Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Woutje1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2023 18:26

Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door Woutje1981 »

Goedenavond,

Ik heb momenteel het gevoel dat ik tussen twee verzekeringsmaatschappijen uit wordt gespeeld, dus vandaar dat ik mijn vraag hier maar even stel.
Een maand geleden ben ik bij vrienden, bij het opstaan, gestruikeld en gevallen. Helaas Heb ik mij proberen vast te klampen aan een lamp, die meer meegaf dan gehoopt. vervolgens met mijn schouder voorover getuimeld in de TV. Dat beide apparaten hier niet zo best tegen konden, bleek wel gezien de schade.

Geen probleem dacht ik, ik heb tenslotte al vele jaren een goede verzekering, en ik claim nooit. Dus afgezien van wat gene om uit te leggen wat er nu is gepasseerd, verwachtte ik eigenlijk geen problemen:

Ik neem contact op (online) en meld de schade. Binnen een week wordt er contact opgenomen met mijn vrienden, middels een brief waarin gesteld wordt dat ze de schade beter kunnen verhalen op hun inboedelverzekering. Die dekt nieuw waarde ipv van dagwaarde.
Die vrienden van mij, die zijn wat huiverig dat als ze deze claim indienen, dat ze een "kruis" achter hun naam krijgen. (logisch, want niemand weet wat de toekomst brengt) Waardoor in de toekomst wellicht claims geweigerd kunnen worden of ze misschien wel eens moeite kunnen hebben met een nieuwe of andere verzekering af te sluiten.
Vind ik persoonlijk een eerlijke en logische redenering.

Ik neem contact op met mijn verzekerings maatschappij. Die geven aan dat ze zich daar geen zorgen over hoeven te maken. Aangezien ik de schuld op mij neem, keert hun verzekering wel uit, maar heeft dat geen gevolgen voor hun.

We nemen vervolgens gezamelijk contact op met de verzekering van mijn vrienden. Dit is een tussenpersoon en die geeft het tegenovergestelde antwoord. Het maakt niet uit of ik wel of niet de schuldige ben. Zij claimen een schade, en ook al is deze veroorzaakt door mij, maar hij komt er op hun conto bij. Dus mocht je nu onverhoopt een aantal schades hebben, dan zou je problemen kunnen krijgen met eventuele toekomstige claims of het afsluiten van een nieuwe/andere (inboedel) verzekering.

Afgezien van de dagwaarde dan wel de nieuwwaarde, want interesseert mij eigenlijk nog wel het minst, wie heeft er nu gelijk?
Ik heb namelijk nu een beetje het gevoel dat de verschillende maatschappijen het naar elkaar afschuiven.

Heeft iemand enig idee?

Vriendelijke groet,
Wouter.

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als zij bij hun eigen verzekering claimen, komt dat uiteraard op hun conto.

De meeste verzekeraars vergoeden trouwens geen nieuwwaarde, behalve volgens mij ING voor 10 jaar.

Het staat hen vrij bij u te claimen.

J. Deltoer
Berichten: 3161
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En het staat u natuurlijk vrij om vervolgens het verschil met de nieuwwaarde aan uw vrienden zelf bij te leggen.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Het klinkt het beetje als vanouds. De verzekeringmaatschappij verdient niet met uitkeren dus ze wijzen naar elkaar onder het mom van "Ga daar maar claimen dat is beter voor U (ons)"
Gezien je de schade gemaakt hebt zou ik aanraden hem op je eigen verzekering te claimen dat scheelt de wederpartij wellicht in de toekomst

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij je eigen verzekering claimen is inderdaad de beste route. Immers jij hebt de schade veroorzaakt. De verzekering van de vrienden wordt zo niet belast, logisch ook, ze zijn niet de veroorzaker. Sterkte bij de afhandeling.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door k2p »

Niet alleen is het voor je vrienden "nog een schade", maar waarschijnlijk hebben ze ook een eigen risico die ze mislopen. Je vrienden kunnen beter reageren op de brief die ze van je verzekering kregen met "nee, betalen aub".

JozJan
Berichten: 1025
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt. Telefoon van mijn dochter beschadigd door een vriend, diens WA verzekering zegt: claim maar op je eigen verzekering. Niet mee akkoord gegaan natuurlijk. Schade is immers door een ander veroorzaakt. Wat ook nog heel klein was van die verzekeraar: toestel was iets van een maand oud, toch trokken ze een paar euro afschrijving van de waarde af. Moest ik eigenlijk om lachen als het niet zo triest was geweest.

Anyway, @TS: ik zou teruggaan naar je eigen verzekering en benadrukken dat jij aansprakelijk bent voor de schade en dat zij die dus moeten uitkeren. Met minder geen genoegen nemen. Terzijde: de angst van je vrienden om te claimen op hun verzekering is wel wat overtrokken. De verzekering is er natuurlijk voor om te claimen als zich een verzekerd voorval voordoet.

Woutje1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2023 18:26

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door Woutje1981 »

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Dat ik de schade heb veroorzaakt is duidelijk. Dat ik die schade op mijn verzekering moet verhalen is ook geen enkel probleem.
Als ik dan moet bijleggen omdat mijn verzekering slechts de dagwaarde uitkeert, is dan niet meer dan normaal. De vriendschap is mij tenslotte veel meer waard.

Ik vond het alleen zo'n raar verhaal, met ieder zijn eigen versie. En aangezien ik nauwelijks ervaring heb met claims indienen, was ik wellicht wat beinvloedbaar. Toch fijn dat er een forum is als dit, waar ik dan even wat vragen kan stellen. Want het laatste wat ik wil is die vrienden van mij benadelen met een schade die ik veroorzaakt heb.

Dus dank voor de uitleg. Ik ga mijn verzekering bellen.

Groet,
Wouter.

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade veroorzaakt en verzekering schuift af?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hoeft in principe niet bij te leggen, maar dat mag natuurlijk wel. Zeg niet tegen uw verzekering dat u dat gaat doen, knibbelen ze nog meer van de uitkering af.

Plaats reactie