LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
bloempje18
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2012 22:20

Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door bloempje18 »

Ik heb een startpakket van Aldi Talk Prepaid gekocht. Hierin zit een simkaart en een aantal formulieren. Bij het formulier voor nummerbehoud vragen ze om een kopie en de nummer van je ID-kaart. Ik heb gezien dat ze dat bij de meeste providers niet vragen voor nummerbehoud.


Mag Aldi Talk hierom vragen? En moet je aan deze eis gehoor geven? Sta ik wettelijk in mijn recht als ik dit niet doe? Ik wil namelijk geen ID kopie opsturen, want ik vind dat ze hier niets mee nodig hebben. Ze hoeven mijn kredietwaardigheid niet te controleren aangezien ik prepaid gebruik. Maar ik wil wel graag mijn nummer behouden, dus wat kan ik doen?

P.S. Ik heb al een mail gestuurd naar Aldi Talk met dezelfde
vragen. Hier heb ik nog geen reactie op gehad.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij T-Mobile vroegen ze dat vorig jaar ook maar daar legden ze netjes een "maskertje" over BSN nummer, foto etc. zodat dat niet meegecopieerd werd, dat zou je ook kunnen doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

TS heeft wel gelijk. Er bestaat geen enkele reden waarom je je zou moeten legitimeren. Ik snap ook dat hij voorzichtig wil zijn en niet elke medewerker bij de telco winkel een kopie van zijn id wil geven.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door nevermind »

olaf79 schreef:TS heeft wel gelijk. Er bestaat geen enkele reden waarom je je zou moeten legitimeren. Ik snap ook dat hij voorzichtig wil zijn en niet elke medewerker bij de telco winkel een kopie van zijn id wil geven.

Ik denk toch, dat de reden vermoedelijk het nummerbehoud kan zijn.
Anders zou iedereen willekeurig jouw nummer kunnen overnemen, dus je moet dan ook deze persoon zijn.
Het is zeker om veiligheidsredenen, anders kan ik mij niets anders bedenken.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door Har06 »

nevermind schreef:
olaf79 schreef:TS heeft wel gelijk. Er bestaat geen enkele reden waarom je je zou moeten legitimeren. Ik snap ook dat hij voorzichtig wil zijn en niet elke medewerker bij de telco winkel een kopie van zijn id wil geven.

Ik denk toch, dat de reden vermoedelijk het nummerbehoud kan zijn.
Anders zou iedereen willekeurig jouw nummer kunnen overnemen, dus je moet dan ook deze persoon zijn.
Het is zeker om veiligheidsredenen, anders kan ik mij niets anders bedenken.
+ leeftijd vaststelling :wink:

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik weet niet beter dan dat ze een kopie van je legitimatie willen... Tegenwoordig moet je voor een abonnement ook 1 cent pinnen en een kopie van je bankpasje laten maken om te bewijzen dat jij de eigenaar bent van die bankrekening.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

nevermind schreef:
olaf79 schreef:TS heeft wel gelijk. Er bestaat geen enkele reden waarom je je zou moeten legitimeren. Ik snap ook dat hij voorzichtig wil zijn en niet elke medewerker bij de telco winkel een kopie van zijn id wil geven.

Ik denk toch, dat de reden vermoedelijk het nummerbehoud kan zijn.
Anders zou iedereen willekeurig jouw nummer kunnen overnemen, dus je moet dan ook deze persoon zijn.
Het is zeker om veiligheidsredenen, anders kan ik mij niets anders bedenken.
Klopt. Voor een normaal prepaidpakketje zonder nummerbehoud hoef je je niet te legitimeren. Maar je moet er niet aan denken wat er gebeurt als mensen zonder ID een nummer kunnen latern porteren naar hun nieuwe (anonieme) prepaid account. Dan ontploft de TROS Radar server....

bloempje18
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2012 22:20

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door bloempje18 »

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van Medion Mobile (Aldi Talk):

Geachte mevrouw,

Bedankt voor uw e-mail inzake de aanvraag voor nummerbehoud.

Het is inderdaad correct dat hiervoor een kopie van uw identiteitsbewijs verplicht is. Uw persoonsgegevens, met inbegrip van elektronische gegevens, worden namelijk opgenomen in de bestanden van MEDION AG en worden verwerkt voor doeleinden van klantenbeheer en direct marketing, marktonderzoek en de preventie van fraude en inbreuken.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[naam door Moderator verwijderd]
MEDION Mobile


Ik blijf het heel raar vinden dat een provider voor een service als nummerbehoud een kopie van je id-kaart verplicht mag vragen. En dit uiteindelijk dus voor marketing gaat gebruiken.
Ik heb daarom ook besloten om geen gebruik te maken van Aldi Talk en te kiezen voor een andere provider die niet om een kopie van je ID-kaart vraagt. Ik vind mijn privacy belangrijk en ik vind dat zulke bedrijven niets met je ID-kaart nodig hebben.
Ik vind het ook raar dat ze dit verplicht mogen stellen, terwijl de website van het College Bescherming Persoonsgegevens zegt dat dit niet mag. Bedrijven weten al zoveel van je.
Bedankt voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jan 2018 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht aangepast door Moderator: persoonsnaam verwijderd

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb daarom ook besloten om geen gebruik te maken van Aldi Talk en te kiezen voor een andere provider die niet om een kopie van je ID-kaart vraagt.
Mocht je er één vinden , die zonder kopie legitimatie nummerportering uitvoert, laat het ons weten. Ben ontzettend benieuwd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Misschien is het wel wettelijk verplicht om bij nummerportering de identiteit vast te stellen? Zoals al genoemd, daarmee kan men aardig wat rottigheid uit halen. Zo zijn telecomproviders bijvoorbeeld wettelijk verplicht om bij het bellen van 112 vanaf 1 van hun nummers, niet alleen het nummer in kwestie, maar ook de NAW gegevens van de beller mee te sturen.

Daarnaast zijn ze verplicht om al je bel/internet gegevens een jaar lang te bewaren, ivm de bekende wettelijke bewaarplicht, om deze indien nodig ter beschikking te kunnen stellen van justitie.

Verder maken ze van de nood een deugd, door de toch al te moeten bewaren gegevens, te gebruiken voor hun eigen wanbetalers register, en wat marketing doeleinden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Verder maken ze van de nood een deugd, door de toch al te moeten bewaren gegevens, te gebruiken voor hun eigen wanbetalers register, en wat marketing doeleinden.
Het CBP verplicht bedrijven bij het opslaan van persoonsgegevens om niet alleen aan te geven DAT je het doet, maar vooral ook WAAROM ze het doen.
De inhoud van de tekst is vrij algemeen gesteld om uit te leggen WAT ze er mee doen en waar ze het voor gebruiken. Er staat niet dat de (kopie) ID gegevens gebruikt worden voor marketing doeleinden, daar zullen ze je e-mail adres wel voor gebruiken wat ze OOK opslaan.
De zinsnede 'preventie van fraude en inbreuken' zal meer in de richting komen waarom ze een kopie ID nodig hebben.
Ik blijf het heel raar vinden dat een provider voor een service als nummerbehoud een kopie van je id-kaart verplicht mag vragen.
Omdat anders iedere anonieme Jan-Doedel jouw nummer over kan nemen.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door henk51 »

bprosman schreef :
Omdat anders iedere anonieme Jan-Doedel jouw nummer over kan nemen.
He he eindelijk iemand die de spijker op zijn kop slaat.


gr Henk

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door nevermind »

henk51 schreef:bprosman schreef :
Omdat anders iedere anonieme Jan-Doedel jouw nummer over kan nemen.
He he eindelijk iemand die de spijker op zijn kop slaat.


gr Henk


Duidelijk, maar houd rekening met Jan doedel, die is en mede forummer. :D

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bprosman schreef:
Ik heb daarom ook besloten om geen gebruik te maken van Aldi Talk en te kiezen voor een andere provider die niet om een kopie van je ID-kaart vraagt.
Mocht je er één vinden , die zonder kopie legitimatie nummerportering uitvoert, laat het ons weten. Ben ontzettend benieuwd.
Misschien wel leuk om voor de gein dan allemaal proberen om het nummer van TS te porteren. Kijken of TS het dan nog steeds zo logisch vind om dit zonder ID te kunnen doen.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door electomonteur »

nou het CBP is hier heel makkelijk in
zie http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf

of te wel als je een kopie op stuurt maak dan je BSN en de code op je id aan de achter zijde waar je bsn ook in staat zwart

telecom bedrijven hebben niets met jou BSN te maken
als mede raden we je aan om op de kopie dwars de naam van het bedrijf te schrijven
dit om misbruik van je ID en handtekening te voor komen

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door bprosman »

telecom bedrijven hebben niets met jou BSN te maken
Vandaar dat T-Mobile in de winkels netjes een "maskertje" heeft liggen wat over je ID gelegd wordt om dit af te dekken.
Dit ligt meestal op de glasplaat van de scanner dus misschien weten de meeste klanten niet eens dat het afgedekt wordt.

hebikweer2013
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2013 12:56

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door hebikweer2013 »

Als je in Duitsland een pre-paid koopt moet je ook een kopie ID kaart afgeven.
Pre-paids worden daar geregistreerd zoals wij dat hier met abo's kennen.

Zou het kunnen dat Aldi zo werkt omdat het een Duits bedrijf is?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door berndv »

hebikweer2013 schreef:Als je in Duitsland een pre-paid koopt moet je ook een kopie ID kaart afgeven.
Pre-paids worden daar geregistreerd zoals wij dat hier met abo's kennen.

Zou het kunnen dat Aldi zo werkt omdat het een Duits bedrijf is?
duits bedrijf of niet, ze dienen zich te houden aan de Nederlandse wetgeving. als ik hier in NL iets bij de aldi koop doe ik geen zaken met een Duits bedrijf, maar met een Nederlandse dochteronderneming van een Duits bedrijf en val dan ook onder de Nederlandse wetgeving. Zelfde geld voor het mobiele telefonie gedeelte, deze valt ook onder de Nederlandse wet

hebikweer2013
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jan 2013 12:56

Re: Mag een telefoonprovider om een kopie van je ID vragen?

Ongelezen bericht door hebikweer2013 »

Het was maar een idee van mij hé....
Geen mening en geen feit.

Gesloten