LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

Goeiedag,


Ik kwam vandaag deze brief tegen tussen mijn post, na enig zoekwerk op google kwam ik erachter dat er veel niet klopt bij hun en dat er zelfs oplichters mee bezig zijn.
De bijlage spreekt voor zich dus ik zal ff terzake komen.

Er staat dat ik een bedrag verschuldigt ben van bijna 3000 euro. waarom staat er voor de rest geen enkele informatie omtrent de schuld? van wie het afkomstig is bv of wat dan ook?
en waarom staat er bij "cliënt" Intrum Justitia zelf? hoort daar niet een telfort wehkamp of weet ik veel wat te staan?
Dit is de allereerste brief die ik van ze krijg.... waarom word er bv al meteen een betalingsregeling voorgesteld?
Hoort er niet een handtekening onderaan de brief te staan?
Klopt het telefoonnummer wel? als ik naar hun site ga zie ik dat telefoonnummer nergens terug.

Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele cent openstaan aan wie of wat dan ook geen enkele CENT dit komt vanuit het niks.
In het verleden heb ik wel schulden gehad, maar deze zijn al JAREN afbetaald dankzij een bewindvoerder ik ben nu dan ook al vrij lang schuldvrij.


Ik zou het erg op prijs stellen als ik mijn vragen beantwoord krijg, maandag ga ik wel ff een telefoontje plegen uiteraard (voor het geval dit geen scam is) en wil zo goed mogelijk voorbereid zijn want als ik hier het een en ander lees op het forum zal het me niks verbazen als ze een partij opgekocht hebben en een oude schuld omhoog hebben gehaald die al lang en breed betaald is.


Alle hulp is meegenomen. alvast bedankt.


EDIT: de bijlage knop werkt niet de brief staat hieronder overgetikt.





Referentie Intrum Justitia :DP/52210852
Client(e) :INTRUM JUSTITIA NEDERLAND B.V
Uw referentie :1.10949735

Behandeld door :Purchase Debt
Direct tel. nr. :088-0201826

Aanbieding BR

Den Haag, 21-08-2015

Geachte heer,

In bovengenoemde zaak staat er bij ons kantoor nog een bedrag open van 2.815,96 euro.

Wij willen u in de gelegenheid stellen deze vordering te voldoen door middel van een betalingsregeling van 352,12 euro per maand.

De eerste termijnbetaling zien wij gaarne binnen 10 dagen na heden van u tegemoet door middel van de aangehechte acceptgirokaart.

Wij zien uw betaling tegemoet.

Hoogachtend,
Intrum Justitia



De buitenrechtelijke incassokosten kunnen zijn verhoogd met btw in het geval dat de schuldeiser een niet btw-plichtige is in de zin van art. 7 en 11 van de Wet op de omzetbelasting 1968.

Intrum Justitia Nederland BV
Postbus 84096
2508 AB Den Haag
BTW nr. NL008488666B01

Handelend onder de naam Intrum Justitia
H.R Den Haag 27134582
Lid van NVI

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Deze grappenmakers komen hier regelmatig voorbij.
Alvorens te reageren zou ik wel iets méér willen weten, b.v. zoals hier gespecificeerd door mede-forumgebruiker.
Zie ook deze post op een ander forum.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

Bedankt, nu kan ik in elk geval al iets aan ze vragen (bewijs)
er staat in je link dat correspondentie niet zo handig is.... maar een telefoontje van mijn kant met de vraag wie of wat moet toch kunnen?
Als het een oude schuld is dan is die ondertussen al MINSTENS tien jaar oud. (en afbetaald maar oke)

Ik schijt hem behoorlijk, ik heb al eerder in deze molen gezeten van schuldeisers maar dat was tenminste terecht. Mocht jij of iemand anders nog tips hebben over bepaalde dingen waar ik naar moet vragen als ik ze bel maandag dan hoor ik het graag.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Alex1504 schreef:.... maar een telefoontje van mijn kant met de vraag wie of wat moet toch kunnen?
Zeker; reken er dan wel mee, dat ze het gesprek kunnen bevestigen met uitspraken door jou, die hun versie ondersteunen.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

chrisd1 schreef:
Alex1504 schreef:.... maar een telefoontje van mijn kant met de vraag wie of wat moet toch kunnen?
Zeker; reken er dan wel mee, dat ze het gesprek kunnen bevestigen met uitspraken door jou, die hun versie ondersteunen.
Het enige wat ik wil weten is wie de eisende partij is / van wie ze de schuld over hebben genomen
En waar de kosten precies vandaan komen, want nogmaals ik heb geen schulden (in die woorden zal ik het zeggen aan de telefoon)
En ik zal ze dan vriendelijk verzoeken om een schriftelijke bevestiging van de oorzaak van het bedrag, een rechtsgeldig document waaruit blijkt dat ik idd geld schuldig ben.
En om de opbouw van het bedrag.
Ook zal ik willen weten uit welk jaar deze schuld afkomstig is. (nogmaals de laatste 10 jaar heb ik niks gedaan wat deze brief kan verklaren) schulden die ik daarvoor had zijn naar mijn weten volledig betaald.


Nog een vraag van mijn kant: is er een manier om erachter te komen of mijn bewindvoerder toendertijd een schuld over het hoofd heeft gezien?
Of is er een manier voor mijn bewindvoerder om dit te doen?
Voor de duidelijkheid, ja ik heb nog steeds bewindvoering. NIET omdat ik schulden heb of wat dan ook maar puur omdat ik op deze manier geen omkijken heb naar mijn financiën en zekerheid heb dat al mijn rekeningen betaald worden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ze zijn niet bij jou in dienst, maar bij Ij.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

chrisd1 schreef:Ze zijn niet bij jou in dienst, maar bij Ij.

Klopt, maar ze moeten toch iets aan kunnen tonen lijkt me? of kan elk incassobureau zomaar brieven rondsturen met een willekeurig bedrag en beweren dat ze geld krijgen?
Wat zijn de precieze vragen die ik wel kan stellen en iets zwart op wit krijg?

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

Alex1504 schreef:Klopt, maar ze moeten toch iets aan kunnen tonen lijkt me? of kan elk incassobureau zomaar brieven rondsturen met een willekeurig bedrag en beweren dat ze geld krijgen?
Het korte antwoord daarop is: JA.
Ik kan je morgen ook wel aansprakelijk stellen voor een vermeende schuld.
Als ik jou was zou ik maandag niet bellen. Deze brief wel bewaren, maar niet te snel reageren.
Staat er geen rekeningnummer in de brief waar je het geld op moet storten? Dat is al verdacht.
Alex1504 schreef:Wat zijn de precieze vragen die ik wel kan stellen en iets zwart op wit krijg?
Neem maandag contact op met je bewindvoerder, niet met Intrum, en probeer uit te zoeken wat het precies betreft. Lukt dat niet, dan moet Intrum dat maar eens duidelijk maken in hun volgende aanmaning. Bedenk dat de rechtsmiddelen van Intrum nul-komma-nul zijn, die hebben net zoveel machtsmiddelen als jij en ik. Als de schuld toch terecht blijkt te zijn, dan zul je uiteindelijk moeten betalen, maar daar moet je bewindvoerder uitsluitsel over kunnen geven.
Werk niet langs je bewindvoerder heen, laat je bewindvoerder het uitzoeken/oplossen, daar heb je immers een bewindvoerder voor.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

Een zeer goed advies van godr, laat je bewindvoerder met deze clowns afrekenen. Intrum probeert regelmatig al betaalde schulden, of restschuld over een schuld waar een regeling voor is getroffen alsnog te innen. Deze clowns zijn zeer onbetrouwbaar.
Laat zoals geadviseerd je bewindvoerder deze clowns maar afserveren.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

Er is gisteren binnen 12 minuten van het bericht van TS exact eenzelfde melding geweest, kwam ik vanochtend achter:

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 6&t=158497

Dat kan geen toeval meer zijn, of wij worden met z'n allen gepeopled.
puma73 schreef:Een zeer goed advies van godr, laat je bewindvoerder met deze clowns afrekenen.


Het lijkt op een stagiaire die een klusje heeft gekregen een la met ongeïnde vorderingen af te werken, of misschien wel een spookfactuur. Zolang onduidelijk is waar de vordering vandaan komt en waar het precies op slaat gewoon niet reageren. Je hebt die brief toch gewoon niet gehad, toch? Of is die aangetekend bezorgd? Zo nee, dan heb je gewoon niets ontvangen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door tijger1 »

En zeker niet gaan belken. Als u wilt informeren, doe dat dan per mail.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

tijger1 schreef:En zeker niet gaan belken. Als u wilt informeren, doe dat dan per mail.
Niet gaan bellen en OOK NIET gaan mailen.
De mogelijkheid bestaat dat het helemaal niet afkomstig is van IJ, want de vordering is enorm onduidelijk, er staat niet eens waarop de vordering betrekking heeft of van wie die afkomstig is, er zitten geen bewijsstukken bij. Reken erop dat ze allerlei gegevens van je verzameld hebben in een SQL-database en als je reageert en je zaaknummer noemt, dan komt er een prachtig vinkje achter je naam in die database, dat de verzamelde gegevens kloppen, en zul je nog jaren achtervolgd worden met allerlei vorderingen en brieven. Voegen ze ook nog even je e-mail adres toe in diezelfde database, hebben ze weer een kanaal om je te bestoken.
Gewoon afwachten tot je wel een onderbouwde vordering ontvangt, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

Moet je dat in de brief genoemde telefoonnumer 088-0201826 eens in Google intoetsen, krijg je hele leuke hits op. Oordeel zelf. Gek genoeg kom ik dat telefoonnummer nergens op de website van Intrum zelf tegen, maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht? Je kunt natuurlijk eens met een geheim nummer bellen om te zien of er wordt opgenomen en door wie, en dan desnoods zeggen dat je verkeerd verbonden bent (of ophangen zonder iets te zeggen).

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

gordr schreef:
tijger1 schreef:En zeker niet gaan belken. Als u wilt informeren, doe dat dan per mail.
Niet gaan bellen en OOK NIET gaan mailen.
De mogelijkheid bestaat dat het helemaal niet afkomstig is van IJ, want de vordering is enorm onduidelijk, er staat niet eens waarop de vordering betrekking heeft of van wie die afkomstig is, er zitten geen bewijsstukken bij. Reken erop dat ze allerlei gegevens van je verzameld hebben in een SQL-database en als je reageert en je zaaknummer noemt, dan komt er een prachtig vinkje achter je naam in die database, dat de verzamelde gegevens kloppen, en zul je nog jaren achtervolgd worden met allerlei vorderingen en brieven. Voegen ze ook nog even je e-mail adres toe in diezelfde database, hebben ze weer een kanaal om je te bestoken.
Gewoon afwachten tot je wel een onderbouwde vordering ontvangt, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren.
Jij raad mensen aan struisvogel te spelen, waar je niet op reageert is er niet, een van de slechtste adviezen die je kunt geven. Je kunt gewoon mailen, maar beter nog een brief sturen met de vraag hoe en wat. Niet proberen telefonisch af te handelen. Aan de telefoon kunnen ze van alles beloven, maar niks ligt zwart op wit vast.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

gordr schreef:
tijger1 schreef:En zeker niet gaan belken. Als u wilt informeren, doe dat dan per mail.
Niet gaan bellen en OOK NIET gaan mailen.
De mogelijkheid bestaat dat het helemaal niet afkomstig is van IJ,
Het postbusnummer wat vermeld staat in de brief is wel degelijk van IJ. Ook het telefoonnummer komt overeen met het telefoonnummer (T +31 (0)88 020 1888 (lokaal tarief)) van IJ wat ze gebruiken voor verzonden aanmaningen. Het vermelde telefoonnummer in de brief kan heel goed een rechtstreeks nummer zijn naar de persoon die de zaak in behandeling heeft. Dus de kans dat de brief van IJ komt is, zeker gezien het juiste postbusnummer, heel aannemelijk. Zie onderstaande link:

http://www.intrum.com/nl/Contact/

Mocht je overigens toch gelijk hebben, dat de brief niet afkomstig zou zijn van IJ, is het juist heel verstandig om contact met ze op te nemen. Dan is immers de zaak helemaal snel opgelost toch?

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

puma73 schreef:Jij raad mensen aan struisvogel te spelen, waar je niet op reageert is er niet, een van de slechtste adviezen die je kunt geven.
Ik betwijfel steeds meer of deze brieven wel afkomstig zijn van Intrum Justitia. Die zal als incassobureau toch wel beter weten dan vorderingen te sturen zonder enige onderbouwing, met vage telefoonnummers.
Maar je hebt voor een deel wel gelijk: zolang er geen onderbouwde vordering ligt, is er inderdaad niks. En op niks hoef je dus niet te reageren.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

gordr schreef:
puma73 schreef:Jij raad mensen aan struisvogel te spelen, waar je niet op reageert is er niet, een van de slechtste adviezen die je kunt geven.
Ik betwijfel steeds meer of deze brieven wel afkomstig zijn van Intrum Justitia. Die zal als incassobureau toch wel beter weten dan vorderingen te sturen zonder enige onderbouwing, met vage telefoonnummers.
Maar je hebt voor een deel wel gelijk: zolang er geen onderbouwde vordering ligt, is er inderdaad niks. En op niks hoef je dus niet te reageren.
Een incassobureau hoeft helemaal niks te onderbouwen, ze sturen vorderingen uit met daarin een bedrag wat jij moet betalen en als je geluk hebt staat er nog in hoe de vordering is opgebouwd.

Dus blijft het van belang om te reageren, op die manier kun je dan aangeven dat je het niet eens bent met de vordering. Doe je niks, kun je niks.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

gordr schreef:
puma73 schreef:Jij raad mensen aan struisvogel te spelen, waar je niet op reageert is er niet, een van de slechtste adviezen die je kunt geven.
Ik betwijfel steeds meer of deze brieven wel afkomstig zijn van Intrum Justitia.
Zoals ik hierboven al aangaf, dan moet je juist contact met IJ opnemen. Blijkt het niet van hen af te komen, kun je meteen alles weggooien. Ik ben echter bang dat jouw steeds sterker wordende twijfel ongegrond zal blijken.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

puma73 schreef:
gordr schreef:
puma73 schreef:Jij raad mensen aan struisvogel te spelen, waar je niet op reageert is er niet, een van de slechtste adviezen die je kunt geven.
Ik betwijfel steeds meer of deze brieven wel afkomstig zijn van Intrum Justitia. Die zal als incassobureau toch wel beter weten dan vorderingen te sturen zonder enige onderbouwing, met vage telefoonnummers.
Maar je hebt voor een deel wel gelijk: zolang er geen onderbouwde vordering ligt, is er inderdaad niks. En op niks hoef je dus niet te reageren.
Een incassobureau hoeft helemaal niks te onderbouwen, ze sturen vorderingen uit met daarin een bedrag wat jij moet betalen en als je geluk hebt staat er nog in hoe de vordering is opgebouwd.

Dus blijft het van belang om te reageren, op die manier kun je dan aangeven dat je het niet eens bent met de vordering. Doe je niks, kun je niks.
Nou dat klopt niet helemaal. Wie eist bewijst. Dus zullen ze wel degelijk moeten aantonen waar de vordering uit bestaat. Voor de rest ben ik het wel helemaal met je eens, dat ze beter contact kunnen opnemen met IJ om de zaak kort te sluiten.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

CB schreef:Ook het telefoonnummer komt overeen met het telefoonnummer (T +31 (0)88 020 1888 (lokaal tarief)) van IJ wat ze gebruiken voor verzonden aanmaningen. Het vermelde telefoonnummer in de brief kan heel goed een rechtstreeks nummer zijn naar de persoon die de zaak in behandeling heeft.
Ik sluit het ook niet uit. 088-nummers zijn zakelijke nummers die in blokken van 100 worden uitgegeven. Dan hebben ze wel heel veel blokken van 100 aangeschaft. Lijkt mij dat een bedrijf over het algemeen een telefooncentrale heeft en als het een direct nummer zou zijn de naam van die persoon dan ook wel als behandelaar zou worden genoemd. Een postbusnummer zegt me niks, misschieen gokt de verzender er wel op dat een deel uit angst toch maar gewoon gaat betalen. Rekeningnummer moet je checken, maar dat staat in beide brieven niet vermeld. Misschien dat 1 van de TS-ers dat even kan checken?
CB schreef: Mocht je overigens toch gelijk hebben, dat de brief niet afkomstig zou zijn van IJ, is het juist heel verstandig om contact met ze op te nemen. Dan is immers de zaak helemaal snel opgelost toch?
Nee, dat leg ik bovenstaand nu juist uit. Als het niet afkomstig is van IJ, dan is er toch ook helemaal geen zaak, dan moet je dus juist niet reageren. Als er wel een zaak is moet je uiteindelijk toch betalen, maar dan moet IJ wel duidelijk maken om welke zaak het gaat. Zolang ze dat niet doen, is er dus geen zaak.

Gesloten