LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal ABN Bankpas..

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Pierre Sec schreef:Allereerst excuses voor het "kicken" van een nogal oud topic. Maar ik weet dat mensen in een dergelijke situatie op google zoeken naar antwoord en dan bv op dit topic komen. Zo ook ik.
Ik lees hier een aantal opmerkingen die pertinent niet juist zijn:

"Hoe vervelend ook, de bank zal niks vergoeden"
en
"Ik vind het heel vervelend voor u maar ik weet zeker dat u niets terug krijgt!"

Dit is onjuist. Ja, banken wijzen claims af, dat is waar. Maar dat betekent niet dat je niet dat je niets terug kan krijgen.

Een goede kennis heeft onlangs een vergelijkbare situatie meegemaakt en ik heb alles, afgezien van 150 euro eigen risico, voor haar terug kunnen krijgen.

Banken beroepen zich vrij gemakkelijk op onzorgvuldigheid van het slachtoffer. In veel gevallen wijzen ze een claim daarmee af. Dit is echter niet eenvoudig hard te maken. Als je geen gekke dingen hebt gedaan, zoals pincodes noteren of passen hebt laten slingeren, is deze onzorgvuldigheid niet hard te maken. Lees de uitspraken van de kifid er maar op na.


Gr
Eigenlijk kan dus beter je bankpas gestolen worden als iets anders. Voor andere zaken krijg je immers pas een vergoeding als je daarvoor verzekerd bent...

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Nee, het gaat hier om onrechtmatige transacties. En banken zijn hiervoor verzekerd. De kosten daarvan zullen ongetwijfeld weer doorgerekend worden in de kosten voor de klant.

Synove
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:11

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Synove »

Gisteren is ongeveer hetzelfde mijn moeder overkomen. Ze stond in de rij bij de kassa van de Albert Heijn en rekende af (met pinpas). Naast haar had ze nog haar boodschappen karretje staan en daarachter stonden een man en een vrouw (het viel mijn moeder nog op dat vooral de vrouw er nogal gekleed uitzag omdat het zo warm was buiten; de vrouw had een net mantelpakje aan).

Mijn moeder had afgerekend bij de kassa, boodschappen in haar eigenkarretje gedaan en portemaonnaie opgeborgen in het daarvoor bestemde vakje voorop het boodschappenkarretje. Ze wilde de lift naar beneden nemen die uitkwam op de garage. Lift kwam en er stapte een oudere dame in en nog voordat de deuren dichtgingen, sprongen de man en de vrouw die bij haar in de rij stonden nog net de de lift in. Toen de deuren open gingen en de oudere dame naar buiten was gegaan en mijn moeder ook uit wilde stappen, werd ze ineens bij haar arm gegrepen door de man (die ze dus ook bij de AH zag staan). De man sprak gebrekkig engels en vroeg: "The way to Amsterdam?". Mijn moeder schrok en zei in het engels terug direct dat dit niet "The way to A'dam was" en pakte vlug haar karretje en liep verder naar huis.

Thuisgekomen ontdekte ze dat haar portemonnaie weg was. Mijn moeder is hierop direct teruggegaan naar de AH die haar direct verzocht haar pas te laten blokkeren. Mijn moeder is direct naar huis gegaan en mijn vader heeft direct de ING bank gebeld en de pas laten blokkeren.

Daarna heeft hij aangifte gegaan en de politie gaat de beelden bekijken. De ING bank stuurt mijn ouders nog een schadeformulier op.

Mijn ouders kregen ook te horen (van zowel de Politie als de ING-bank) dat ze waarschijnlijk het geld niet terug zouden kunnen krijgen. Bij hun was een dergelijk groot bedrag afgeschreven. Een kleiner bedrag bij de ABN en toen de rest van het bedrag bij de ING bank zelf. Dit alles is in een tijdbestek van slechts 7min gebeurd (het 2 keer pinnen dan). Mijn moeder pint altijd kleine bedragen voor dagelijkse boodschappen en dan nu dit.

Ze heeft er nog last van omdat ze ook beetgepakt is. Ze voelt zich erg bedreigd. Stel dat ze het wel had gemerkt en zich verzet had….ik moet er niet aan denken.

Ik hoop dat ze het bedrag van de ING bank terugkrijgen na het onderzoeken van de beelden. Ze hebben binnen het uur de pas laten blokkeren en aangifte gedaan bij de politie.

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Herkenbaar verhaal. En zeer vervelend op veel fronten. Het is vaak niet alleen het geld. Maar bedenk wel dat jouw moeder het slachtoffer is van beroepscriminalitiet en hier dus vrij weinig aan heeft kunnen doen.

De kans is aanwezig dat de ING een claim gaat afwijzen.The Quiet Storm heeft haar geld direct teruggekregen maar ik lees dit zelden.

Maar geef bij een afwijzing niet zomaar op. Ik zou je ook willen adviseren om eens de uitspraken van het Kifid door de kijken. Je kan zoeken op bv 'pinpas' en je zult genoeg zaken vinden die bijzonder veel overeenkomsten hebben met de situatie van jouw moeder. En in veel gevallen worden slachtoffers schadeloos gesteld. Wel heb je altijd een eigen risico van 150 euro.

Als je vragen hebt of advies nodig hebt, hoor ik het graag! Succes en sterkte voor je moeder!

Synove
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:11

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Synove »

ik heb eens gekeken bij de uitspraken van het KIFID en inderdaad vergelijkbare zaken kunnen lezen. Ik merk dat het er vooral ook om gaat of het slachtoffer zorgvuldig gehandeld heeft. Als ik zo kijk naar wat mijn moeder gedaan heeft, is dat wel het geval geweest. Ze heeft haar portemonnaie niet open en bloot in een open kar laten liggen, maar netjes in het daartoe bestemde vakje opgeborgen, ze heeft niet haar portemonnaie aan iemand gegeven ofzo, de heeft zorgvuldig gepind (wat ze altijd doet; ze kijkt ook altijd of er niemand pal achter haar staan bijv.) en last but not least…ze heeft haar pas binnen het uur laten blokkeren en aangifte gedaan bij de politie.

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Zorgvuldigheid is inderdaad belangrijk. Samen met de tijdige melding en het blokkeren van de pas.

Als jouw moeder pas met daarin de portemonnee in haar zak had. Benadruk dit dan bij een eventuele claim. Zeker als de portemonnee in haar binnenzak zat.

Alles waaruit de zorgvuldigheid van jouw moeder blijkt is zeer belangrijk!

Synove
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:11

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Synove »

De portemonnaie had zij in een voorvakje van haar boodschappenkarretje gedaan. Je moet echt de klep omhoog doen en met je hand er helemaal in om de portemonnaie te pakken….Vandaar dat de man haar ook bij de arm pakte zodat die vrouw meer tijd had om de portemonnaie te stelen.

Mijn moeder begrijpt alleen totaal niet hoe ze haar pincode hebben kunnen achterhalen. Die criminelen stonden immers nog in de rij achter de winkelwagen van AH. Ik vermoed zelf dat er nog een derde partij was die misschien bij de kassa achter haar stond en via de ronde bewakingsspiegel die daar altijd hangt de pincode heeft kunnen afkijken. Iemand anders heeft (getriggerd door dit verhaal) dit geprobeerd bij de AH en vertelde naderhand dat je via zo'n spiegel inderdaad iemands pincode kunt afkijken. Je zou dan echt met je hand het gehele kastje moeten bedekken, maar dat doet eigenlijk niemand.

Mijn man merkte nog op dat zulke criminelen zo professioneel te werk gaan dat ze zelfs op afstand aan de hand van je vingerbewegingen je pincode kunnen herleiden….Voor zulke lui een koud kunstje om dan de portemonnaie te pakken te krijgen….Op het moment dat die man haar arm beetpakte was ze hem waarschijnlijk al kwijt.

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Ik zou je willen adviseren om speculatie te vermijden. Hier op een forum is dat niet erg. Maar naar de bank zou ik je willen adviseren om dit niet te doen. Dus als ze vragen hoe ze aan de pincode zijn gekomen, zeggen dat je geen idee hebt. Dit is ook zo, je weet het niet.

Als je zegt dat ze de code waarschijnlijk hebben afgekeken, zullen ze kunnen concluderen dat je onzorgvuldig bent geweest door dit niet te hebben voorkomen. Je weet het niet, simpel.

De bank concludeert vaak dat het niet anders kan, dan dat de pincode is afgekeken en dat de klant onzorgvuldig was. Heewel het zeer waarschijnlijk is, moet deze conclusie niet te snel getrokken worden. Ook de Geschillencommissie Bankzaken heeft meerdere malen geconcludeerd dat het in één keer intoetsen van de juiste pincode nog niet wil zeggen dat de klant onzorgvuldig is geweest.

De omstandigheid dat het een onbevoegde is gelukt aan haar pincode te komen is dus voor de bank waarschijnlijk onvoldoende om zich te beroepen op onzorgvuldigheid van uw moeder.

Synove
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:11

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Synove »

Bedankt voor de tip. Uiteraard gaan we dit niet tegen de bank zeggen. Het waren gedachtenkronkels van ons…juist omdat er volgens mijn moeder niemand achter haar stond; ze vond dat juist zo vreemd.

Synove
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:11

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Synove »

Even een update van hoe het is afgelopen. Politie heeft alle beveiligingsbeelden bekeken (ook die van de betreffende pin automaten) en uit niets is gebleken dat mijn moeder onzorgvuldig is omgegaan met haar pincode of pas en er is haar dan ook niets te verwijten. "Fijn, kom maar op met het bedrag", denk je dan….

De bank heeft vandaag in een brief laten weten aan mijn ouders dat ze 1100 euro terugstorten op hun rekening onder aftrek van die 150 euro eigen risico. Ik had het in dit geval wel zo netjes van de ING bank gevonden als ze het hele bedrag hadden teruggestort, dus die 1250 euro. Maar goed, beter dit dan niets.

Pierre Sec
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:03

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door Pierre Sec »

Een eigen risico van 150 euro is standaard. Dat doet elke bank.

In ieder geval goed dat jullie het geld terug krijgen!

elfje9
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2006 18:23

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door elfje9 »

Mijn tas is bij aankomst van buitenlands vliegveld geroofd. Hierbij werden er 3 pinpassen en 2 creditcards gestolen. Met de drie pinpassen werd in enkele minuten tijd in totaal 9 x 19,15 gepind en 3x 19,15 met een creditcard. Van alle passen/kaarten is de pincode alleen bij mij bekend. Alle pincodes verschillen.
Ook bij mij wordt er door de eigen risico van 150.- niets vergoed. Terwijl mij geen nalatigheid kan worden verweten. De nalatigheid ligt eerder bij de banken die pincodes verstrekken die geen enkele veiligheid bieden, nee, er kan zelfs zonder pincode betaald worden! (zie bv tolwegen frankrijk/spanje e.d.)
Het feit dat 12 x frauduleus pinnen op hetzelfde adres/apparaat niet verder wordt uitgezocht, waardoor deze fraude gewoon door kan gaan, zegt voldoende over de instelling van de banken! Maar volgens mij hebben de banken ook een ZORGPLICHT!

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

elfje9 schreef:Mijn tas is bij aankomst van buitenlands vliegveld geroofd.

# Hierbij werden er 3 pinpassen en 2 creditcards gestolen. Met de drie pinpassen werd in enkele minuten tijd in totaal 9 x 19,15 gepind en 3x 19,15 met een creditcard.

## Van alle passen/kaarten is de pincode alleen bij mij bekend.

###Alle pincodes verschillen.
3 pin-passen gestolen ... 9 x $/€ 19,15 gepind ???
leg dat eens nader uit ... ik vind het een nogal vreemd bedrag namelijk.

Lijkt mij dat dit het ultieme voorbeeld is dat het systeem van de pin-passen MET pincode NIET waterdicht is.
maw ze moeten dus wel op de pas staan ...

Ook bij mij wordt er door de eigen risico van 150.- niets vergoed. Terwijl mij geen nalatigheid kan worden verweten. De nalatigheid ligt eerder bij de banken die pincodes verstrekken die geen enkele veiligheid bieden, nee, er kan zelfs zonder pincode betaald worden! (zie bv tolwegen frankrijk/spanje e.d.)
Het feit dat 12 x frauduleus pinnen op hetzelfde adres/apparaat niet verder wordt uitgezocht, waardoor deze fraude gewoon door kan gaan, zegt voldoende over de instelling van de banken! Maar volgens mij hebben de banken ook een ZORGPLICHT!
Kan er ook met een normale bankpas PIN-code vrij ... gepind worden dan?
vervelend dat je niets vergoed krijgt .... want jij bent echt niet in de fout geweest.
Wel jammer dat alle bank/credit-cards in dezelfde tas zaten .... dat wel ... maar daarvoor kan de bank jouw niet aansprakelijk stellen lijkt mij.

elfje9
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jan 2006 18:23

Re: Diefstal ABN Bankpas..

Ongelezen bericht door elfje9 »

update:
inmiddels is er ook met mijn credit card 3 x 19,15 opgenomen en er is getracht 20.- op te nemen maar dit is niet gelukt. Vlgs. Mastercard zijn de bedragen te klein om aktie te ondernemen..... :oops:
ING beweert keihard dat mijn pincode direct juist is ingetoetst, en dat riekt naar onwaarheid. Ik had deze pinpas al dagen niet gebruikt, en zeker niet in Spanje, dus wie kon mij pincode weten (helderziende?).
Het enige dat ik kan bedenken is dat er nu, in totaal 12 x een treinkaartje is gekocht (pinnen was op een treinstation) en dat deze wegens "foutje"tegen contant geld weer ingeleverd zijn, misschien wel bij iemand aan een loket die met de dieven onder één hoedje speelt.
Het is in ieder geval niet logisch dat ik zelf 12 x dit idiote bedrag pin en dan meld dat mijn passen gestolen zijn. :twisted:

Gesloten