Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Johannes123Heerde
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2022 16:20

Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Johannes123Heerde »

Moeder overleed. Testament( half A4) met 1 regel van betekenis: Ik ben haar enige erfgenaam. Vader al jaren geleden overleden. Naar de bank gezonden met CTR uitdraai dat dit het laatste testament is: Reactie Bank: We gaan geen testamenten uitpluizen. Mijn antwoord destijds: Hier is niets aan uit te pluizen. Toen alles door mij laten rusten( ik was boos) want moest verklaring van erfrecht aanleveren welke ca €500,= kost en dus niets kan verduidelijken aan dit uiterst simpele testament. Op 27 december jl werd ik gebeld door de bank om de rekeningen op te heffen. Ik deed mij verhaal van destijds waarvoor de medewerker alle begrip toonde, maar nu zei ze dat het voor de banken wettelijk verboden is om een testament van een overledene in het dossier van de bank te hebben. Als dit zo is, dan heb ik mij uiteraard hier aan te houden, maar is bekend of het waar is dat het verboden is voor de bank, om ook in dit geval het meest simpele testament in het dossier te hebben van een overledene? Zou mij toch veel geld schelen.


Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Juist als er een testament is, dient er na een overlijden een verklaring van erfrecht opgemaakt te worden.

PGros
Berichten: 1163
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door PGros »

Toen mijn moeder overleed hadden we (de kinderen) de inlogcode voor de bankzaken al We hebben het (meeste) geld overgemaakt naar eigen rekeningen en daarna de rekening laten opheffen. Toen begon de bank er ook over en hebben we gezegd: Laat dan de rekening maar staan maar we gaan geen verklaring op laten maken voor veel geld.
Een week later werd de rekening netjes opgeheven.

Airship
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2017 13:42

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Airship »

Regels zijn regels, anders heeft iedereen wel een reden voor een uitzondering. URL's plaatsen mag natuurlijk niet, maar als je online even Googeled vind je websites waar je, vanuit je luie stoel, voor ca. € 280,-- een verklaring van erfrecht kunt laten opstellen.

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

PGros schreef:
10 jan 2022 09:37
Toen mijn moeder overleed hadden we (de kinderen) de inlogcode voor de bankzaken al We hebben het (meeste) geld overgemaakt naar eigen rekeningen en daarna de rekening laten opheffen. Toen begon de bank er ook over en hebben we gezegd: Laat dan de rekening maar staan maar we gaan geen verklaring op laten maken voor veel geld.
Een week later werd de rekening netjes opgeheven.

Maar juist als er een testament is, dan kan daar een (andere) erfgenaam genoemd zijn.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Airship schreef:
10 jan 2022 15:55
Regels zijn regels, anders heeft iedereen wel een reden voor een uitzondering. URL's plaatsen mag natuurlijk niet, maar als je online even Googeled vind je websites waar je, vanuit je luie stoel, voor ca. € 280,-- een verklaring van erfrecht kunt laten opstellen.
Op de website van de consumentenbond staat dat er heel verschillend mee omgegaan wordt, dus Regels zijn Regels betreft de door de bank zelf bedachte regels.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Mk »

Het hangt natuurlijk ook af van het bedrag dat op de rekening staat. Maar als er een testament is, dan is er bijna altijd een verklaring van erfrecht nodig. Waarom zou je van de bank verwachten dat ze testamenten (gratis...) gaan napluizen?

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, is de vraag van de TS eigenlijk wel beantwoord?

De vraag is: waarom is dat nodig? Antwoord: omdat de overheid dat zo gesteld heeft. Maar waarom heeft de overheid dat gesteld, wat is nu precies de achterliggende gedachte?

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In de vorig reacties lees ik toch echt dat het ook zonder die verklaring kan (zie consumentenbond). Dus de overheid verplicht het niet.
Ik vermoed dat zo'n verklaring de makkelijkste manier is om duidelijkheid te krijgen over de hoeveelheid erfgenamen, zodat je als bank niet alles naar één erfgenaam stort. Ts kan volgens mij het beste het hele lijstje dat de consumentenbond opsomt, sturen (dat geeft denk ik die duidelijkheid). Als het testament acht een half A4-tje is (en je kan het met een marker kleuren) dan hoeft dat niet uitgeplozen te worden.
Het gaat er (als die duidelijkheid er is) naar mijn inschatting of de bank de klant ter wille wil zijn.

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand een testament laat opstellen, dan kan hij of zij daarin iemand, of meerderen tot zijn erfgenaam benoemen.
En pas uit die verklaring van erfrecht blijkt wie de erfgenamen zijn.

Het CTR registreert alleen of er een testament is en bij welke notaris dat is gedeponeerd. Zij geven ook geen informatie over de inhoud.

Kinderen kunnen bij de burgerlijke stand ook niet nagaan of er wellicht meer kinderen zijn. Dat kan alleen een notaris.

Het gaat er dus helemaal niet over of de bank de klant ter wille wil zijn. Als zij uitbetalen en later kloppen andere erven aan, heeft de bank een probleem.

Is er GEEN testament en slecht een gering bedrag op de rekening, zal de bank sneller overstag gaan.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
10 jan 2022 17:48
De vraag is: waarom is dat nodig? Antwoord: omdat de overheid dat zo gesteld heeft. Maar waarom heeft de overheid dat gesteld, wat is nu precies de achterliggende gedachte?
Heel basaal en ook heel logisch: om zekerheid te hebben wie de erfgenamen zijn (en wie er dus over de rekening mag beschikken).

Er is een heel mooi stroomschema voor, zie hier.

Johannes123Heerde
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2022 16:20

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Johannes123Heerde »

Een duidelijk antwoord heb ik nog niet. In het zeer simpele testament staat de ene belangrijk zin:
"Ik benoem mijn (stief) zoon Johannes.... tot mijn enige erfgenaam"

Rest dus mijn vraag: wat kan een dure verklaring van erfrecht hier nog aan toevoegen of verduidelijken??
Ctr uitdraai er bij gedaan uitsluitend als bewijs dat dit het laatste testament was.

En waarom is het dan voor de bank wettelijk verboden om dit testament in het dossier te hebben??

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is de vraag al beantwoord. Het zou zomaar kunnen dat er wettelijk meer erfgenamen zijn als dat in het testament staat. De notaris kan daar achter komen. Het komt vaak genoeg voor dat mensen denken hun kinderen volledig te kunnen onterven, terwijl deze toch altijd aanspraak kunnen maken op hun kindsdeel, om wat te noemen.

Daar is die verklaring voor.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Jablan »

Anders gezegd: als in het testament dingen staan, die na het overlijden bij wet op een andere manier zijn geregeld, dan geeft de verklaring van erfrecht uitsluitsel over de actuele erfgenamen.

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Johannes123Heerde schreef:
10 jan 2022 19:23
Een duidelijk antwoord heb ik nog niet. In het zeer simpele testament staat de ene belangrijk zin:
"Ik benoem mijn (stief) zoon Johannes.... tot mijn enige erfgenaam"

Rest dus mijn vraag: wat kan een dure verklaring van erfrecht hier nog aan toevoegen of verduidelijken??
Ctr uitdraai er bij gedaan uitsluitend als bewijs dat dit het laatste testament was.

En waarom is het dan voor de bank wettelijk verboden om dit testament in het dossier te hebben??
Ten eerste zou uw moeder op haar sterfbed een nieuw testament gemaakt kunnen hebben, of het bestaande testament hebben ingetrokken.

Daarnaast kunnen er kinderen zijn die zij dan wellicht met dit testament onterfd heeft, maar die in ieder geval recht hebben op hun legitieme portie.

De bank kan dus rustig dit testament in het dossier leggen, maar ze hebben er niets aan.

U bent blijkbaar een stiefzoon. Zonder testament zou u niets geerfd hebben.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
10 jan 2022 18:18
Als iemand een testament laat opstellen, dan kan hij of zij daarin iemand, of meerderen tot zijn erfgenaam benoemen.
En pas uit die verklaring van erfrecht blijkt wie de erfgenamen zijn.

Het CTR registreert alleen of er een testament is en bij welke notaris dat is gedeponeerd. Zij geven ook geen informatie over de inhoud.

Kinderen kunnen bij de burgerlijke stand ook niet nagaan of er wellicht meer kinderen zijn. Dat kan alleen een notaris.

Het gaat er dus helemaal niet over of de bank de klant ter wille wil zijn. Als zij uitbetalen en later kloppen andere erven aan, heeft de bank een probleem.

Is er GEEN testament en slecht een gering bedrag op de rekening, zal de bank sneller overstag gaan.
Dus .... ter wille zijn (en in het CTR is toch te zien dat er geen andere testamenten zijn dan dat A4-tje?).

Lady1234
Berichten: 27278
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is echt simpel. Is er een testament, dan moet er een verklaring van erfrecht worden opgemaakt.

Is er geen testament, dan is een bank soms bereid, als alleen kinderen de erven zijn, bij een gering saldo op de bankrekening, tot afwikkeling over te gaan.

Leo Wijnhamer
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2022 15:33

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door Leo Wijnhamer »

[Moderatie: Informatie afkomstig van verklaringvanerfrecht.nl ]

Wanneer heb ik een verklaring van
erfrecht nodig?
Met een verklaring van erfrecht, ook wel akte van erfrecht genoemd, kunnen de
erfgenamen hun recht op de nalatenschap aantonen. Na een overlijden kan er in
verschillende situaties en door verschillende instanties om een verklaring van
erfrecht worden gevraagd.
Waarvoor heb ik een verklaring van erfrecht nodig?
Vaak is een verklaring van erfrecht nodig voor:
- Toegang krijgen tot rekeningen bij de bank van de overledene;
- Belastingteruggave ten name van de overledene;
- Het uitkeren van een levensverzekering;
- Verkoop van een woning van de overledene;
- Verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, beleggingsmaatschappijen en
andere financiële instellingen.
Een verklaring van erfrecht nodig voor de bank
Na een overlijden zult u dit moeten melden bij de bank. Banken hebben het recht om
de bankrekeningen van de overledene te blokkeren, omdat zij eerst willen weten aan
wie de bankrekeningen mogen worden vrijgegeven. U heeft dan dus geen toegang
(meer) tot deze rekeningen. Om als erfgenaam toegang te krijgen tot de
bankrekeningen, heeft u in veel gevallen een verklaring van erfrecht nodig. Hiermee
toont u aan dat u wettelijk erfgenaam bent en dat u over het geld van de overledene
mag beschikken.
In het geval van meerdere bankrekeningen bij verschillende banken heeft u
overigens maar één verklaring van erfrecht nodig. U kunt met deze eenmalige
verklaring bij alle banken en overige instanties aantonen dat u wettelijk erfgenaam
over de nalatenschap bent.
Heb ik altijd een verklaring van erfrecht nodig?
Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. Als er bijvoorbeeld een klein tegoed op
de bankrekening staat heeft de bank niet altijd een verklaring van erfrecht nodig om
dit tegoed uit te kunnen keren. Het is altijd verstandig om vooraf te informeren bij de
diverse instanties of een verklaring van erfrecht nodig is in uw geval. Sinds begin
2012 eisen banken geen verklaring van erfrecht meer als er aan drie voorwaarden
wordt voldaan.
U heeft geen verklaring van erfrecht nodig wanneer:
1. Er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;
1. De overledene niet bij testament heeft beschikt; en
1. Er staat niet meer dan € 100.000,- op de bankrekening van de overledene.
In plaats van het opmaken van een verklaring van erfrecht tekent de langstlevende
dan een verklaring dat de bank niet aansprakelijk kan worden gesteld voor de
gevolgen van het vrijgeven van de bankrekeningen. Let op: Hiermee wordt de
langstlevende aansprakelijk en bent u ook aansprakelijk voor eventuele schulden van
de overledene.
De overledene heeft geen testament gemaakt, heb ik een verklaring
van erfrecht nodig?
Zonder testament bepaalt de wet wie de erfgenamen van de overledene zijn. Als u
gehuwd bent, erft op grond van de wet de langstlevende samen met de kinderen. De
wettelijke verdeling is dan van toepassing. U kunt hier meer informatie vinden over
de wettelijke verdeling. Is er geen langstlevende echtgenoot of kinderen dan erven
andere familieleden. In de eerste plaats: ouders, (half)broers, (half)zussen of
eventuele kinderen van voor-overleden (half)broers of (half)zussen. Indien dit niet het
geval is komen verdere familieleden aan bod.
De overledene heeft een testament gemaakt, heb ik een verklaring van
erfrecht nodig?
In de meeste gevallen heeft u een verklaring van erfrecht nodig indien de overledene
een testament heeft gemaakt. Als erfgenaam moet u aan kunnen tonen dat u
bevoegd bent om te mogen optreden. De taal in een testament is niet altijd
gemakkelijk, daarom wordt de juridische uitleg daarvan aan een notaris overgelaten
die tevens kan zorgen voor de uitvoering van het testament.

roger.meinten
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 dec 2020 13:21

Re: Waarom verklaring van erfrecht bij super simpel testament?

Ongelezen bericht door roger.meinten »

witte angora schreef:
10 jan 2022 19:26
Toch is de vraag al beantwoord. Het zou zomaar kunnen dat er wettelijk meer erfgenamen zijn als dat in het testament staat. De notaris kan daar achter komen. Het komt vaak genoeg voor dat mensen denken hun kinderen volledig te kunnen onterven, terwijl deze toch altijd aanspraak kunnen maken op hun kindsdeel, om wat te noemen.

Daar is die verklaring voor.

En voor de bank, evt. bewind en belastingdienst. Ik zit er als testamentair executeur er nu midden in

Plaats reactie