Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Discussieer hier over kinderopvang.
Rbjm13
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2023 11:00

Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Rbjm13 »

Hallo,

De kinderopvang van onze dochter past eenzijdig het contract aan. In hun voorwaarden staat dat zij dit mogen doen wanneer er zwaarwegende bedrijfseconomische omstandigheden zijn. Nou vraag ik me af aan welke omstandigheden ik hierbij moet denken? Ik weet dat er personeelstekort is. De situatie:

Onze dochter neemt tot 16:00 af. Per 01-03 willen zij het aanpassen naar tot 17:00 afnemen en dat we haar om 16:30 mogen ophalen. Dit betekent dat wij een uur langer moeten afnemen terwijl wij in staat zijn haar eerder op te halen. Online zie ik wel dat ze dit niet zo maar mogen aanpassen, tenzij het in de voorwaarden staat. Dit staat het, maar ik vraag me af of er (genoeg) bedrijfseconomische omstandigheden zijn. Wie kan mij helpen?

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De meest logische stap is om het aan het KDV zélf te vragen. Heb je dat al gedaan?


rwolters
Berichten: 1639
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door rwolters »

Wat ik bij deze situatie kan bedenken is dat het door te weinig personeel te druk is om de kinderen gedurende een langere periode van de dag op te laten halen. De begeleiding moet daar toch ook aandacht aan besteden en wellicht zijn ze tussen 15.30 en 16.00 te druk bezig met andere zaken en de andere kinderen dan niet alleen kunnen laten omdat een kind eerder wordt opgehaald. Anders zou ik het ook niet weten. Maar wat Moneyman zeg: vraag het gewoon eens.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door 16again »

Personeelstekort kan ik niet rijmen met verplicht extra tijd afnemen. Dan denk ik eerder aan het verkeren in zwaar weer.
Wat natuurlijk geen reden kan zijn tot verplichte extra afname

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo’n zelfde kwestie is ook uitgebreid op tv behandeld, ik weet niet meer in welk programma. Maar het is simpel een kwestie van (meer) geld.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 dec 2023 13:32
Personeelstekort kan ik niet rijmen met verplicht extra tijd afnemen.
Ik wel. Simpel: door meer in standaard tijdblokken te werken is minder personeel nodig.

Cro
Berichten: 2097
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
11 dec 2023 13:32
Personeelstekort kan ik niet rijmen met verplicht extra tijd afnemen. Dan denk ik eerder aan het verkeren in zwaar weer.
Wat natuurlijk geen reden kan zijn tot verplichte extra afname
In zwaar weer zitten kan echter wel weer duiden op problemen in de lijn van bedrijfseconomische omstandigheden. Waardoor een maatregel om meer omzet te genereren in zo'n opzicht dan weer niet heel vreemd is. Al zou het mij ook vreemd lijken als ze er dan juridisch gezien zomaar een uur bij aan mogen plakken. Al vermoed ik dat TS ook de kans krijgt op te zeggen als er geen overeenstemming is?

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In het nieuws kwam ook voorbij dat er een week per jaar meer afgenomen moet worden, in de Kerstweek, maar dat ze dan dicht zijn .... het idee is dan : de ouders hoeven het (meerendeel) toch niet zelf te betalen dus die laten het passeren - anders kunnen ze fluiten naar een plekje op een andere dag van de week etc.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Rbjm13 schreef:
11 dec 2023 11:30
Hallo,

De kinderopvang van onze dochter past eenzijdig het contract aan. In hun voorwaarden staat dat zij dit mogen doen wanneer er zwaarwegende bedrijfseconomische omstandigheden zijn. Nou vraag ik me af aan welke omstandigheden ik hierbij moet denken? Ik weet dat er personeelstekort is. De situatie:

Onze dochter neemt tot 16:00 af. Per 01-03 willen zij het aanpassen naar tot 17:00 afnemen en dat we haar om 16:30 mogen ophalen. Dit betekent dat wij een uur langer moeten afnemen terwijl wij in staat zijn haar eerder op te halen. Online zie ik wel dat ze dit niet zo maar mogen aanpassen, tenzij het in de voorwaarden staat. Dit staat het, maar ik vraag me af of er (genoeg) bedrijfseconomische omstandigheden zijn. Wie kan mij helpen?

Dit soort beslissingen dienen meen ik mij te heugen vooraf te zijn besproken met een OC ( Ouderraadcommissie ) maar zal mij niet verbazen als zoals vermeld te maken heeft.

https://www.kinderopvangtotaal.nl/kinde ... e-verhogen
https://nos.nl/artikel/2500387-kinderda ... e-verhogen

Anderzijds kun je voor dat extra uur wel KOT aanvragen.
Maar vraag eens aan KDV / OC wat de zwaarwegende belangen dan zijn. Let wel, er zijn KDV"s welke geen moeite hebben om contract te ontbinden als je "lastige" vragen stelt.

En zie dan maar eens op korte termijn een vervangend KDV te vinden.

S6 ermee !

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 dec 2023 14:10
16again schreef:
11 dec 2023 13:32
Personeelstekort kan ik niet rijmen met verplicht extra tijd afnemen.
Ik wel. Simpel: door meer in standaard tijdblokken te werken is minder personeel nodig.
Ik zie niets dat lijkt op standaard tijdblokken, wel verplicht extra uur afnemen.

NeoDutchio
Berichten: 12386
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In veel bedrijfstakken kan je personeel naar huis sturen als het rustiger is. Helaas heeft de kinderopvang te maken met wettelijke bepalingen. Als leidster mag je maar een x aantal kinderen hebben.
Als voorbeeld, er mogen maximaal 8 kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 per leidster zijn, bij 16 kinderen is het makkelijk en overzichtelijk, 2 leidsters. Zijn er maar 12 kinderen, dan moet je nog steeds 2 leidsters hebben en wegen die kosten veel zwaarder. Als er dan ook nog kinderen vroeg weggaan blijven de kosten even hoog terwijl de opbrengsten flink terug lopen. Dan kan je kiezen om de uurprijs flink te verhogen, of om in tijdsblokken te gaan werken. Met een tijdsblok kan je personeel makkelijker naar huis sturen. Er word betaald tot dat uur en als je met goed plannen er voor zorgt dat je groepsgrootte hierop is aangepast scheelt dat kosten. Nadeel is dan weer voor de ouders dat een keertje langer blijven of extra dagen nagenoeg onmogelijk word. Maar ook als de groep vol zit is het wachten tot er een plekje vrij komt. Immers is 1 extra kind net zo duur voor de opvang als 8 kinderen.
Betaalbare opvang is al jaren een probleem. Kostentechnisch word het door overheidsregelingen steeds lastiger te dekken.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 dec 2023 14:42
Moneyman schreef:
11 dec 2023 14:10
16again schreef:
11 dec 2023 13:32
Personeelstekort kan ik niet rijmen met verplicht extra tijd afnemen.
Ik wel. Simpel: door meer in standaard tijdblokken te werken is minder personeel nodig.
Ik zie niets dat lijkt op standaard tijdblokken, wel verplicht extra uur afnemen.
En je ziet niet dat een verschuiving naar een ander tijdstip wel eens verband kan houden met het werken met vaste tijdblokken...??

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 dec 2023 15:44
En je ziet niet dat een verschuiving naar een ander tijdstip wel eens verband kan houden met het werken met vaste tijdblokken...??
Kan er dan een werknemer eerder naar huis?
Ik zie vooral dat men een extra uur in rekening wil brengen, welke niet in contract staat, welke de ouders niet nodig hebben, en waarschijnlijk ook amper gaan bebruiken.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als 1 of 2 ouders dat uur wel gebruiken, moet daar leiding voor zijn, dat is dus duur voor die 2. Nu betalen ze allemaal, of ze er zijn of niet.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 dec 2023 16:51
Moneyman schreef:
11 dec 2023 15:44
En je ziet niet dat een verschuiving naar een ander tijdstip wel eens verband kan houden met het werken met vaste tijdblokken...??
Kan er dan een werknemer eerder naar huis?
Dat kan uiteraard inderdaad prima het gevolg zijn. En tevens zijn er minder mensen op de groep nodig als je de tijdsblokken waarbinnen de hectiek van het halen en brengen plaats laat vinden, verkleint.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 dec 2023 16:53
Dat kan uiteraard inderdaad prima het gevolg zijn. En tevens zijn er minder mensen op de groep nodig als je de tijdsblokken waarbinnen de hectiek van het halen en brengen plaats laat vinden, verkleint.
Die "hectiek" wordt juist groter, als ieder tegelijk zijn kind komt halen.

Moneyman
Berichten: 30334
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 dec 2023 16:57
Moneyman schreef:
11 dec 2023 16:53
Dat kan uiteraard inderdaad prima het gevolg zijn. En tevens zijn er minder mensen op de groep nodig als je de tijdsblokken waarbinnen de hectiek van het halen en brengen plaats laat vinden, verkleint.
Die "hectiek" wordt juist groter, als ieder tegelijk zijn kind komt halen.
Beter lezen. Ik schrijf niet dat de hectiek kleiner wordt.

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
11 dec 2023 17:24
16again schreef:
11 dec 2023 16:57
Moneyman schreef:
11 dec 2023 16:53
Dat kan uiteraard inderdaad prima het gevolg zijn. En tevens zijn er minder mensen op de groep nodig als je de tijdsblokken waarbinnen de hectiek van het halen en brengen plaats laat vinden, verkleint.
Die "hectiek" wordt juist groter, als ieder tegelijk zijn kind komt halen.
Beter lezen. Ik schrijf niet dat de hectiek kleiner wordt.
Maar wat je wel schrijft kan natuurlijk ook niet. Als de tijden langer worden en de ophaalperiode kleiner, kan er juist niemand eerder weg aangezien de minimale bezetting wettelijk bepaald is. Ala iedereen of meer kinderen langer blijven, is er juist meer of op zijn minst evenveel personeel nodig.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kinderopvang wijzigt contract, bedrijfseconomische omstandigheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat er niet om of die kinderen langer blijven, het gaat er om dat er langer betaald wordt. Iemand die zijn kind om vier uur wil ophalen, omdat dat einde werkdag is, zal dat toch wel doen.

Plaats reactie