Bizar conflict met ENECO

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
pjnmolenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2023 09:37

Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door pjnmolenaar »

Op 30-09 -2022 hebben wij ons pand in Zoetermeer verkocht. Het pand had leeggestaan sinds eind 2011. Diezelfde dag heb ik de klantenservice van ENECO gebeld om het contract op te zeggen. Daarbij vertelde de klantenservice dat ik geen meterstanden hoefde door te geven aangezien zij die zelf konden uitlezen via hun slimme meters(zoals op elke jaarnota na de plaatsing (ca. 8 j. geleden).

Van ENECO kreeg ik een eindafrekening van ruim € 900. Op zich was het al een merkwaardige afrekening: met heel kleine lettertjes op pag. 6 van de nota stond dat ik deze meterstanden zelf had opgegeven. Een evidente onjuistheid.

Het leeuwendeel van de nota was de gasconsumptie van, volgens ENECO, 1115 m3. Dit klopte voor geen meter met de foto's in de eindinspectie, gemaakt door de verkoopmakelaar en getekend door de kopers en verkopers, de gasmeter geeft aan dat er 0,1097 m3 was gebruikt. M.i. correct, de gaskraan heeft dichtgestaan, de jaarnota's sinds de plaatsing bevestigen een verbruik van 0 m3. Op 17-02-2022 heeft de monteur van ENECO de gasinstallatie gecontroleerd, de gastoevoer weer geopend en o.a. op 18-02 de pomp vervangen. De maandelijkse gebruiksoverzichten bevestigen dat: tot met augustus 2022 een verbruik van 0 m3.

Foto van de eindinspectie opgestuurd naar de klantenservice: deze reageerde als volgt (ik citeer letterlijk uit de mail)
"Dit verbruik komt rechtstreeks uit uw meter , vandaar dat u geen standen hoefde door te geven. Ook zie ik dat de begin standen en de eind standen wel kloppen en dat betekend dat uw eindnota wel juist is.
Wat er wel gebeurd zou kunnen zijn is dat er iets met de meter is waardoor hij al het verbruik heeft verzameld en de laatste meting pas heeft laten zien , maar dan zou dit alsnog uw verbruik zijn."

Ik heb mij verbijsterd afgevraagd wie dat verzonnen heeft. Het komt er feitelijk op neer dat ENECO "slimme" meters heeft, die het verbruik verzamelen om dat op een willekeurig moment aan de klant in rekening te brengen. Het betekent ook dat dat ENECO toegeeft dat hun facturen niet hoeven overeen te stemmen met het feitelijk gebruik.

Het vervolg was in hoofdlijnen als volgt:
- nog een telefonische reactie van de klantenservice waarin mij verweten werd dat ik geen begrip kon opbrengen voor hun positie.
- contact met STEDIN om de meterstanden op te vragen; Geweigerd omdat het om een conflict gaat met de energieleverancier.
- contact met Consuwijzer van de ACM, er is een dossiernummer opgemaakt.
- op advies van de ACM een bezwaarschrift opgesteld en op 28 oktober gemaild naar de klantenservice van ENECO. Geen ontvangstbevestiging, noch inhoudelijke reactie.
- op 8 november nogmaals een herinnering gemaild. Evenmin enige reactie.
- het bedrag is door ENECO afgeschreven en door mij onmiddellijk gestorneerd.
- ENECO stuurt vervolgens een intimiderende brief waarin ze dreigen met forse aanmaningskosten. Ook ontvang ik SMS met dezelfde dreiging.
- op 24 november heb ik een aangetekende brief verstuurd, die volgens POST NL op 25 november is bezorgd. Voor de 4e maal de eindinspectie van de makelaar opgestuurd. Geen enkele reactie.
- op 7 december een aanmaning en een verhoging van de rekening met forse incassokosten en het dreigement van een slotsommatie.

Samenvattend ENECO negeert volkomen bezwaarschriften, herinneringen daaraan, aangeleverd bewijsmateriaal met foto's van een makelaar en aangetekende brieven.
Op 23 december nogmaals een SMS met dezelfde dreiging

Seinhuis
Berichten: 2387
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl/ voor advies. Hun kunnen het beste adviseren wat u kunt doen.

U heeft de mogelijkheid om naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ te gaan voor een bindend uitspraak. Ik adviseer u wel om eerst te overleggen met een jurist of advocaat.

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door DeetjeB »

per wanneer heeft de nieuwe eigenaar zich aangemeld bij een energieleverancier? wellicht veel later dan dat het pand overgedragen is. en het kan niet met terugwerkende kracht. de leveranciers (oud en nieuw) krijgen van Stedin de meterstand van die dag door. wellicht heeft de nieuwe eigenaar gas verbruikt terwijl hij nog geen contract had? Vraag -via de makelaar- na wanneer het energie-contract van de nieuwe eigenaar in is gegaan en of hij van te voren al gas (en wellicht elektriciteit) verbruikt heeft. Succes!

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als ik het goed begrijp heeft u 8 jaar geleden een slimme meter gekregen die op 0 stond. Heeft u toen een afrekening gekregen over de periode waarin de oude meter er nog was tot het moment van vervanging ?
Er zal een bezwaarprocedure zijn, neem ik aan en daar zal in staan dat u eerst moet betalen en als u in het gelijk gesteld wordt, dan krijgt u het geld terug ? Lees dat eens door, daar bent u destijds mee akkoord gegaan bij het afsluiten van het contract. Dan kan die incasso terecht zijn, ook al is de factuur niet correct.
Heeft u de maandelijks verbruik vanaf februari 2022 vastgelegd (kopie of foto van het account) ? U kunt daar nu niet meer in denk ik omdat het opgezegd is ? Maar de registratie door de makelaar met die handtekeningen lijkt mij wel een sterk bewijs.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
04 jan 2023 17:04
Er zal een bezwaarprocedure zijn, neem ik aan en daar zal in staan dat u eerst moet betalen en als u in het gelijk gesteld wordt, dan krijgt u het geld terug ? Lees dat eens door, daar bent u destijds mee akkoord gegaan bij het afsluiten van het contract. Dan kan die incasso terecht zijn, ook al is de factuur niet correct.
Het is gebruikelijk bij geschillencommissie om dat bedrag vooraf in depot te storten. Maar dat gaat niet per incasso. Betaal je niet vooruit bij die commissie, dan is de klacht gewoon niet ontvankelijk.
En je kunt ook de rechter laten beslissen, ook dan hoef je niet vooruit te betalen.

De incasso hier doet me vooral denken aan dreigen en de botte bijl hanteren.

Met de foto van de makelaar (=redelijk onafhankelijk) , sta je natuurlijk sterk.

mutterkes
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2020 19:10

Re: Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door mutterkes »

Ik heb ook louter negatieve ervaringen met Eneco.

Ik leverde 1600 KW stroom terug in een periode van 4 maanden. De terugleverprijs was (op 2 weken na) 58 cent. Bij de eindafrekening stond niets van een berekening, slecht het eindbedrag. Dat kwam neer op 37 cent per KW. Ik kreeg ruim 300 euro te weinig.

Eneco misbruikt zijn macht en rommelt voor eigen gewin maar wat aan. Op mails en contactformulieren wordt niet gereageerd. Na heel lang wachten klantenservice gesproken. Daar werken vooral mensen die moeilijk Nederlands beheersen en eigen niks weten van een berekening. Paar keer doorverbonden, totaal anderhalf uur contact gehad, uiteindelijk moest ik weer een contactformulier invullen en "zouden ze het nakijken".

Raad eens, nog niks gehoord. Schandalig misbruik van de macht. *bedrijf. Binnenkort maar weer eens een middagje tijd plannen voor belcontact.....

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

heb je de makelaar ook al om een schriftelijke verklaring gevraagd waarin ie de meterstanden bevestigd en de datum waarop deze opgenomen zijn?

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Bizar conflict met ENECO

Ongelezen bericht door Pianotje »

Ik ben ook zeer benieuwd wat voor gasmeterstand er op de foto stond. weerspiegelt deze het verbruik van 0 m3?

Af en toe komt het voor dat een gasmeterstand niet juist wordt doorgegeven. Een slimme gasmeter communiceert niet zelf maar via de elektrameter. Als er dan iets in die verbinding niet goed zit kan het gebeuren dat de elektrameter steeds een oude gasmeterstand doorgeeft met een nieuwe datum. De meterstand die dan op de gasmeter staat zou wel juist moeten zijn. Dit zou in jouw geval ook zo kunnen zijn, maar dat ligt dus aan de gasmeterstand op de gasmeter zelf. Ik lees hierover in dit verhaal geen uitsluitsel.

Plaats reactie