Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Paullie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2023 22:16

Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Paullie »

Beste,

Kan iemand mijn vertellen of een woningstichting bij het vervangen mijn achter pui ( raam en deuren) de draairichting van de keuken- en tuindeuren
zomaar omdraaien zonder enig overleg.
Hoe hoog mag een keukendeur drempel zijn.

Zie graag jullie reactie tegemoet.

groetjes Paullie

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36
Beste antwoord
Gekozen door Paullie

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

door BreejKC » 08 apr 2023 09:28

Of het wijzigen van de draairichting van een buitendeur door een verhuurder, zonder overleg daarover met de huurder, zomaar mag weet ik niet. Ja, de verhuurder is waarschijnlijk de eigenaar maar tegelijkertijd is hij ook verhuurder. Iedere maand ontvangt hij een flinke portie huur wat hem daardoor tegelijkertijd nogal wat beperkingen oplegt, dat hij zomaar geen dingen mag wijzigen aan/in het verhuurde object zonder overleg/toestemming van de huurder.

Eén en ander is vastgelegd in de Huurwet die aan de huurder zeer veel rechten toekent. Of dit voor de draairichting van toegangsdeuren ook geldt is mij niet bekend omdat ik die wet ook niet uit mijn hoofd ken.

Wilt u, TS, het fijne hiervan weten dan zou ik uw vraag eens stellen bij De Woonbond welke zeer deskundig zijn op dit gebied. Is het mogelijk niet toegestaan dan kan deze organisatie u ook adviseren wat te doen tegen dit eventuele gebrek van de verhuurder.
de auditu
Berichten: 776
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door de auditu »

Is dat een probleem?

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De eigenaar van een woning mag tot op zekere hoogte doen met zijn pand wat hij wilt. Als het omdraaien van de draairichting beter uitkomt, dan mag hij dat doen.
Voor de hoogte van drempels zijn geen wettelijke voorschriften. Vroeger in bepaalde kerken kon de drempel 50cm hoog zijn omdat de duivel geen knieën heeft en daardoor er niet overheen kon komen. De drempels en dorpels van deze tijd zullen hooguit 1cm hoog zijn.

Mochten beide aanpassingen onoverkomelijke problemen geven, dan kunt u het beste het gesprek aan met de woningeigenaar.

rwolters
Berichten: 1635
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Hoe zat het en hoe is het nu?

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom zou dat niet mogen? Er komt nu eenmaal een nieuwe pui in, dan kunnen dingen inderdaad veranderen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door grun »

Bij de draairichting spelen verschillende zaken: de brandweer ziet graag buitendeuren naar buiten open gaan, de gemeente precies andersom, vooral bij buitendeuren die direct op de straat of trottoir uitkomen vanwege het risico dat passanten tegen een plotseling openslaande deur oplopen. Nooddeuren horen altijd naar buiten open te gaan.
Dat speelt hier niet zo te lezen, maar dan nog zou ik niet weten waarom de WBV dat niet mag bepalen, zij zijn de eigenaar van de woning. Een goede WBV denkt met haar huurders mee, tot op zekere hoogte.

Als de drempel een bezwaar vormt vanwege een scootmobiel, rolstoel of rollator: daarvoor zijn wigvormige hulpstukken te koop bij de zorgwinkel.

Misschien dat u de reden aan kunt geven waarom u dit topic geopend hebt?

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik lees geen rare dingen. Het zou hooguit even wennen zijn.

Indien uw huis is aangepast omdat u een handicap hebt (bijvoorbeeld in de rolstoel zit) dan is het niet de bedoeling dat uw huis zo aangepast wordt dat u uw huurhuis of ruimtes niet kunt betreden. Ga hierover in gesprek met de woningbouw.

U kunt contact opnemen met www.juridischloket.nl voor hulp of advies. Ook kunt u terecht bij www.huurcommissie.nl/huurcommissie-help ... rcommissie voor een bindend uitspraak.

Bij de gemeente is vaak een subsidiepot om de woning te verbouwen om uw huis toegankelijk te maken indien u een handicap hebt.

Erthanax
Berichten: 9757
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op welke manier is de draairichting omgekeerd, binnen-buiten of links-rechts? Dat eerste kan ik me niet goed voorstellen, dat laatste iets beter. Maar ook dan kan een andere ("verkeerde") draairichting heel ongemakkelijk zijn. Een buitendraaiende deur, een beetje aan de zijkant van de pui draait vrijwel altijd naar de erfscheiding toe (dat geeft de gemakkelijkste in- en uitloop). Als de draairichting andersom is, loop je vanuit de keuken als het ware tegen de erfafscheiding aan.

Of de draairichting van buitendeuren in het bouwbesluit geregeld is, heb ik niet opgezocht.

gosewijn
Berichten: 2894
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

NeoDutchio schreef:
07 apr 2023 07:50
De eigenaar van een woning mag tot op zekere hoogte doen met zijn pand wat hij wilt. Als het omdraaien van de draairichting beter uitkomt, dan mag hij dat doen.
Voor de hoogte van drempels zijn geen wettelijke voorschriften. Vroeger in bepaalde kerken kon de drempel 50cm hoog zijn omdat de duivel geen knieën heeft en daardoor er niet overheen kon komen. De drempels en dorpels van deze tijd zullen hooguit 1cm hoog zijn.

Mochten beide aanpassingen onoverkomelijke problemen geven, dan kunt u het beste het gesprek aan met de woningeigenaar.
In welk sprookjesboek kan ik dit na zoeken over de duivel ?? Als de dorpel 1 cm hoog is hoop ook maar dat je een zwem diploma hebt en een hele goede verzekering voor waterschade.

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dit.

2021, 147, dat per 01.01.2022 inwerking is getreden. Met de wijziging van artikel 4.27, derde lid, is bewerkstelligd dat voortaan bij nieuwbouw alle toegangsdrempels van een woongebouw maximaal 0,02 m hoog zijn.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

gosewijn schreef:
07 apr 2023 13:43
In welk sprookjesboek kan ik dit na zoeken over de duivel ??
Staat in Het Grote klokken- en klepelsboek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Drempel_(bouwkunde)


ZeerPrivé
Berichten: 5650
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
07 apr 2023 15:03
Ik lees dit.

2021, 147, dat per 01.01.2022 inwerking is getreden. Met de wijziging van artikel 4.27, derde lid, is bewerkstelligd dat voortaan bij nieuwbouw alle toegangsdrempels van een woongebouw maximaal 0,02 m hoog zijn.
Wat heeft een toegangsdeur drempel te maken met een keukendeur drempel?

angel1978
Berichten: 11076
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
07 apr 2023 15:58
Lady1234 schreef:
07 apr 2023 15:03
Ik lees dit.

2021, 147, dat per 01.01.2022 inwerking is getreden. Met de wijziging van artikel 4.27, derde lid, is bewerkstelligd dat voortaan bij nieuwbouw alle toegangsdrempels van een woongebouw maximaal 0,02 m hoog zijn.
Wat heeft een toegangsdeur drempel te maken met een keukendeur drempel?
Waar denk je dat die nieuwe pui precies zit? In het midden van het huis?

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
07 apr 2023 15:58
Lady1234 schreef:
07 apr 2023 15:03
Ik lees dit.

2021, 147, dat per 01.01.2022 inwerking is getreden. Met de wijziging van artikel 4.27, derde lid, is bewerkstelligd dat voortaan bij nieuwbouw alle toegangsdrempels van een woongebouw maximaal 0,02 m hoog zijn.
Wat heeft een toegangsdeur drempel te maken met een keukendeur drempel?
Het heeft alles te maken met dat zwemdiploma en verzekering. 😁

Morgan le Fay
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

NeoDutchio schreef:
07 apr 2023 07:50
De eigenaar van een woning mag tot op zekere hoogte doen met zijn pand wat hij wilt. Als het omdraaien van de draairichting beter uitkomt, dan mag hij dat doen.
Voor de hoogte van drempels zijn geen wettelijke voorschriften. Vroeger in bepaalde kerken kon de drempel 50cm hoog zijn omdat de duivel geen knieën heeft en daardoor er niet overheen kon komen. De drempels en dorpels van deze tijd zullen hooguit 1cm hoog zijn.

Mochten beide aanpassingen onoverkomelijke problemen geven, dan kunt u het beste het gesprek aan met de woningeigenaar.
Binnen wel, maar die van de buitendeur moet toch wel spatwater kerend zijn. :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daarom zit er op een buitendeur ook een weldorpel.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

gosewijn schreef:
07 apr 2023 13:43
In welk sprookjesboek kan ik dit na zoeken over de duivel ??
Er zijn meer verhalen bekend. Ook dat de duivel onder de drempel zou wonen en je je bruid er overheen moest tillen omdat ze anders per ongeluk op de drempel kon stappen en de duivel kon wakker maken.
gosewijn schreef:
07 apr 2023 13:43
Als de dorpel 1 cm hoog is hoop ook maar dat je een zwem diploma hebt en een hele goede verzekering voor waterschade.
Ik ging uit bij het lezen van keukendeurdrempel dat het gaat om een keukendeurdrempel en niet om de buitendeurdorpel. De dorpel bij de buitendeur is inderdaad hoger.

Erthanax
Berichten: 9757
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar de vraag blijft vooralsnog onbeantwoord: Mag de woningbouw bij het plaatsen van een nieuwe pui de draairichting van een (buiten/keuken) deur veranderen?

De draairichting van een deur in de gevel hangt volgens mij af van de plaats in de gevel, met name de afstand tot de zij- of scheimuur. Zegt het bouwbesluit daar iets over? Ik heb nu helaas geen gelegenheid dat op te zoeken.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Mag de woningstichting de draairichting van de keukendeur veranderen?

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik weet alleen dat bij mijn huurwoning degene die het onderhoud kwam inspecteren opmerkte dat mijn balkon/buitendeuren verkeerd om draaien. In plaats van naar buiten draaien ze naar binnen wat volgens hem niet de bedoeling is. Of dit in het bouwbesluit staat weet ik niet.
Ook niet of de draairichting veranderd mag worden door de woningbouwvereniging, ik zou zeggen van wel omdat het hun woning betreft. Maar dat is een aanname.

Plaats reactie