lekker d'r moeder in huis neemt.
Nou dat moeten beiden ook maar willen en heeft dochterlief die ruimte wel?

En waarom stofzuigertje negeren?
Ik heb nog nooit gezien dat hij op de man speelt....ruzie zoekt of vraagstellers afkraakt .
Zijn bijdragen zijn , vind ik, soms nog leerzaam en ook vermakelijk ook.
Laat hem maar lekker zijn wie ie is... :D

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:En waarom stofzuigertje negeren?
Ik heb nog nooit gezien dat hij op de man speelt....ruzie zoekt of vraagstellers afkraakt .
Zijn bijdragen zijn , vind ik, soms nog leerzaam en ook vermakelijk ook.
Laat hem maar lekker zijn wie ie is... :D
Exact. Soms denk ik dat hij een borrel teveel op heeft, maar hij hoort er gewoon bij. En als de beste man een zinvolle opmerking maakt, dan kan daar toch gewoon op gereageerd worden?

Maar dat is niet waar dit topic om gaat, we zijn hier bezig om op een 'nette' manier de topicstarter duidelijk te maken dat de gekozen constructie frauduleus is en dat het terecht is dat de gemeente waar moeders op papier niet woont maar in de praktijk wel, geld terug vordert waar ze geen recht op heeft, maar wat ze (althans de dochter) kennelijk ook al in de gemeente van dochterlief gekregen heeft.

Overigens is dochterlief niet meer terug geweest, ik kan me wel indenken waarom niet.

graumans
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2017 15:05

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door graumans »

zo ik zal maar weer eens wat van me laten horen.................volgens mij is daar wel behoefte aan als ik al deze "niet respectvolle" antwoorden lees.

Voor alle duidelijkheid: Er wordt niet met opzet "gefraudeerd", daar ik en ook mijn moeder dit nooit hebben geweten. Mijn vader is afgelopen augustus overleden (dit voor de vraag van "witte angora", die zelf niet duidelijk leest en meteen een oordeel klaar heeft).

Als ik en mijn moeder dit met opzet deden dan zou ik het lef niet hebben om dit openbaar bespreekbaar te maken op de site van Avrotros.
Tevens meteen dan maar een antwoord op "sjohie": wij zullen dus ook nooit of te nimmer een wietplantage beginnen.

En inderdaad is het mogelijk om in een seniorenflat te gaan wonen met de benodigde subsidies etc. (laat ik dan maar meteen vertellen dat mijn moeder nu rond de 700 euro aan vaste lasten kwijt is zonder dat ze zoals zovele wel in aanmerking komen voor huursubsidie met haar AOW. Alleen heeft het heel wat voeten in aarde om in aanmerking te komen voor een woning.

Maar desalniettemin: bedankt voor alle commentaren!!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

moederslink schreef:
Mucha schreef:
stofzuigertje schreef:Ze woont gewoon bij haar dochter en gaat regelmatig naar de camping en dan mag dat.....
Heb je de topic eigenlijk wel gelezen ?
Ik denk dat stofzuigertje heus wel bedoelt en ook wel weet : dat moeder bij dochter , op papier, woont.
Een dergelijke constructie komt vaker voor......dan ga je af en toe nd camping ...( op papier dus.. :wink: ) , maar is wel fraude!
Miepje1 schreef:Stofzuiger leest nooit iets, die brult maar wat. Je moet hem gewoon negeren. Als iedereen dat hier nu gewoon doet houdt hij wel op want dan is de lol er af.

Ik begrijp ook niet waarom TS niet gewoon lekker d'r moeder in huis neemt.
Nou dat moeten beiden ook maar willen en heeft dochterlief die ruimte wel?

En waarom stofzuigertje negeren?
Ik heb nog nooit gezien dat hij op de man speelt....ruzie zoekt of vraagstellers afkraakt .
Zijn bijdragen zijn , vind ik, soms nog leerzaam en ook vermakelijk ook.
Laat hem maar lekker zijn wie ie is... :D

Nou vooruit dan. Ik heb de goede man nog nooit iets zien schrijven dat kant of wal raakt. Ook binnen dit topic zijn er mensen die er aan twijfelen of hij het oorspronkelijke bericht wel heeft gelezen.
Ik vind dit een leerzaam forum, maar heb geen zin tijd en aandacht te moeten besteden aan dit soort gezwatel. Overigens krijg ik zelf meestal de wind van voren, en zelden of nooit bijval, dus ik zal bij veel mensen ook wel niet goed vallen. Da's dan jammer. Daar heb je de vijandenlijst voor!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

graumans schreef:zo ik zal maar weer eens wat van me laten horen.................volgens mij is daar wel behoefte aan als ik al deze "niet respectvolle" antwoorden lees.

Voor alle duidelijkheid: Er wordt niet met opzet "gefraudeerd", daar ik en ook mijn moeder dit nooit hebben geweten. Mijn vader is afgelopen augustus overleden (dit voor de vraag van "witte angora", die zelf niet duidelijk leest en meteen een oordeel klaar heeft).

Als ik en mijn moeder dit met opzet deden dan zou ik het lef niet hebben om dit openbaar bespreekbaar te maken op de site van Avrotros.
Tevens meteen dan maar een antwoord op "sjohie": wij zullen dus ook nooit of te nimmer een wietplantage beginnen.

En inderdaad is het mogelijk om in een seniorenflat te gaan wonen met de benodigde subsidies etc. (laat ik dan maar meteen vertellen dat mijn moeder nu rond de 700 euro aan vaste lasten kwijt is zonder dat ze zoals zovele wel in aanmerking komen voor huursubsidie met haar AOW. Alleen heeft het heel wat voeten in aarde om in aanmerking te komen voor een woning.

Maar desalniettemin: bedankt voor alle commentaren!!
Als u niet met opzet fraudeert, hoe zit het dan? Uw moeder woont illegaal op een vakantiepark en streek subsidies op waar zij geen recht op heeft. Heeft ud dit allemaal verkeerd opgeschreven?
Ik begrijp dat het moeilijk is om met alleen AOW en kleine aanvulling rond te komen maar uw moeder is helaas niet de enige. Ik hoop voor u dat zij snel een woning vindt die zij, geholpen door de huurtoeslag, gewoon kan betalen. Als zij daar eenmaal woont, kunt u op zoek naar de zo noodzakelijke financiële extraatjes.

Lady1234
Berichten: 27284
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijving in andere gemeente en vergoedingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat waren dat dan allemaal voor extraatjes die uw gemeente blijkbaar aan ouderen uitdeelt?

Gesloten