Afkopen Ergo zekerheidsplan

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Blue thunder
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2023 17:44

Afkopen Ergo zekerheidsplan

Ongelezen bericht door Blue thunder »

Hallo,

Mijn moeder heeft heel wat jaren geleden bij Ergo een zekerheidsplan afgesloten (T50). Zij is nu overleden en ik wil graag de verzekering afkopen.
Dit betreft een verzekering waarbij een gegarandeerd bedrag wordt uitgekeerd in 2030. Dat duurt dus nog wel even. En om alle zaken omtrent overlijden af te ronden, wil ik ook graag deze verzekering stopzetten.
Nu heb ik contact opgenomen met Ergo en die zeggen dat ik het niet kan afkopen en verwijzen naar het volgende art.:

178. Het recht van afkoop en het recht van reductie komen toe aan de verzekeringnemer. Die rechten kunnen noch door zijn echtgenoot noch door zijn schuldeisers worden uitgeoefend. De Koning bepaalt de voorwaarden waaronder zij bestaan en kunnen worden uitgeoefend.
Na aanvaarding van de begunstiging is voor de uitoefening van het recht van afkoop de toestemming van de begunstigde vereist.

Afkopen kan dus alleen gedaan worden door de verzekeringnemer volgens hun. En als die is overleden, dan blijft die regel gelden. Ik ben wel benoemd als begunstigde, maar daar kan ik dus ook niks mee. Ik betaal trouwens geen maandelijkse premie. Dit is gestopt na mijn moeders overlijden.

Nu ben ik totaal niet thuis in dit onderwerp en ik vroeg me af of ik nu gewoon in de maling word genomen of dat dit echt waar is. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik probeer online meer info te vinden, maar ik kan er niks over vinden.

In de voorwaarden staat niet expliciet dat de polis kan worden afgekocht na overlijden. Maar er staat ook niet dat dit niet kan. Niet echt duidelijk dus en vandaar dat ik al contact heb gehad met Ergo...die dus zeggen dat het niet kan.

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkopen Ergo zekerheidsplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees hier dat er op overlijdensdatum ook een bedrag tot uitkering komt.

https://www.ergo-insurance.nl/nl_nl/producten.htm

Blue thunder
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2023 17:44

Re: Afkopen Ergo zekerheidsplan

Ongelezen bericht door Blue thunder »

Lady1234 schreef:
22 jan 2023 15:35
Ik lees hier dat er op overlijdensdatum ook een bedrag tot uitkering komt.

https://www.ergo-insurance.nl/nl_nl/producten.htm
Klopt. De verzekering bestaat uit 2 delen. Een bedrag dat wordt uitgekeerd bij overlijden en een gegarandeerd bedrag dat word uitgekeerd op een vaste datum (in dit geval 2030).
Het laatste bedrag kan dus worden afgekocht, maar blijkbaar alleen door mijn moeder. Wat ik begijp, als ze nog in leven was geweest. Maar het kan toch niet zo zijn dat een erfgenaam of begunstigde hier niks mee mag na overlijden? Dit is dus wat ik probeer uit te vinden. De verzekeraar zegt dat het niet kan, maar ik vertrouw ze niet….

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkopen Ergo zekerheidsplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u schrijft dit.


Na aanvaarding van de begunstiging is voor de uitoefening van het recht van afkoop de toestemming van de begunstigde vereist.

Of is dat alleen van toepassing als u voor het overlijden al begunstigde was?

Dit is volgens mij een Belgische verzekering, ken daar de regels niet van.

Misschien is er wel een Belgische verzekeringskamer of ombudsman waar u uw vraag kunt stellen.

Blue thunder
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2023 17:44

Re: Afkopen Ergo zekerheidsplan

Ongelezen bericht door Blue thunder »

Lady1234 schreef:
22 jan 2023 16:03
Maar u schrijft dit.


Na aanvaarding van de begunstiging is voor de uitoefening van het recht van afkoop de toestemming van de begunstigde vereist.

Of is dat alleen van toepassing als u voor het overlijden al begunstigde was?

Dit is volgens mij een Belgische verzekering, ken daar de regels niet van.

Misschien is er wel een Belgische verzekeringskamer of ombudsman waar u uw vraag kunt stellen.
De verzekeraar zegt dat dit alleen van toepassing is als de verzekeringsnemer nog in leven is. Dus als mijn moeder nog in leven was geweest, had ik ook toestemming moeten geven.

Ja, helaas belgische verzekering. Daarom kan ik er ook zo weinig over vinden. Ook op belgische sites. Mijn moeder was, en ik, Nederlandse en woonachtig in Nederland.

Ik ga eens kijken voor belgische ombudsman. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dank!

Plaats reactie