LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

gordr schreef:
CB schreef: Mocht je overigens toch gelijk hebben, dat de brief niet afkomstig zou zijn van IJ, is het juist heel verstandig om contact met ze op te nemen. Dan is immers de zaak helemaal snel opgelost toch?
Nee, dat leg ik bovenstaand nu juist uit. Als het niet afkomstig is van IJ, dan is er toch ook helemaal geen zaak, dan moet je dus juist niet reageren. Als er wel een zaak is moet je uiteindelijk toch betalen, maar dan moet IJ wel duidelijk maken om welke zaak het gaat. Zolang ze dat niet doen, is er dus geen zaak.
En hoe wou jij bepalen of de brief niet afkomstig is van IJ?? De meest simpele weg is gewoon een briefje te schrijven naar het adres dat je op de website van IJ vindt. Dan pas weet je zeker dat er geen zaak is.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

gordr schreef:
CB schreef:Ook het telefoonnummer komt overeen met het telefoonnummer (T +31 (0)88 020 1888 (lokaal tarief)) van IJ wat ze gebruiken voor verzonden aanmaningen. Het vermelde telefoonnummer in de brief kan heel goed een rechtstreeks nummer zijn naar de persoon die de zaak in behandeling heeft.
Ik sluit het ook niet uit. 088-nummers zijn zakelijke nummers die in blokken van 100 worden uitgegeven. Dan hebben ze wel heel veel blokken van 100 aangeschaft. Lijkt mij dat een bedrijf over het algemeen een telefooncentrale heeft en als het een direct nummer zou zijn de naam van die persoon dan ook wel als behandelaar zou worden genoemd. Een postbusnummer zegt me niks, misschieen gokt de verzender er wel op dat een deel uit angst toch maar gewoon gaat betalen. Rekeningnummer moet je checken, maar dat staat in beide brieven niet vermeld. Misschien dat 1 van de TS-ers dat even kan checken?
Het laatste advies wat ik zou geven is wel om te gaan betalen.
gordr schreef:
CB schreef: Mocht je overigens toch gelijk hebben, dat de brief niet afkomstig zou zijn van IJ, is het juist heel verstandig om contact met ze op te nemen. Dan is immers de zaak helemaal snel opgelost toch?
Nee, dat leg ik bovenstaand nu juist uit. Als het niet afkomstig is van IJ, dan is er toch ook helemaal geen zaak, dan moet je dus juist niet reageren. Als er wel een zaak is moet je uiteindelijk toch betalen, maar dan moet IJ wel duidelijk maken om welke zaak het gaat. Zolang ze dat niet doen, is er dus geen zaak.
En met jouw advies om geen contact op te nemen denk je het te gaan oplossen?

Als de vordering niet van IJ afkomstig is of hij is niet terecht, is de snelste weg om het op te lossen contact op te nemen met IJ. Ontkent IJ de vordering, dan kan TS de brief in de versnipperaar gooien.

Komt de vordering wel van IJ, dan vraag je om een onderbouwing van de vordering. De boodschap die je voor IJ hebt is dan "Zolang er geen onderbouwing van hun komt onderneem jij geen actie".

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

Uit de FAQ op de website van Intrum Justitia haal ik:

"Namens wie vordert Intrum Justitia bij mij?
Intrum Justitia werkt voor ruim 9000 uiteenlopende bedrijven, op de brief vermelden wij altijd namens welke opdrachtgever wij de vordering incasseren."

Dat staat op de volgende pagina: http://www.intrum.com/nl/FAQ/Veelgestel ... -Justitia/

Ik heb dus nog steeds grote twijfels over de vorderingen. Nog wel 2 klachten hier op de website binnen 12 minuten, met exact dezelfde tekst en zonder vermelding van de opdrachtgever.
Als het rekeningnummer nu wel NL80INGB0000007019 is, dan is het echt IJ en houdt IJ zich dus niet aan haar eigen toezegging op haar website. Is het rekeningnummer anders, dan hebben we te maken met een oplichter.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

gordr schreef:Uit de FAQ op de website van Intrum Justitia haal ik:

"Namens wie vordert Intrum Justitia bij mij?
Intrum Justitia werkt voor ruim 9000 uiteenlopende bedrijven, op de brief vermelden wij altijd namens welke opdrachtgever wij de vordering incasseren."

Dat staat op de volgende pagina: http://www.intrum.com/nl/FAQ/Veelgestel ... -Justitia/

Ik heb dus nog steeds grote twijfels over de vorderingen. Nog wel 2 klachten hier op de website binnen 12 minuten, met exact dezelfde tekst en zonder vermelding van de opdrachtgever.
Als het rekeningnummer nu wel NL80INGB0000007019 is, dan is het echt IJ en houdt IJ zich dus niet aan haar eigen toezegging op haar website. Is het rekeningnummer anders, dan hebben we te maken met een oplichter.
Precies en met 1 telefoontje naar IJ weet TS het dus zeker.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

CB schreef:Precies en met 1 telefoontje naar IJ weet TS het dus zeker.
Sterker nog, met 1 blik op de bijgevoegde acceptgiro weet TS het ook :-)
Gewoon ff checken of je het wel naar de juiste instantie zou overmaken.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

gordr schreef:
CB schreef:Precies en met 1 telefoontje naar IJ weet TS het dus zeker.
Sterker nog, met 1 blik op de bijgevoegde acceptgiro weet TS het ook :-)
Gewoon ff checken of je het wel naar de juiste instantie zou overmaken.
Precies, want dat rekeningnummer klopt. Dus wordt het toch een telefoontje om de onderbouwing van de vordering op te vragen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

CB schreef:
gordr schreef:
CB schreef:Precies en met 1 telefoontje naar IJ weet TS het dus zeker.
Sterker nog, met 1 blik op de bijgevoegde acceptgiro weet TS het ook :-)
Gewoon ff checken of je het wel naar de juiste instantie zou overmaken.
Precies, want dat rekeningnummer klopt. Dus wordt het toch een telefoontje om de onderbouwing van de vordering op te vragen.
Dat lijkt mij slimmer om dat schriftelijk te doen, heb je altijd correspondentie in je bezit. Via de telefoon kunnen ze je van alles wijsmaken.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

CB schreef:Precies, want dat rekeningnummer klopt.
Hoe weet u dat nu weer?
Of heeft u ook al zo'n incassobrief ontvangen met een acceptgiro erbij?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

puma73 schreef:Dat lijkt mij slimmer om dat schriftelijk te doen, heb je altijd correspondentie in je bezit. Via de telefoon kunnen ze je van alles wijsmaken.
Dat is waar. Maar ik heb een app die al mijn telefoontjes op neemt. De belangrijke telefoontjes bewaar ik op mijn PC. Mischien een idee voor TS.

https://play.google.com/store/apps/deta ... cord&hl=nl

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door CB »

gordr schreef:
CB schreef:Precies, want dat rekeningnummer klopt.
Hoe weet u dat nu weer?
Of heeft u ook al zo'n incassobrief ontvangen met een acceptgiro erbij?
Nee geen brief ontvangen. Net als u gokt, gok ik daar zo op naar aanleiding van de inhoud van de brief.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door chrisd1 »

chrisd1 schreef:
Alex1504 schreef:.... maar een telefoontje van mijn kant met de vraag wie of wat moet toch kunnen?
Zeker; reken er dan wel mee, dat ze het gesprek kunnen bevestigen met uitspraken door jou, die hun versie ondersteunen.
Zie hier.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

Een kleine update,

Allereerst bedankt voor de reactie's. De een zegt dit en de ander zegt doe dat en iemand anders zegt weer doe dit niet.
Ik ben het niet eens met het advies om niks te doen ik heb daarom vandaag de volgende stappen ondernomen.
De schuld was er een van 2001/2003 (daar ergens) hij was van T-mobile waar ik toendertijd idd een abonnement had lopen, en niet betaald heb terwijl deze liep. Wat heb ik gedaan?
Contact gezocht met T-mobile en het probleem uitgelegd vervolgens zijn we tot de volgende conclusie gekomen. Als ik in staat ben om een Abonnement af te sluiten is er 90% kans dat ik die schuld idd betaald heb, Niet al te verbazingwekkend kon ik idd een abo afsluiten (niet gedaan was puur om te checken) en die kerel zei ook dat hij op mijn naam geen vorderingen kon zien. er stond een saldo van 0,00.
Volgende stap die ik onderneem is een brief sturen naar Preventel, lang verhaal kort dat is de database van T-mobile waar alle wanbetalers in staan. Als een schuld betaald is word je eruit gehaald. Als een schuld uit handen word gegeven aan een incasso-bureau (wat toendertijd al gedaan is) dan krijgt T-mobile een seintje en word je ook uit die database gehaald, nadat er betaald is.

Intrum Justitia wil graag een bewijs zien dat ik die schuld betaald heb (na 13 jaar). wederom niet al te verbazingwekkend.... Dat rekeningnummer bestaat niet meer dus dit is ONMOGELIJK.

Vanmiddag ook gesproken met Intrum Justitia, hun wisten mij te vertellen dat hun mij 13 jaar geleden benaderd hebben (om te innen) het laatste wat hun beweerden te weten is dat ik de WSNP in zou gaan (schuldsanering) maar ik heb de afgelopen 13 jaar me niet verstopt op geen enkele manier en NOOIT post van hun gehad, dat geld ook voor mijn bewindvoerder.
Ik stuur de rekening zometeen door naar mijn bewindvoerder, maar deze zei al vrijwel meteen dat deze schuld verjaard is. En hij gaat er meteen achteraan zodra hij de rekening van mij opgestuurd krijgt.

Chanel007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 20:55

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Chanel007 »

Alex1504 schreef: Volgende stap die ik onderneem is een brief sturen naar Preventel, lang verhaal kort dat is de database van T-mobile waar alle wanbetalers in staan. Als een schuld betaald is word je eruit gehaald. Als een schuld uit handen word gegeven aan een incasso-bureau (wat toendertijd al gedaan is) dan krijgt T-mobile een seintje en word je ook uit die database gehaald, nadat er betaald is.
Hoi,
Ik heb ook een brief van ze ontvangen (heb een topic open staan) en ik lees dat je ook contact heb gehad met preventel. Ik heb volgens hun dus een schuld bij orange, die nu tmobile is. Wat dus ook naar een incasso bureau is gegaan. Maar heb net tmobile aan de lijn gehad en hun kunnen niks terug vinden van die schuld. Die ik dus nog niet heb betaald, Ook in 2012 nog contact gehad erover toen was er ook niks bekend. Je verteld dus dat tmobile een seintje krijgt en je uit de database wordt gehaald, als er betaald is. Wat als er niet betaald is, hoor ik dan nog in het systeem te staan?

Ik vraag het maar even, aangezien ik lees dat je al heel wat onderzocht hebt.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

@Chanel zover ik DENK te weten word je na betaling uit dat systeem gehaald, maar jouw oorspronkelijke schuld was bij Orange dus daar zou evt iets mis gegaan kunnen zijn (ik zou van die worstcase scenario uitgaan als ik jouw was)
Intrum Justitia aan de lijn gehad en die zeggen weer iets anders.
Ik zei dat ik gewoon in staat was om een abo af te sluiten bij T-mobile, volgens die kerel had dat al eerder gekunt omdat hun de schuld overgenomen hadden en je dan uit dat systeem word gehaald? Zou het erg op prijs stellen als iemand hier iets meer info over kan geven.

Chanel007
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 20:55

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Chanel007 »

Ah zo. nou ik wacht gewoon af tot ik de brieven thuis krijg gestuurd (of niet).
Ik blij zo en zo de forums volgen en lezen.

Succes verder.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

Net wederom contact gezocht met T-mobile, mijn probleem uitgelegd dat het om een rekening ging van hun die uit handen is gegeven 11 jaar geleden ik kreeg een hele leuke vraag van die vrouw.
vanuit het niks "is het van Intrum Justitia?"
Blijkt dat die vrouw vandaag al 3 verschillende mensen aan de lijn had met precies dezelfde vraag als ik en ALLEMAAL komen ze daarvandaan. al die mensen die hebben gebeld werden ook benaderd omtrent een rekening/incasso van 11 jaar geleden. hun trekken zelfs hun twijfels bij de gang van werken van Intrum Justitia, ook al is dat hun incassobureau.
Ze heeft me vriendelijk verzocht om een foto van de brief van Intrum Justitia die ik meteen doorgemailed heb en het word daar voorgelegd bij de manager.
Intrum Justitia is hier dus gewoon HEEL raar bezig.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gordr »

Alex1504 schreef:Intrum Justitia is hier dus gewoon HEEL raar bezig.
Intrum beweert in hun eigen FAQ dat ze op elke vordering altijd de opdrachtgever vermelden.
Dat hebben ze bij jullie niet gedaan.
Nu bellen jullie die opdrachtgevers en die lijken niet op de hoogte?
Is Intrum nu op eigen houtje verjaarde vorderingen aan het innen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

gordr schreef:
Alex1504 schreef:Intrum Justitia is hier dus gewoon HEEL raar bezig.
Intrum beweert in hun eigen FAQ dat ze op elke vordering altijd de opdrachtgever vermelden.
Dat hebben ze bij jullie niet gedaan.
Nu bellen jullie die opdrachtgevers en die lijken niet op de hoogte?
Is Intrum nu op eigen houtje verjaarde vorderingen aan het innen?
Het is algemeen bekend dat IJ al jaren verjaarde vorderingen opkoopt, bijna alle incassobureaus doen hier vrolijk aan mee.

Daarnaast probeert IJ restschulden te innen over vorderingen waar een finale kwijting voor is gegeven in een schuldhulpverleningstraject(niet WSNP)

Dus dit alles is niet zo verwonderlijk en daarom is het van het grootste belang om (schriftelijk) te reageren naar een incassobureau. Of dit door de bewindvoerder te laten doen.

Alex1504
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:16

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Alex1504 »

Ter verduidelijking ik ben niet de WSNP in gegaan, daar waren mijn schulden te laag voor.
Ik moest via een andere weg een bewindvoerder regelen.

wat IJ nu zegt is dit, nadat ik zei dat mijn schuld hoogstwaarschijnlijk verjaard was.
Het laatste wat hun weten is dat hun in 2004 contact hebben gehad met mijn bewindvoerder (niet de bewindvoerder die ik nu heb, degene waar hun toen contact mee hadden heeft alles doorgeschoven naar mijn huidige bewindvoerder)
Hun hadden dus in 2004 contact met hem en toen is hun verteld dat ik geen aflossingscapaciteit had en dat ik aangemeld werd voor de WSNP (wat dus niet doorging, maar via ander pad)
Sindsdien hebben hun niks meer gehoord, maar zelf ook niks laten horen op geen enkele manier.
Omdat hun niks meer hebben gehoord beweren ze nu dat het dus niet verjaard is.
Op mijn vraag waarom ze nu pas na me toe komen met deze schuld kreeg ik dit te horen: "onze eerdere pogingen om u te vinden hebben gefaald" alsof ik me de laatste 11 jaar verstopt heb ofzo. terwijl ik gewoon overal ingeschreven stond.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik zou dit hele verhaal aan uw bewindvoerder over laten om het af te handelen. Die heeft al veel vaker met dit bijltje gehakt en weet precies hoe hij die jokers van IJ moet aanpakken. Die zullen met overtuigend bewijs moeten aankomen bij de bewindvoerder dat de schuld gestuit is anders is het helaas pindakaas verjaarde schuld.

Gesloten