LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kilo Hotel
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:44

Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Kilo Hotel »

De rechter heeft vastgesteld dat het in rekening brengen van extra kosten voor acceptgiro-betalingen "onredelijk bezwarend is". Ik heb ZIGGO en IDG (uitgever "Computer Totaal") gemaild dat ze deze kosten ten onrechte in rekening brengen en dat ik ze in mindering op het eindbedrag zal brengen. IDG antwoordde: De rechter zegt dat er alternatieven geboden moeten worden, daar werken we momenteel hard aan. We geven toestemming tot overmaken van 50 EURO, is dat in orde zo?.

Gewoon een mailtje sturen dus, met verwijzing naar de uitspraak van de rechtbank Haarlem (en niet betalen).

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Over welke uitspraak van de rechtbank Haarlem heb je het?

blijdorp
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:32

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door blijdorp »


ArtLan
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2009 18:24

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door ArtLan »

Over de kosten acceptgiro heb ik in september een brief aan Ziggo gestuurd.
Daarin duidelijk verwezen naar de uitspraak van de rechter in Haarlem en medegedeeld dat de abonnementskosten minus 1,25Euro waren overgemaakt.

In oktober werd 3,29Euro door Ziggo van mijn rekening afgeboekt ondervermelding van "abonnement okt-nov-dec" terwijl Ziggo niet gemachtigd is. :evil:

Op 25november is wederom door Ziggo een afboeking gedaan; dit keer was het 3,79Euro. :twisted:

Uiteraard heb ik in beide gevallen het geld gestorneerd en een 'selectieve blokkade' door de bank laten uitvoeren. :lol:

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door tufima »

Toch appart dat bedrijven als Ziggo het altijd weer voor elkaar krijgen om bedragen van je rekening af te schrijven zonder dat je daar een machtiging voor gegeven hebt.

Ik heb banken wel eens eerder horen zeggen dat het de verantwoordelijkheid van het bedrijf is om te controleren of ze een machtiging hebben. Banken controleren niet bij elke opdracht of die machtiging er daadwerkelijk is. Omgekeerde wereld eigenlijk. Ik weet dat er veel mensen zijn die hun bankafschriften zelden of nooit nakijken....

Overigens moet je deze onterechte afboekingen altijd melden bij de bank. In het geval dit vaker voorkomt met een bepaald bedrijf dan is de bank zeker gehouden om strengere controle op dit bedrijf uit te voeren om structureel misbruik te voorkomen.

ArtLan
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2009 18:24

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door ArtLan »

Een tweede brief aan Ziggo gestuurd met daarbij een kopie van de eerste brief.
Duidelijk vermeld dat ze niet gemachtigd zijn om mijn rekening te "plunderen" en vriendelijk gevraagd om schriftelijk te reageren; zonder schriftelijk reactie ga ik er van uit dat ze akkoord zijn dat er GEEN kosten acceptgiro in rekening worden gebracht.

Reactie van Ziggo was een acceptgiro van 9,74Euro.
(ik heb slechts 1x 1,25Euro kosten acceptgiro niet voldaan !).

Wordt vervolgd.

Kilo Hotel
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:44

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Kilo Hotel »

En Tros Radar had nog maar 1300 klachten over ZIGGO.

Kilo Hotel
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:44

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Kilo Hotel »

Kilo Hotel schreef:De rechter heeft vastgesteld dat het in rekening brengen van extra kosten voor acceptgiro-betalingen "onredelijk bezwarend is". Ik heb ZIGGO en IDG (uitgever "Computer Totaal") gemaild dat ze deze kosten ten onrechte in rekening brengen en dat ik ze in mindering op het eindbedrag zal brengen. IDG antwoordde: De rechter zegt dat er alternatieven geboden moeten worden, daar werken we momenteel hard aan. We geven toestemming tot overmaken van 50 EURO, is dat in orde zo?.

Gewoon een mailtje sturen dus, met verwijzing naar de uitspraak van de rechtbank Haarlem (en niet betalen).
En de klantenservice van ZIGGO schrijft: Als u de acceptgirokosten niet wenst te betalen, kunt u de betaalwijze van uw abonnement om zetten naar automatische incasso. Wij brengen de kosten in rekening voor het extra werk wat eraan wordt verricht, en met oog op het milieu.

Alsof ZIGGO geen rekening hoeft te houden met gerechterlijke uitspraken. Ik heb ze daar nogmaals op gewezen.

Raamsdonk. V
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2009 13:27

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Raamsdonk. V »

Ziggo heeft gelijk zoek maar iemand anders denken ze dan :mrgreen:

Kilo Hotel
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:44

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Kilo Hotel »

Raamsdonk. V schreef:Ziggo heeft gelijk zoek maar iemand anders denken ze dan :mrgreen:
????????????????????????

ArtLan
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2009 18:24

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door ArtLan »

@Kilo Hotel;
hoe vaak heb je Ziggo al geschreven/gemailed en hoeveel wilt de Ziggo inmiddels van je "vangen" ?

Kilo Hotel
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:44

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Kilo Hotel »

Inmiddels is duidelijk hoe Ziggo daarmee omgaat. Gewoon de kosten voor acceptigiro niet betalen en als je op de website naar je eigen afrekening kijkt, zie je dat het gehele bedrag (incl. onterechte kosten acceptgiro) is afgeboekt.

'k Had een dergelijk akkefietje met HCC. Zij antwoorden:

Geachte heer .............,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Bij deze willen wij u informeren dat u het openstaande totaalbedrag kunt overmaken minus de € 2,50 administratiekosten. Wij willen onze excuses aanbieden voor het ongemak. Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Vincenzo Trivoli
HCC Ledenadministratie

Kilo Hotel
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:44

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Kilo Hotel »

Wederom stuurt IDG (Computer Totaal) op 1 november een rekening met € 2,50 administratiekosten voor 2011. Op 1 december heeft men zelfs het lef al een herinnering voor 2011 met dreiging van aanmaningskosten te versturen. Maar weer geschreven dat IDG voor 1 januari 2011 mijn betaling minus administratiekosten tegemoet kan zien.

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Firestar »

Ook de ANWB rekent geld voor het sturen van een acceptgiro
Kosten 1.50

Voor wat?
Je vult immers de gegevens allemaal zelf in op je internetbankieren.

Waarom sturen bedrijven niet gewoon een factuur waarbij jij het geld op hun rekening overmaakt via internetbankieren.

En wat dekt die 1.50 eigenlijk aan kosten?
't zijn immers allemaal computers die de controles uitvoeren.
En de klant die alles zelf ingeeft op de computer en overmaakt.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Kosten acceptgiro onredelijk bezwarend

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat de wetgeving maar eens paal en perk gaat stellen aan het in rekening brengen van de zogenaamde extra kosten voor het versturen van een acceptgiro. Conform de wet is de verkrijgen verplicht om de schuldenaar behoorlijk in staat te stellen te betalen dus zal deze daaraan een nota moeten verzenden waarvan de kosten van rechtswege voor rekening van de belanghebbende, in dit geval Ziggo, komen.

Gesloten