Fikse stijging servicekosten Vesteda

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
danny_1489
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2023 14:11

Fikse stijging servicekosten Vesteda

Ongelezen bericht door danny_1489 »

Goedemiddag,

Medio december kreeg ik op de mail een bericht van mijn verhuurder Vesteda over aankomende stijging van de servicekosten per 1/2/2023 voor mijn appartement en parkeerplaats (deze kosten worden gespecificeerd als water en energiekosten algemene ruimtes/parkeerplaats, glasbewassing, kosten huismeester en andere kosten) vanwege stijgende energiekosten (het energiecontract wat ze voor 3 jaar hadden afgesloten in 2019, ik ben er pas komen te wonen in 2021, en eind 2022 was dit contact verlopen) en stijgende schoonmaakkosten.

Nou verwacht je dan een paar euro stijging, maar nee, Vesteda presteert het om de servicekosten voor mijn appartment met 30% te laten stijgen (55€ -> 71.25€) en voor de parkeerplaats met ruim 60% (10€ -> 16,50€).
Ik heb hierop gereageerd dat ik het er niet mee eens ben, ook omdat de schoonmaak en glasbewassing niet of nauwelijks wordt uitgevoerd en om een gesprek gevraagd. Twee dagen later wel een korte reactie gehad met dezelfde argumentatie als hierboven gemeld staat dat alle kosten stijgen en deze dus ook zonder verdere uitleg. Hierop heb ik nog een mail gestuurd met alle problematiek die nog op te lossen valt (mail van 4 kantjes met alle klachten) + dat ik wederom een gesprek eis en niet akkoord ga met de verhoging van de servicekosten. Geen (persoonlijke) reactie meer gehad van Vesteda tot op heden.

Nou hebben we als bewoners alleen een brief per mail gehad derde/vierde week januari dat er gestemd moest worden voor 1-FEB-23 over 2 opties m.b.t. schoonmaak: 1) nieuw bedrijf dat alleen de schoonmaak doet, glasbewassing wordt niet meer gedaan, servicekosten zouden omlaag gaan in dit geval; 2) nieuw bedrijf dat zowel schoonmaak als glasbewassing doet, maar glasbewassing dan van 3x naar 2x per jaar, servicekosten blijven gelijk/iets omlaag. Hier moet dan wel minstens 70% van de bewoners voor 1 van de 2 opties stemmen, anders blijft huidige schoonmaakpartij gehandhaafd. Inmiddels is het 10-Feb-23 en ook hierover niets meer gehoord van Vesteda.

Intussen is wel de verhoogde servicekosten in de huur van Februari al doorgerekend en geïnd door Vesteda (automatische machtiging). Ben hier behoorlijk pissig over en wil vooral eigenlijk weten of deze stijging zomaar doorgerekend mag worden. Ik heb zowel mijn contract als de huurvoorwaarden van Vesteda doorgespit maar kan niets over tussentijdse verhoging van de servicekosten (niet die van de kale huur die jaarlijks wel verhoogd mag worden) vinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of juridische kennis heeft hieromtrent die mij van advies kan voorzien? Heb gelezen dat ik eventueel een procedure bij de Huurcommissie kan starten maar dit kost ook weer 25€ en dan wil ik wel zeker van mijn zaak zijn dat dat zin heeft.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Danny

Lady1234
Berichten: 27284
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fikse stijging servicekosten Vesteda

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijkt me niet zo wonderlijk dat de servicekosten verhoogd worden. Al helemaal voor energie en schoonmaak. Voor de parkeerplaats vind ik het apart.

U dient een keer per jaar een afrekening te krijgen van die servicekosten. U zit vast ook niet te wachten op een flinke bijbetaling na een jaar.

danny_1489
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2023 14:11

Re: Fikse stijging servicekosten Vesteda

Ongelezen bericht door danny_1489 »

Maar een stijging van 30% en 60% is mijns insziens buiten proporties. Een familielid die bij Ymere huurt betaalt 1,5 euro extra, daar kan ik prima in komen (elk bedrag van een paar euro, maar niet 16,25+6,50 = 22,75 extra per maand).

Lady1234
Berichten: 27284
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fikse stijging servicekosten Vesteda

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien wordter bij dat familielid andere service verleend.

Ivo.w
Berichten: 1769
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Fikse stijging servicekosten Vesteda

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U kunt het er niet mee eens zijn, maar feit is dat ten opzichte van het vaste contract uit 2019 de energiekosten voor de gezamenlijke ruimtes met 300-400% gestegen zijn, als we het prijsplafond even buiten beschouwing laten.

En prijswijzigingen van het bestaande pakket diensten, mag de verhuurder 1 op 1 doorberekenen.

rwolters
Berichten: 1640
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Fikse stijging servicekosten Vesteda

Ongelezen bericht door rwolters »

Na afloop van een periode even goed de specificatie bekijken. Maar dit soort stijgingen kunnen momenteel. Energie is natuurlijk fors duurder geworden, maar het minimumloon is ook 10% verhoogd. Veel werk dat wordt gedaan als onderdeel van de servicekosten betreft minimumloonwerk.

Plaats reactie