LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorg vergoedingen.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
martinp
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2014 16:13
Locatie: Almelo

Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door martinp »

Momenteel zit ik zelf met een voor mij persoonlijk best wel groot probleem.
Dit probleem is het feit dat ik mentale hulp nodig na een ongeval waarbij 6 mensen zijn omgekomen waarvan vier mensen uit mijn eigen familie dit ongeval was in februari van het jaar 2012 te borne broek .
Na een aantal gesprekken met de huis arts en de arbo dienst ben ik doorverwezen naar een praktijk bij mij in de buurt , deze verwijzing bevat behandeling dmv EMDR... ik zelf kon merken daty ik uit een diep dal de goede richting op ging.. Nu wil het feit dat het Zilverenkruis begin 2014 gewoon even beslist dat deze behandelingen bij deze praktijk niet meer vergoed worden . andere praktijken mischien nog wel , dat is nog maar de vraag.. Gezien de situatie en het goed bij mij aansluiten van de behandelaar en de behandeling vind ik het om zo maar te zeggen heel erg kort door de bocht om mensen uit te sluiten van zorg door het niet vergoeden van de hoognodige zorg.. Ik zelf kan het gewoon weg niet betalen .. Ik merk nu al dat ik weer afglij en ben bang dat de schade strakt nog veel groter is dan ie nu al is ..

groetje s: martin

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat het om een behandelaar die helemaal niet meer wordt vergoed? Of is het een behandelaar waar je verzekeraar geen contract voor de natura-behandeling heeft? In het laatste geval een tip om in het vervolg voor het nieuwe jaar na te gaan of de praktijk gecontracteerd is of niet, en eventueel een andere maatschappij of een restitutiepolis te kiezen.

Maar je geeft aan dat de behandeling elders wel wordt vergoed? Is dat dan niet een optie?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kweenie schreef:Gaat het om een behandelaar die helemaal niet meer wordt vergoed? Of is het een behandelaar waar je verzekeraar geen contract voor de natura-behandeling heeft? In het laatste geval een tip om in het vervolg voor het nieuwe jaar na te gaan of de praktijk gecontracteerd is of niet, en eventueel een andere maatschappij of een restitutiepolis te kiezen.

Maar je geeft aan dat de behandeling elders wel wordt vergoed? Is dat dan niet een optie?

Ja idd,maar kan me ook voorstellen dat als je vertrouwens persoon hebt...( weet niet of dat zo is bv psycholoog) dan heb je daar interactie mee,weet alles van je...dan zou meneer opnieuw moeten beginnen...

En dat komt ook niet ten goede denk ik...

Maar goed jan dus al ingegaan,en daar kom je dan nu pas achter?rekening gekregen...dat snap ik even niet..

Jaik vind het rot te zeggen,maar er zijn heeeel veel mensen die medicatie etc zelf moeten betalen behandelingen wat ook problemen geeft...

Laat je even weten of het waar is wat kweenie voorstelde?
En wat ik vroeg mu sept en nu merk je?niet meer vergoed...

martinp
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2014 16:13
Locatie: Almelo

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door martinp »

Idd het al opgebouwd hebben van een relatie met een behandelaar waarmee een goede klik is is het grootste probleem,Vervolgens sluit de verzekering gewoon geen contract meer met behandelaar en zoek het maar uit of betaal het zelf. Terwijl andere verzekeringen wel een contract met deze behandelaar hebben afgesloten , voor mijn gevoel begint het op willekeur te lijken en machts misbruik van de verzekerings maatschapijen om zo kosten en prijzen te drukken in het algemeen. buiten mijn verhaal hoor je zo rondom je heen diverse verhalen die lijken op het mijne.. Buiten de toch al dure premie voor een heel gezin komen er te veel rekeningen bij , beugels voor de kids , tandarts ,medicatie etc etc

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je al een, voor jou behandeling blijkbaar belangrijke, band met de behandelaar had, dan zou dat in mijn optiek des te meer reden zijn om te kiezen voor een verzekering waarbij je de vrije keuze hebt, of vooraf te kijken of de behandelaar wel een contact geeft voor het komende jaar. Het klinkt misschien bot, maar in dit geval is het voor jou dus pech hebben en de keuze maken tussen een andere behandelaar of de zelfde behandelaar tegen voor jou hogere kosten. Eigenlijk een gevalletje goedkoop is duurkoop dus voor jou.

Willekeur/machtsmisbruik? Natuurlijk zal de verzekeraar zijn macht en invloed gebruiken om de behandelaar te 'overtuigen' alsnog een contact te sluiten. Maar als consument heb je dan weer de macht om voor een andere verzekering te kiezen.

martinp
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2014 16:13
Locatie: Almelo

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door martinp »

ik snap de uitganspunten van de verzekerings maatschapijen wel ! en de keuze vrijheid van de mensen over te stappen van maatschapij kan ik me ook heel goed in vetplaatsen maar helaas heeft niet ieder individue de zelfe kennis en inzichten in het hoe of wat met andere worden soms snap ik er niets meer van ..even een zij weg dit geld ook voor de energie leveranciers dit is voor mij ook abra kadabra zeg maar..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door moederslink »

dag , allereerst is het natuurlijk een afschuwelijk trauma wat je hebt meegemaakt en goed dat je een fijne behandelaar hebt getroffen ;
wat ik niet begrijp is , dat het dus va begin 2014 niet meer vergoed wordt en het is nu sept 2014.
Ben je gewoon behandeld de afgelopen 8 maanden?
Jouw behandelaar ,en jijzelf ook trouwens, had moeten weten wat je zorgverzekeraar nog wel/ niet zou vergoeden ,dit moet eind 2013 al duidelijk zijn geweest ; gaat jouw behandelaar dan toch nog 8 maanden door , terwijl hij weet dat het niet meer wordt vergoedt , vind ik dat- laakbaar- , of snap ik het niet goed??

Tip , check ieder jaar ah eind wat er verandert in de vergoedingen van je zorgverzekeraar;
je kunt dan besluiten om over te stappen per 1 januari.

Het is idd zo, in het algemeen , dat er uitholling plaats vindt , velen moeten het maar uitzoeken , mn in de geestelijke gezondheidszorg , het is dieptreurig voor honderden , zo niet duizenden mensen.

Veel sterkte!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ moederskink

Ja dat vroeg ik ook,jan al ingegaan nu sept? Meestal krijg je om de zoveel tijd rekening als je onder behandeling bent...dus dat snap ik ook niet??

martinp
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2014 16:13
Locatie: Almelo

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door martinp »

Mij werd verteld door de behandelaar dat de vereniging waarbij ze aangesloten is in overleg was met de betrefende verzekerings maatschapij en dat alles goed zou komen .. ik had de cq heb de zorg nodig gehad dus ben maar door gegaan en geld dat eigenlijk voor de vakantie was bedoeld gebruikt om mijn rekeningen te betalen .in het volste vertrouwen dat het goed zou komen.. ik ben nu gestopt met de behandelingen en moet denk ik gewoon mijn verlies nemen maar het is gewoonte belachelijk voor woorden ...als je mentaal een probleem hebt wat een duidelijk aanwijsbare reden heeft zit je hier echt niet op te wachten maar wil je gewoon beter worden en verder met je leven..

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

martinp schreef:Mij werd verteld door de behandelaar dat de vereniging waarbij ze aangesloten is in overleg was met de betrefende verzekerings maatschapij en dat alles goed zou komen .. ik had de cq heb de zorg nodig gehad dus ben maar door gegaan en geld dat eigenlijk voor de vakantie was bedoeld gebruikt om mijn rekeningen te betalen .in het volste vertrouwen dat het goed zou komen.. ik ben nu gestopt met de behandelingen en moet denk ik gewoon mijn verlies nemen maar het is gewoonte belachelijk voor woorden ...als je mentaal een probleem hebt wat een duidelijk aanwijsbare reden heeft zit je hier echt niet op te wachten maar wil je gewoon beter worden en verder met je leven..

Ja dat is waar,maar helaas ben je niet de enige...zitten duizende mensen zo..
Die ook veel zelf moeten betalen....
Aan medicatie,hulpmiddelen etc.die geen uitzicht hebben op herstel....

Maar is het zo fuur een behandeling ,

Al geïnformeerd met welke zorgverzekeraar ze nog wel zaken doen? Dan kan je idd jan overstappen is het nog maar vier mnd...ja kinkt nog maar...

Als je goed factuur bewaard,misschien kan je de rekening volgend jr belasting aftrekken,bijzondere zorgkosten?
Ook voor behandelingen die je nu neemt...

Valt er echt nergens te bezuinigen dat je toch heeel af en toe sessie kan doen???

Mvg

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

martinp schreef:Mij werd verteld door de behandelaar dat de vereniging waarbij ze aangesloten is in overleg was met de betrefende verzekerings maatschapij en dat alles goed zou komen .. ik had de cq heb de zorg nodig gehad dus ben maar door gegaan en geld dat eigenlijk voor de vakantie was bedoeld gebruikt om mijn rekeningen te betalen .in het volste vertrouwen dat het goed zou komen.. ik ben nu gestopt met de behandelingen en moet denk ik gewoon mijn verlies nemen maar het is gewoonte belachelijk voor woorden ...als je mentaal een probleem hebt wat een duidelijk aanwijsbare reden heeft zit je hier echt niet op te wachten maar wil je gewoon beter worden en verder met je leven..
Dit is misleiding van de kant van de zorgverlener. Stel de zorgverlener aansprakelijk. Iets wat veel gebeurt in geval van ongecontracteerde zorg, is dat de patient aan de de zorgverlener een " cessie " verleent. Dwz dat de claim van de patient oo de zorgverzekeraar wordt gecedeerd, overgedragen, aan de zorgverlener. De zorgverlener probeert daarna het geld te innen. Zo ging het namelijk aanvankelijk ook bij het Slotervaart ziekenhuis.
Ik vind niet, dat je zelf de schade moet dragen. Ik vind dat de zorgverlener de schade moet dragen. Als je in conflict blijft, dan kun je ook nog schriftelijk klagen over de niet-vergoeding bij de zorgverzekeraar en bij afwijzing / geen reactie bij de ombudsman zorgverzekeringen in Zeist. SKGZ. Volgens mij is het ook nog zo, dat een bestaande behandeling altijd mag worden afgemaakt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@mathilde


Soms heb ik het idee dat jij denkt dat alles zo 123 geregeld is,
Volgens mij ga je zelf per 1-1 nw polis aan,staat in wat vergoed wordt,daarnaast staat er altijd dat patiënt de verantwoording heeft te controleren of betreffende instelling nog contract heeft met zorgverlener...

Hoe je het dus went of keert...je bent zelf verantwoordelijk,daarnaast vind ik het vreemd en ts geeft ook geen antwoord,jan ingegaan en sept komt hij erachter..

Nooooit klakkeloos ervan uitgaan dat alles het zelfde blijft,en daarbij,had ook de instelling waar hij onder behandeling is hem kunnen waarschuwen,die weten ook geen contract meer met die verzekeraar..dus zou eerder daar de schuld zoeken ipv verzekeraar ...

Wat is jou advies daarop....

Menzis deed het nog netjes,al vond ik het oom kwalijke zaak naar de mensen toe,die stuurde ergens gekoof 2012 of 2011 in april ergens brief naar de mensen,sinds 1 jan geen contract meer met bv dat en ziekenhuis,bent u voor gep dingen inder behandeling mag afgemaakt worden andere dingen moest heeeeel veel zelf betaald worden....dat is pas contractbreuk,al verschuilden zei zich achter,,,ja op 1-1 waren de deals nog niet rond....tja maar wij kunnen ook niet zeggen op 1-3 nu wil ik overstappen..

Dat was,kwalijke zaak,waar mensen echt dupe van werden,maar dit nee..sorry.

Feit dat ts ook niet antwoord op de gestelde vragen...zegt me dat hij het misschien toch geweten heeft??

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Toch is Mathilde-D wel terzake kundig.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

pietjeplus schreef:Toch is Mathilde-D wel terzake kundig.
Idd soms wel ja....maar soms ,wil ervaring meer zeggen als dingen van internet af halen...
Maar zeer zeker voegd mathilde veel bij!!

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

rozemarijntje schreef:@mathilde. Nooooit klakkeloos ervan uitgaan dat alles het zelfde blijft,en daarbij,had ook de instelling waar hij onder behandeling is hem kunnen waarschuwen,die weten ook geen contract meer met die verzekeraar..dus zou eerder daar de schuld zoeken ipv verzekeraar ...
Wat is jou advies daarop....
Ik ben het met je eens, de ZORGVERLENER is aansprakelijk. ( " Dit is misleiding van de kant van de zorgverlener"). Ik gebruik het woord " zorgverlener" , jij gebruikt " instelling".

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ mathilde met instelling bedoel ik gewoon praktijk...zo noemen we dat hier sos volksmond..
Mijn fysio praktijk zeg ik ja is instelling met van alles erin,sporten etc etc...dus ff goede orde met instelling bedoel,ik geen...ja ,hoe moetik het zeggen..ja weet ik veel psychiatrische bedoening totaal niet..
Dat dat even uit de wereld is :wink:

Maar ondertussen reageert ts dus niet meer op bep vragen,warvan je dan toch gaat denken....was hij wel door praktijk op hoogte gesteld?

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door Femmiej »

martinp schreef:Mij werd verteld door de behandelaar dat de vereniging waarbij ze aangesloten is in overleg was met de betrefende verzekerings maatschapij en dat alles goed zou komen .. ik had de cq heb de zorg nodig gehad dus ben maar door gegaan en geld dat eigenlijk voor de vakantie was bedoeld gebruikt om mijn rekeningen te betalen .in het volste vertrouwen dat het goed zou komen.. ik ben nu gestopt met de behandelingen en moet denk ik gewoon mijn verlies nemen maar het is gewoonte belachelijk voor woorden ...als je mentaal een probleem hebt wat een duidelijk aanwijsbare reden heeft zit je hier echt niet op te wachten maar wil je gewoon beter worden en verder met je leven..
Uhmmm ligt het aan mij of zegt ts hier dat hij het wist......?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door vroem »

Hij wist het, maar de zorgverlener heeft toegezegd dat het goed zou komen, niet slim want heeft het daarmee mi wel zijn probleem gemaakt. Maar ik vrees wel dat het een discussie in de trant van welles nietes wordt want dat stukje staat waarschijnlijk nergens zwart op wit.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

vroem schreef:Hij wist het, maar de zorgverlener heeft toegezegd dat het goed zou komen, niet slim want heeft het daarmee mi wel zijn probleem gemaakt. Maar ik vrees wel dat het een discussie in de trant van welles nietes wordt want dat stukje staat waarschijnlijk nergens zwart op wit.

Ja hij wist het maar ook nu komt hij dan pas klagen,waarom is de vraag,als je jan al wist...krijg niet vergoed,nu sept pas komen....

Daar is alles mee begonnen??

martinp
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2014 16:13
Locatie: Almelo

Re: Zorg vergoedingen.

Ongelezen bericht door martinp »

beste mensen !

bedankt voor al uw reacties .

mijn bericht gaat niet over het feit dat ik beter had moeten opletten ( wat wel zo is uiteindelijk )maar..

Het enige wat ik wilde bereiken met mijn bericht is een discussie over de zorg.
Hiermee bedoel ik eigenlijk de macht die zij hebben ( vind ik ) die goede zorg in de weg staat.
Momenteel vind ik het al een puzzel om alles te snappen , wie vergoed iets wel en wie niet etcetc
Men moet zich naar mijn idee niet druk moeten hoeven te maken over het hoe en wat als men zorg cq hulp nodig heeft..

Zorg is naar mijn idee handel in welzijn geworden ipv zorg

Gesloten