LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
guido rulof
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 mei 2010 00:50
Locatie: Nijmegen

Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door guido rulof »

Ryanair zet een koppel reizigers bewust niet naast elkaar, ook niet als dat qua vrije stoelen absoluut geen probleem is.
Ik kreeg zelfs een duurdere zitplek dan nodig, puur om ons uit elkaar te kunnen zetten. Dan staat er op de website te lezen dat wanneer je een andere stoel wilt boeken en deze goedkoper is dan de stoel die zij hebben ingedeeld, de nieuwe zitplek niet extra betaald hoeft te worden.
In ons geval was dat zo, mijn vrouw zat op een goedkopere rij, meer achter in het vliegtuig. Voor de stoel naast haar moest ik echter toch gewoon bijbetalen.
Laatst gewijzigd door guido rulof op 23 dec 2017 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door sylvesterb »

guido rulof schreef:Ryanair zet een koppel reizigers bewust niet naast elkaar, ook niet als dat qua vrije stoelen absoluut geen probleem is.
Ik kreeg zelfs een duurdere zitplek dan nodig, puur om ons uit elkaar te kunnen zetten. Dan staat er op de website te lezen dat wanneer je een andere stoel wilt boeken en deze goedkoper is dan de stoel die zij hebben ingedeeld, de nieuwe zitplek niet extra betaald hoeft te worden.
In ons geval was dat zo, mijn vrouw zat op een goedkopere rij, meer achter in het vliegtuig. Voor de stoel naast haar moest ik echter toch gewoon bijbetalen.

Wij voelen ons min of meer opgelicht door Ryanair.
En wat was de rede die Ryanair (en de medewerkers in het vliegtuig) gaven? Dat stukje mis ik namelijk. Kan me namelijk niet bedenken waarom een steward(es) hier moeilijk over zou doen.

guido rulof
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 mei 2010 00:50
Locatie: Nijmegen

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door guido rulof »

Ehhh?
Ik snap jou vraag misschien niet goed. De stoel boek je om voordat je aan boord gaat. Aan boord heeft het dus weinig zin om daar nog iets van te zeggen. De stewardessen verwijzen je hooguit naar de zitting die op jouw ticket staat. Je krijgt door hen echt geen andere plek.
Mocht tijdens de vlucht blijken dat de plek gewoon vrij is, kun je wel elders gaan zitten.
Resultaat hiervan is dat in het eerste half uur van de vlucht er constant mensen met elkaar van stoel ruilen om dichter bij een bekende te kunnen zitten. De stewardessen hebben hier dan weer last van omdat zij direct na het opstijgen met hun karretjes spullen en voedsel komen leuren.
Het systeem werkt dus eigenlijk tegen henzelf.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door Brahms »

Kan mij niet voorstellen dat welke vliegmaatschappij dan ook er werk van maakt om mensen bewust en expres niet naast elkaar te laten zitten.
Hooguit let hun boeksysteem hier niet op bij het indelen van het vliegtuig.
Naast elkaar zitten is een gunst, of een extra optie bij boeken.

guido rulof
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 mei 2010 00:50
Locatie: Nijmegen

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door guido rulof »

Brahms schreef:Kan mij niet voorstellen dat welke vliegmaatschappij dan ook er werk van maakt om mensen bewust en expres niet naast elkaar te laten zitten.
Hooguit let hun boeksysteem hier niet op bij het indelen van het vliegtuig.
Naast elkaar zitten is een gunst, of een extra optie bij boeken.
Dan heb je het mis Brahms. Het programma is wel degelijk gemaakt om dit bewust te doen. Natuurlijk ook altijd nog de middelste stoel omdat je dan nog sneller geneigd bent om bij te betalen voor een andere stoel. Wij wil er immers tussen twee vreemden zitten.
En een boeksysteem dat samen reizende koppels naast elkaar zet is echt niets nieuws.
Dit zijn bewuste keuzes van Ryanair.
Mensen naast elkaar zetten is geen gunst, dat noemt men klantvriendelijkheid. Maar goed, dat levert geen geld op..

NeoDutchio
Berichten: 12377
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kiest een low budgetmaatschappij. Dat betekend dat u voor alles moet bijbetalen. En zoals u bij boeken kunt zien is er een optie tot het kiezen van stoelen. Daar moet natuurlijk wel voor betaald worden. Op een kaal vliegticket zonder bagage is geen winst meer te behalen, wel op de extra's.

Het is dus geen oplichting, het wordt netjes vermeld.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door newmikey »

guido rulof schreef:Ryanair zet een koppel reizigers bewust niet naast elkaar, ook niet als dat qua vrije stoelen absoluut geen probleem is.
Ik kreeg zelfs een duurdere zitplek dan nodig, puur om ons uit elkaar te kunnen zetten. Dan staat er op de website te lezen dat wanneer je een andere stoel wilt boeken en deze goedkoper is dan de stoel die zij hebben ingedeeld, de nieuwe zitplek niet extra betaald hoeft te worden.
In ons geval was dat zo, mijn vrouw zat op een goedkopere rij, meer achter in het vliegtuig. Voor de stoel naast haar moest ik echter toch gewoon bijbetalen.

Wij voelen ons min of meer opgelicht door Ryanair.
Ik ben het helemaal met u eens, zware oplichting, nee fraude en ook nog eens een schending van uw mensenrechten! Ik zou, als straf voor Ryanair volgende keer KLM Business Class boeken...dàt zal ze leren!

guido rulof
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 mei 2010 00:50
Locatie: Nijmegen

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door guido rulof »

NeoDutchio schreef:U kiest een low budgetmaatschappij. Dat betekend dat u voor alles moet bijbetalen. En zoals u bij boeken kunt zien is er een optie tot het kiezen van stoelen. Daar moet natuurlijk wel voor betaald worden. Op een kaal vliegticket zonder bagage is geen winst meer te behalen, wel op de extra's.

Het is dus geen oplichting, het wordt netjes vermeld.
Low budget, dat klopt maar dan zouden ze ons de meest goedkope ongewilde plaatsen moeten geven. Dat doe ze ook niet.
ik begrijp ook dat ik moet bijbetalen bij extra wensen, zoals dat ik misschien graag voor in het vliegtuig wil, meer beenruimte of zoiets dergelijks.
Je kunt zaken wel vermelden op een website maar dat maakt nog niet dat je dan ook bewust de mensen moet gaan scheiden.

Lady1234
Berichten: 27271
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hieveel dagen achter elkaar moest u eigenlijk vliegen?

NeoDutchio
Berichten: 12377
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

guido rulof schreef:Low budget, dat klopt maar dan zouden ze ons de meest goedkope ongewilde plaatsen moeten geven. Dat doe ze ook niet.
ik begrijp ook dat ik moet bijbetalen bij extra wensen, zoals dat ik misschien graag voor in het vliegtuig wil, meer beenruimte of zoiets dergelijks.
Je kunt zaken wel vermelden op een website maar dat maakt nog niet dat je dan ook bewust de mensen moet gaan scheiden.
U betaald voor een vlucht en die vlucht wordt ook uitgevoerd. Nergens is er een regel te bedenken dat u bij elkaar moet zitten. Dat het aangeboden wordt is een mooie optie.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door Brahms »

guido rulof schreef: ........Dan heb je het mis Brahms. Het programma is wel degelijk gemaakt om dit bewust te doen. Natuurlijk ook altijd nog de middelste stoel.......
Forse beschuldiging aan het adres van Ryanair, hoop dat je het ook echt kan bewijzen......

Nijogeth
Berichten: 10116
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En daarom kiezen wij altijd van tevoren onze stoelen uit. Die paar euro extra is ons dat wel waard om helemaal zeker te zijn.

Echter, afgelopen zomer vloog ik alleen en heb ik bewust niet gekozen voor een bepaalde stoel. Op die manier konden mensen die wel naast elkaar wilden zitten ook gewoon naast elkaar boeken. Ik krijg vanzelf wel een vrije stoel aangewezen. Wat bleek, zitten er voor en achter mij 2 vriendinnen. Dus ik heb meteen aan de voorste gevraagd of ze misschien wilde ruilen en dat wilde ze. Geen enkel probleem volgens de stewardessen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door mahadma »

Er komt een moment in de prijs/prestatie verhouding dat de prijs hoger moet worden of dat de prestatie minder gaat worden.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door Alex E »

Lady1234 schreef:Hieveel dagen achter elkaar moest u eigenlijk vliegen?
Wat een achterlijke reactie. Het gaat erom dat je natuurlijk liever naast elkaar zit dan naast onbekenden, niet alleen in een vliegtuig maar ook in een bus of trein, ongeacht of de reis 1 of 12 uur duurt. Ryanair en andere luchtvaartmaatschappijen scheiden waarschijnlijk bewust samenreizenden om extra inkomsten te genereren met gereserveerde seats. En dat is toch niet bepaald klantvriendelijk te noemen.

Nijogeth
Berichten: 10116
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Alex E schreef:
Lady1234 schreef:Hieveel dagen achter elkaar moest u eigenlijk vliegen?
Wat een achterlijke reactie. Het gaat erom dat je natuurlijk liever naast elkaar zit dan naast onbekenden, niet alleen in een vliegtuig maar ook in een bus of trein, ongeacht of de reis 1 of 12 uur duurt. Ryanair en andere luchtvaartmaatschappijen scheiden waarschijnlijk bewust samenreizenden om extra inkomsten te genereren met gereserveerde seats. En dat is toch niet bepaald klantvriendelijk te noemen.
Nee, dat noem je niet klantvriendelijk. Maar dat lijkt me logisch, want men is geen duurdere servicemaatschappij, maar een budgetmaatschappij. Als u de service wilt die verlangd wordt, dan betaalt u extra.

NeoDutchio
Berichten: 12377
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Alex E schreef:Ryanair en andere luchtvaartmaatschappijen scheiden waarschijnlijk bewust samenreizenden om extra inkomsten te genereren met gereserveerde seats.
Dat is hun verdienmodel. De kale tickets zijn goedkoop en je betaald voor wat je afneemt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door bprosman »

De vakantiereis staat heel hoog in de lijst van stressveroorzakers, echtelijke twisten, dus heel goed van Ryan air dat ze er aan mee werken "stellen" uit elkaar te zetten , dan kunnen beiden meer relaxed op de plaats van bestemming aankomen. :-)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door renewouters »

Gelukkig dat er genoeg alternatieven zijn voor Ryanair. Voor de mensen die daar behoefte aan hebben.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door olaf79 »

guido rulof schreef:
NeoDutchio schreef:U kiest een low budgetmaatschappij. Dat betekend dat u voor alles moet bijbetalen. En zoals u bij boeken kunt zien is er een optie tot het kiezen van stoelen. Daar moet natuurlijk wel voor betaald worden. Op een kaal vliegticket zonder bagage is geen winst meer te behalen, wel op de extra's.

Het is dus geen oplichting, het wordt netjes vermeld.
Low budget, dat klopt maar dan zouden ze ons de meest goedkope ongewilde plaatsen moeten geven. Dat doe ze ook niet.
ik begrijp ook dat ik moet bijbetalen bij extra wensen, zoals dat ik misschien graag voor in het vliegtuig wil, meer beenruimte of zoiets dergelijks.
Je kunt zaken wel vermelden op een website maar dat maakt nog niet dat je dan ook bewust de mensen moet gaan scheiden.
Heeft u bewijs dat uw aantijgingen ook daadwerkelijk zo zijn of is dit een vermoeden?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bewust niet naast elkaar bij Ryanair

Ongelezen bericht door crazyme »

guido rulof schreef:.
Mensen naast elkaar zetten is geen gunst, dat noemt men klantvriendelijkheid. Maar goed, dat levert geen geld op..
Daar zit ook het probleem. Wanneer klantvriendelijkheid zich zou vertalen in klantentrouw en waardering dan levert het wat op. Klanten gaan echter voor 25 cent korting naar de concurrent.

Dus moet de basisprijs naar beneden en wordt je geplukt zodra je hebt geboekt.

Gesloten