LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco Stadsverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tvanbruinessen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2013 13:33

Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door tvanbruinessen »

Beste Radar,


Sinds oktober vorig jaar woont mijn vriendin in een flat in Utrecht Overvecht, aangesloten op de stadsverwarming. In januari dit jaar kreeg zij haar eerste jaar-afrekening: Of er even 646 euro bij betaald kan worden, en het maandbedrag is verhoogd naar 217 euro. Het vertaalde zich in een gebruik van 35.53 Gj in 3 maanden tijd (+/- 12 Gj per maand). Let wel, het gaat om 2 starters en een appartement van 90 m2.

Toch redelijk geschroken zijn wij een aantal zaken gaan uitzoeken. De onderburen hebben in december 2012, ook zij net verhuisd, zelfde appartement, zelfde gezinssituatie, een verbruik van 6.75 Gj (en dat in de koudste maand van de 3). Verder navraag bij de ISTA blijkt dat er in Januari +/- 18.15 Gj verbruikt is.Het totaal equivalent aan een gasverbruik van 350-540 m3 aan gas/per maand.

Naar aanleiding hiervan toch contact opgenomen met zowel de ISTA en de Eneco, in beide gevalen was het korte en bondige antwoord: dit is u eigen schuld, u verbruikt de energie: de meters bewijzen het!

Natuurlijk nog niet tevreden ben ik verder gaan rekenen; een kamer in het huis heeft een verbruik van + 12 Gj, met een geinstalleerde verwarming 1350 Watt is het zelfs fysiek onmogelijk om zoveel te verbruiken! Daarnaast worden de verwarmingen netjes s'nachts en overdag (werk en slapen) dicht gedraaid.


Ons huidige plan is bezwaar aan te tekenen bij zowel de ISTA als de Eneco, maar gezien hun instelling aan de telefoon heb ik hier een zwaar hoofd in. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat kan ik het beste doen?


Bij voorbaat dank voor jullie tijd, Als er nog vragen zijn kan ik ze ondertussen grotendeels beantwoorden :).


Mvg. Ties,
Utrecht Overvecht.

cherrytjuhh
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2013 22:39

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door cherrytjuhh »

Beste Ties,

Ik woon sinds feb 2012 ook in een flat in Utrecht-Overvecht (2 kamer met een oppervlakte van 50 m2) met een aangesloten stadsverwarming.
Ik woon hier alleen en ben 5 dagen in de week tussen de 10 en 12 uur per dag van huis weg n ook dan en s'nachts zijn de kachels uitgedraaid.
Nu kreeg ik vandaag mijn eindnota of ik even E995,- wil bijbetalen terwijl ik t afgelope jaar al ruim 800 betaald heb.
Nu vroeg ik me af hoe jullie dit opgelost hebben enof jullie er emt eneco uit zijn gekomen? Ik ga mandag gelijk contact op nemen want het lijkt me erg veel! Ook omdat ik in januari een brief kreeg dat ik 24,- teveel etaald heb en die terug gestort heb gekregen.
Zag uw verhaal stan en ag wat overeenkomsten dus vandaar mijn reactie.

Groetjes Cherrytjuhh

tvanbruinessen
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2013 13:33

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door tvanbruinessen »

Hoi Cherrytjuh,

Wij hebben zojuist de zaak met bij de geschillencommissie energie verloren. Mijn vriendin is net verhuist, mede door de hoge energiekosten. Ik zal mijn zaak binnenkort publiek online zetten op de facebook: www.facebook.com/StadsverwarmingLieverNiet.

Eneco is door een juridische constructie niet verantwoordelijk voor de factuur (mijn vriendin + huisgenoot gebruikte 550% van het gemiddelde in de flat), dit is dusdanig hoog dat dit fysiek niet mogelijk is..

Een normaal verbruik is tussen de 20 en 38 MJ (voor een appartement). Zit je hier boven zou ik zeker actie ondernemen. De geschillencommissie heeft zichzelf irrelevant gemaakt; zij kijken alleen naar een juridische constructie. Wij hebben helaas de middelen niet om een lang juridisch gevecht aan te gaan, maar door alles publiek te maken hoop ik dat iemand dat wel gaat doen...

Gr. Ties

evermind
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 apr 2013 14:07

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door evermind »

cherrytjuhh schreef:Beste Ties,

Ik woon sinds feb 2012 ook in een flat in Utrecht-Overvecht (2 kamer met een oppervlakte van 50 m2) met een aangesloten stadsverwarming.
Ik woon hier alleen en ben 5 dagen in de week tussen de 10 en 12 uur per dag van huis weg n ook dan en s'nachts zijn de kachels uitgedraaid.
Nu kreeg ik vandaag mijn eindnota of ik even E995,- wil bijbetalen terwijl ik t afgelope jaar al ruim 800 betaald heb.
Nu vroeg ik me af hoe jullie dit opgelost hebben enof jullie er emt eneco uit zijn gekomen? Ik ga mandag gelijk contact op nemen want het lijkt me erg veel! Ook omdat ik in januari een brief kreeg dat ik 24,- teveel etaald heb en die terug gestort heb gekregen.
Zag uw verhaal stan en ag wat overeenkomsten dus vandaar mijn reactie.

Groetjes Cherrytjuhh
995 euro bijbetalen en al 800 euro betaald. Dat wil zeggen dat er in totaal 1795 euro kosten gerekend wordt over febr 2012 tm juni 2013. Dat zijn 18 maanden oftewel 100 euro per maand. In deze 18 maanden zit anderhalve (strenge)winters. Mijn eerste indruk is dat het toale bedrag niet extreem hoog is. Wel zuur natuurlijk dat in een keer een groot bedrag bijbetaald moet worden.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Maar dat stadsverwarming duur stoken is dat weet iedereen onderhand wel, zelfde als je aparte meters hebt aan de radiator.

Tegenwoordig strooien ze met termen duurzaam en dat is ook kassa denk bv aan Be.green etc dan wordt ook vakkundig je centjes uit de zak geklopt :cry:

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door Slobberbone »

evermind schreef:
cherrytjuhh schreef:Beste Ties,

Ik woon sinds feb 2012 ook in een flat in Utrecht-Overvecht (2 kamer met een oppervlakte van 50 m2) met een aangesloten stadsverwarming.
Ik woon hier alleen en ben 5 dagen in de week tussen de 10 en 12 uur per dag van huis weg n ook dan en s'nachts zijn de kachels uitgedraaid.
Nu kreeg ik vandaag mijn eindnota of ik even E995,- wil bijbetalen terwijl ik t afgelope jaar al ruim 800 betaald heb.
Nu vroeg ik me af hoe jullie dit opgelost hebben enof jullie er emt eneco uit zijn gekomen? Ik ga mandag gelijk contact op nemen want het lijkt me erg veel! Ook omdat ik in januari een brief kreeg dat ik 24,- teveel etaald heb en die terug gestort heb gekregen.
Zag uw verhaal stan en ag wat overeenkomsten dus vandaar mijn reactie.

Groetjes Cherrytjuhh
995 euro bijbetalen en al 800 euro betaald. Dat wil zeggen dat er in totaal 1795 euro kosten gerekend wordt over febr 2012 tm juni 2013. Dat zijn 18 maanden oftewel 100 euro per maand. In deze 18 maanden zit anderhalve (strenge)winters. Mijn eerste indruk is dat het toale bedrag niet extreem hoog is. Wel zuur natuurlijk dat in een keer een groot bedrag bijbetaald moet worden.

Voor die oppervlakte vindt ik 100 euro per maand enkel voor warmte een beste klap geld dat betaal ik lange na niet met stroom erbij voor een eengezinswoning met 6 personen.

NenaG
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2015 13:58

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door NenaG »

Hi,

Bij mij hetzelfde probleem. Ik woon sinds juli in Overvecht en we hebben een zeer zachte winter gehad. Ik ben heel bewust met mijn verwarmingsverbruik omgegaan omdat ik kostte wat het kost geen hoge eindafrekening wilde hebben. Daarnaast werk ik 50 a 60 uur in de week en ben ik de weekenden niet thuis. Op het moment dat ik mijn jaarnota kreeg was ik dan ook in shock. Ik zou 63.19 GJ hebben verbruikt in iets meer dan 2 maanden tijd. De verwarming is af en toe aangeweest. Ik moet nu 1504 euro bijbetalen en mijn nieuwe maandtermijn zou 314 euro per maand worden.

Aankomende woensdag komt er een journalist van het AD bij hij thuis. Ik heb de publiciteit opgezocht omdat dit een veelvoorkomend probleem is. Heel internet staat vol met de meest schijnende gevallen. Dit moet stoppen. Je staat met je rug tegen de muur en kan niets 'hard maken'. De reactie van ISTA is dan ook; de meters kloppen dit heeft u verbruikt. Keihard. Terwijl ik weet dat dit onmogelijk is! Een compleet gezin verstookt nog minder in een compleet jaar. Hopelijk lezen jullie dit en hebben jullie belang om ook je zegje te doen. De keuze die ik nu heb is verhuizen of mijn verwarming nooit maar dan ook nooit meer aandoen.

Kunt u contact met mij opnemen via een bericht of via Facebook?

Mvg,
Nena Gorter

Marije Scholtens
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2015 18:44

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door Marije Scholtens »

Hier ook een ontevreden Utrechtse. (staatsliedenbuurt)

Ik heb veel meer GJ verbruikt dan de afgelopen 8 jaar dat ik hier woon.
De verwarming is dit jaar het meest uit geweest van al die jaren.

Mijn gebruik per M3 is enorm gedaald.... hoe zit dit? kan iemand dit mij uitleggen?

Ik ga ook op onderzoek in mij straat.
Mochten er veel klachten zijn kunnen we samen iets doen?

Graag hoor ik meer mensen met een niet realistische eindafrekening van Eneco (stadsverwarming)


Alsvast bedankt
Marije

Pilaster
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2014 12:12

Re: Eneco Stadsverwarming

Ongelezen bericht door Pilaster »

Stadsverwarming: grote onzin. Zie de site: http://stadswarmte.blogspot.nl/ en meldt daar ook je klachten.

Gesloten