'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waarom zou je een briefkaart überhaupt gaan wegen?

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bromsax schreef:
08 jun 2022 08:11
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een boetekaartje aan de afzender wordt/werd gestuurd.
Deze wordt meestal aan het poststuk vastgemaakt en bij de geadresseerde afgeleverd.
Als de afzender vermeld wordt op de brief, wordt het kaartje naar die afzender gestuurd.
PostNL: “Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend. Omdat het om belangrijke post kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat de ontvanger bereid is om te betalen voor het poststuk.”
Laatst gewijzigd door Lowieze op 08 jun 2022 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer
Berichten: 3165
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En sinds wanneer is een briefkaart, die inderdaad al gefrankeerd is, beplakt met een postzegel?
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 08 jun 2022 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bromsax schreef:
08 jun 2022 08:11
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een boetekaartje aan de afzender wordt/werd gestuurd.
Deze wordt meestal aan het poststuk vastgemaakt en bij de geadresseerde afgeleverd.
Als de afzender bekend is, volgt een verzoek aan de afzender. Bij "port betaald" en post die gefrankeerd is met een frankeermachine volgt ook direct een betaalverzoek aan de afzender.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
08 jun 2022 07:51
moederslink schreef:
07 jun 2022 22:23
Sonar7 schreef:
07 jun 2022 12:41
[...]
3,84 eisen bovenop de postzegel van 1 die al geplakt is voor een zending van een briefkaart met een gewicht van 18 gram.
Briefkaarten bestaan nog steeds en worden ook nog steeds verstuurd ( niet vaak ) , met een voorgeplakte postzegel met een 1 er op.
Een briefkaart weegt onder de 20 gram.TS heeft m.i. gelijk.
Een briefkaart is niet voorgeplakt, maar voorgefrankeerd. Op een briefkaart wordt helemaal niets geplakt.
Juist, dat bedoelde ik ook te schrijven : voorgefrankeerd , op een briefkaart plak je zelf idd niets.
Verkeerd geschreven :oops:.
Het zou mee helpen wanneer de TS zelf ook even wat duidelijk zegt wat ze nu precies heeft verstuurd : een ansichtkaart of een briefkaart.....zij heeft het over een postzegel die al geplakt is.
Dan ga ik er nu maar even van uit dat zij het heeft over een ansichtkaart.

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Grappig. Voor briefkaart moet je dus ansichtkaart lezen, maar voor “voorgeplakt” mag je niet “voorgefrankeerd” lezen.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
08 jun 2022 10:56
Grappig. Voor briefkaart moet je dus ansichtkaart lezen, maar voor “voorgeplakt” mag je niet “voorgefrankeerd” lezen.
Nogmaals: logica is heel wat belangrijker dan semantiek. Dan kom je vanzelf op de verklaring dat de ene verspreking/ verschrijving in dit topic meer voor de hand ligt dan de andere. Maar goed, dat zal jou vast niet overtuigen.

En, verder denkend: feitelijk voegt het ook niets toe. Het issue van TS is duidelijk; een naheffing wegens beweerdelijke onvoldoende frankering, terwijl dat volgens TS niet het geval is. Of het dan een briefkaart, ansichtkaart, wenskaart of wat voor kaart dan ook is, maakt voor de vraag van TS niets uit. Die wil immers alleen maar weten wie ook zulke ervaringen heeft.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Vermoedelijk is de weegschaal bij Tante Pos ontregeld. Poststukken worden dan geautomatiseerd uitgespuugd en van zo'n vraag voor bijplakken voorzien. Niemand bij het bedrijf gaat controleren of de kaart ten onrechte is uitgespuugd.

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als dat het geval zou zijn, worden alle eenvoudige brieven ook uitgespuugd.

Pypa
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2018 15:01

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Pypa »

snuffel1 schreef:
07 jun 2022 17:51
Ik begrijp eigenlijk niet waarom een kaart die 18 gram weegt in het sorteercentrum ineens 20 gram of meer weegt en er een verzoek tot strafportbetaling op de mat valt. Misschien een open deur maar weegt u indien van toepassing de envelop ook mee want die weegt al om en nabij de 3 gram.
Een postzegel weegt een fractie van 1 gram, ik heb net een velletje gewogen waar er nog 4 op zitten. Inclusief velletje rond 1 gram dus.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Moneyman »

Pypa schreef:
08 jun 2022 16:47
snuffel1 schreef:
07 jun 2022 17:51
Ik begrijp eigenlijk niet waarom een kaart die 18 gram weegt in het sorteercentrum ineens 20 gram of meer weegt en er een verzoek tot strafportbetaling op de mat valt. Misschien een open deur maar weegt u indien van toepassing de envelop ook mee want die weegt al om en nabij de 3 gram.
Een postzegel weegt een fractie van 1 gram, ik heb net een velletje gewogen waar er nog 4 op zitten. Inclusief velletje rond 1 gram dus.
Daarom had snuffel het ook over de envelop en niet over de postzegel... :lol:

Erthanax
Berichten: 9759
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door Erthanax »

Pypa schreef:
08 jun 2022 16:47
(...) Een postzegel weegt een fractie van 1 gram, ik heb net een velletje gewogen waar er nog 4 op zitten. Inclusief velletje rond 1 gram dus.
Postzegels worden gedrukt op papier van 102 gram/m², 90 grams papier met een 12 grams zelfklevende gomlaag.
De postzegels die ik hier heb liggen (een velletje "Delfts blauw") zijn 2 x 2,5 cm. Een denkbeeldig vel van 50 x 40 = 2000 zegels meet dan 1 m² en weegt dus 102 gram. Eén postzegel weegt dus maar 102/2000 = 0,051 gram. Verbazingwekkend weinig!

pauwoog
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2016 12:35

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door pauwoog »

Sonar7 schreef:
07 jun 2022 12:41
Voor de derde keer in zes maanden een kaartje gekregen van post.nl met de mededeling dat ik te weinig postzegels heb geplakt. Aangezien mijn brievenweger al oud was heb ik een nieuwe gekocht. Ik gebruik er nu dus 2, een mechanisch en een digitaal. Ze geven beide hetzelfde gewicht aan. De laatste beide keren 18 gram. Toch ontvang ik iedere keer weer het kaartje van post.nl. Of ik€ 3,84 wil voldoen bovenop de porto die ik al voldaan heb. Het lijkt wel het nieuwe verdienmodel van post.nl, 3,84 eisen bovenop de postzegel van 1 die al geplakt is voor een zending van een briefkaart met een gewicht van 18 gram. Ik heb geluk dat ik maar 4 keer iets verzonden heb gedurende de laatste maanden (waarvan 3 dus met boete. Ik weiger dan ook deze laatste boete te betalen, want ik heb het betreffende kaartje bij de geadresseerde opgevraagd en wacht nu op de vervolgstappen van post.nl Overigens weegt het nog steeds 18 gram. Iemand ook deze ervaringen met post.nl?
het is niet verplicht om de "boete" te betalen, zie google

We vroegen PostNL voor een reactie om het eens en voor altijd duidelijk te hebben: het betalen van portokosten is niet verplicht. Het gaat namelijk om een verzoek. Wellicht ontvang je nog een betalingsherinnering, maar ook dan ben je niet verplicht de portokosten te betalen.

simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

Re: 'Oeps, te weinig postzegels...': PostNL geeft onterechte boete

Ongelezen bericht door simonswald »

HandigeHarrie schreef:
08 jun 2022 16:11
Vermoedelijk is de weegschaal bij Tante Pos ontregeld. Poststukken worden dan geautomatiseerd uitgespuugd en van zo'n vraag voor bijplakken voorzien. Niemand bij het bedrijf gaat controleren of de kaart ten onrechte is uitgespuugd.
Jij werkt bij Postnl?
Ik heb er wel gewerkt.
Steekproefsgewijs worden zendingen handmatig gecheckt op gewicht.
Is jouw zending gecontroleerd, dan komt er een sticker op,dat dat gebeurd is.
Dit gebeurt natuurlijk bij zendingen die te zwaar lijken .
Een volgende medewerker in het proces weet dan,dat hij of zij,de zending niet hoeft te controleren.
Overigens wordt er niet op een gram gekeken in de sorteercentra.
Zolang het niet boven de 22 gram komt,heb je niets te vrezen en is 1 normale zegel voldoende.
Bij het postkantoor is 21 gram wel dokken.
Overigens krijgt de afzender in eerste instantie het verzoek om strafport te betalen.
Als de afzender onbekend is,gaat het verzoek naar de ontvanger.
Je bent niet verplicht te betalen, maar als het vaker voorkomt,kan Postnl eisen,dat je eerst de strafport betaald,als het weer voorkomt.
Als ontvanger ben je geen partij voor Postnl en als de afzender zijn gegevens niet vermeld, bewust of onbewust, deze ook niet.
Dit komt in de praktijk alleen voor als er moedwillig stelselmatig de boel wordt belazerd.
Uiteraard zit Postnl er niet op te wachten, dat iedereen zijn post niet of te laag frankeert.
Overigens kun je het kaartje terugsturen met op de plek waar de postzegels geplakt moeten worden een code te vermelden.
Aangezien Postnl het vast niet leuk vindt,zal ik die hier niet vermelden.

Plaats reactie