DIGID app verplicht bij sommige overheden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
peter17111962
Berichten: 603
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Je hebt blijkbaar geen moeite om via een (waarschijnlijk) PC en browser kenbaar te maken dat je niet met nieuwe
dingen kunt omgaan..¨(ik heb een chromebook als U dat wilt weten) Het grootste probleem ten opzichte van apparatuur
van laten we zeggen 40 jaar geleden is dat toen apparatuur een zodanig lange levensduur had dat ik na een tijdje daar
goed mee om kon gaat. Maar al die moderne dingen als smartphones en smart tv's hebben een dermate korte levensduur
dat tegen de tijd dat ik denk te snappen hoe zo een ding werkt. Dan is de levensduur daarvan verstreken en de opvolger
is weer totaal anders en nog complexer dan de voorganger.

rwolters
Berichten: 1640
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door rwolters »

peter17111962 schreef:
06 aug 2023 12:16
"Je hebt blijkbaar geen moeite om via een (waarschijnlijk) PC en browser kenbaar te maken dat je niet met nieuwe
dingen kunt omgaan..¨(ik heb een chromebook als U dat wilt weten) Het grootste probleem ten opzichte van apparatuur
van laten we zeggen 40 jaar geleden is dat toen apparatuur een zodanig lange levensduur had dat ik na een tijdje daar
goed mee om kon gaat. Maar al die moderne dingen als smartphones en smart tv's hebben een dermate korte levensduur
dat tegen de tijd dat ik denk te snappen hoe zo een ding werkt. Dan is de levensduur daarvan verstreken en de opvolger
is weer totaal anders en nog complexer dan de voorganger.
Sorry, maar een smartphone werkt al sinds de introductie min of meer hetzelfde en de bediening van een PC applicatie is sinds Windows95 slechts marginaal veranderd. De menubalk begint nog steeds File - edit-...-Help. Dat zal iedereen na bijna 30 jaar toch wel in de vingers hebben.

En een Chromebook is niet wezenlijk anders dan een PC.

rwolters
Berichten: 1640
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door rwolters »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:03
Moneyman schreef:
03 aug 2023 14:21
Compliment voor de heldere en duidelijke communicatie vanuit de RDI. Kunnen veel overheidsorganen een puntje aan zuigen.

De invoering van de Wet Digitale Overheid vind ik overigens prima.
Prima dat u de wet digitale overheid prima vindt dat is uw mening die ik respecteer, maar er zijn ook mensen dit niet willen of niet het niet kunnen. Er is ook geen uitgesproken toegevoegde waarde aan het gebruik van deze app.

mvg, Frans
Dan maken we voor die mensen gewoon 1 centraal loket ergens in Nederland waar je een paar uur in de rij kunt staan nadat je een nummertje hebt getrokken. Iedereen blij. Je snapt ook wel dat het niet haalbaar is om zo'n loket in iedere gemeente te hebben. Daar hebben we helemaal niet genoeg mensen voor. Als zijn er misschien wel gepensioneerden te vinden die dat als vrijwilligerswerk willen gaan doen.

witte angora
Berichten: 31020
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
06 aug 2023 13:05
De menubalk begint nog steeds File - edit-...-Help.
:shock: :o :? :oops: :cry:

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Dirkie »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 10:41
.....
Echter de app eist een eenmalige ID check, dit kan door middel van het scannen van bv ID kaart, paspoort of rijbewijs (uitgifte na 2014).
In mijn geval kan ik alleen mijn paspoort gebruiken. Deze methode werkt bij mij helaas niet, conclusie van DIGID help desk, NFC chip in mijn paspoort is defect!.....
Zonder de andere 143 berichten gelezen te hebben heeft U al bij de gemeente navraag gedaan wat ze hier aan kunnen doen. U paspoort moet blijkbaar vervangen worden.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Dirkie schreef:
06 aug 2023 16:11
Frans_schw schreef:
03 aug 2023 10:41
.....
Echter de app eist een eenmalige ID check, dit kan door middel van het scannen van bv ID kaart, paspoort of rijbewijs (uitgifte na 2014).
In mijn geval kan ik alleen mijn paspoort gebruiken. Deze methode werkt bij mij helaas niet, conclusie van DIGID help desk, NFC chip in mijn paspoort is defect!.....
Zonder de andere 143 berichten gelezen te hebben heeft U al bij de gemeente navraag gedaan wat ze hier aan kunnen doen. U paspoort moet blijkbaar vervangen worden.
Jammer dat u de andere berichten van mij niet heeft gelezen.
Ik zit al 4 dagen te wachten op een telefoontje van de DIGID helpdesk, die hebben mij na ettelijke telefonische contacten ieder keer beloofd dat ze zouden terug bellen.
Een nieuw paspoort aanvragen kan, het is alleen even de vraag wie dat gaat vergoeden, ik niet, ik heb niet gevraagd om een extra DIGID app met een ID verificatie.
Verder is mijn paspoort eigendom van de staat, dus lijkt het mij niet meer dan normaal dat de uitgifte instantie er voor gaat zorgen dat dat mijn NFC chip het weer gaat doen. Maar goed eerst zal er uitsluitsel moeten komen of de chip idd defect is. Dus blijf ik slaafs wachten op wat DIGID mij gaat vertellen, morgen, maandag maar weer eens voor de zoveelste keer bellen met die DIGID club.

Lady1234
Berichten: 27289
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar Digid betaalt echt niet voor een nieuw paspoort en de gemeente ook niet.

witte angora
Berichten: 31020
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even te zoeken, maar vind in eerste instantie onderstaand bericht uit 2021.
https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/ ... p-termijn/

En hieruit blijkt dat de sms-functie voorlopig nog blijft:
https://www.security.nl/posting/782751/ ... +gebruiken

Voorlopig nog geen zorgen dus.

Edit: Een van de reageerders benoemt de mogelijkheid van een Digid-scanner, net zoiets als een scanner die je van je bank kunt krijgen. Dat zou voor veel mensen inderdaad een oplossing kunnen zijn. Dat ding werkt op een batterij die heel lang mee gaat. Foon kwijt, of batterij leeg, maakt niet uit, je kunt nog steeds met digid je zaken doen.

Cro
Berichten: 2099
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
06 aug 2023 21:36
Ik zit even te zoeken, maar vind in eerste instantie onderstaand bericht uit 2021.
https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/ ... p-termijn/

En hieruit blijkt dat de sms-functie voorlopig nog blijft:
https://www.security.nl/posting/782751/ ... +gebruiken

Voorlopig nog geen zorgen dus.
Dat hangt af van de dienst, de functie is er nog wel, maar steeds meer diensten faseren vanwege security redenen de SMS controle uit.

Wat ook staat in het artikel waarna je linkt:
Eerder stelde Van Huffelen dat de sms-controle voorlopig blijft bestaan. "Het klopt dat sms-authenticatie blijft bestaan, maar in de toekomst voor meerdere toepassingen niet meer bruikbaar zal zijn", zo laat ze nu weten. "Sms-authenticatie blijft sowieso mogelijk zolang er diensten op betrouwbaarheidsniveau laag worden aangeboden", stelt de staatssecretaris verder.
Je zal dus meer en meer gaan zien dat voor diensten waar voorheen SMS verificatie mogelijk was, dit straks niet meer kan, terwijl bij diensten die een lager niveau van beveiliging vereisen het wel te gebruiken blijft.

Moneyman
Berichten: 30342
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
06 aug 2023 21:36
Edit: Een van de reageerders benoemt de mogelijkheid van een Digid-scanner, net zoiets als een scanner die je van je bank kunt krijgen. Dat zou voor veel mensen inderdaad een oplossing kunnen zijn. Dat ding werkt op een batterij die heel lang mee gaat. Foon kwijt, of batterij leeg, maakt niet uit, je kunt nog steeds met digid je zaken doen.
Ik denk dat dat voor de beperkte doelgroep een veel te dure oplossing is.

Lady1234
Berichten: 27289
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts moet zich één keer identificeren met zijn paspoort, maar dat is kaduuk.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Lady1234 schreef:
06 aug 2023 21:24
Maar Digid betaalt echt niet voor een nieuw paspoort en de gemeente ook niet.
Tja dat is dan wel een puntje, je hebt een hybride lease auto en een van de systemen is kapot, normaal gesproken is dat niet jou probleem toch.
Waarom zou de vervanging van mijn defecte paspoort mijn probleem zijn, deze vat ik even niet.

Maar dat is misschien het nieuwe denken :roll:

De lat bij de overheden leggen ze steeds een stukje hoger en de burger moet het maar weer zien op te lossen met dure smartphones en bijkomende kosten als het systeem niet werkt.
Met DIGID telefonisch in gesprek is niet gratis, is gewoon een betaald nummer inmiddels er al ruim 45 min op de teller staan en nog geen oplossing.

Dus voordat jullie een kruiwagen met **** over mij uit kiepen, denk even na.
Het is mijn probleem, maar wel veroorzaakt door onze digitaal hongerige zieke overheid.

Lady1234
Berichten: 27289
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Schrijft u toch gezellig een brief?

peter17111962
Berichten: 603
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik hoop wel dat de mogelijkheid blijft bestaan om zonder Digid app de jaarlijkse belastingopgave in te kunnen vullen
en toeslagen aan te kunnen vragen of wijzigen. Daarmee wil ik geen hulp van een ander moeten hebben.
Ik wil niet dat een of andere vreemde helper weet wat mijn inkomen en spaargeld is. Inloggen met rijbewijs??
Al zou ik dat willen dan kan dat toch niet, er bestaan voor zover ik weet geen NFC chiplezers voor een Chromebook.

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Dirkie »

Frans_schw schreef:
06 aug 2023 20:46
Dirkie schreef:
06 aug 2023 16:11
Frans_schw schreef:
03 aug 2023 10:41
.....
Echter de app eist een eenmalige ID check, dit kan door middel van het scannen van bv ID kaart, paspoort of rijbewijs (uitgifte na 2014).
In mijn geval kan ik alleen mijn paspoort gebruiken. Deze methode werkt bij mij helaas niet, conclusie van DIGID help desk, NFC chip in mijn paspoort is defect!.....
Zonder de andere 143 berichten gelezen te hebben heeft U al bij de gemeente navraag gedaan wat ze hier aan kunnen doen. U paspoort moet blijkbaar vervangen worden.
Jammer dat u de andere berichten van mij niet heeft gelezen.
Ik zit al 4 dagen te wachten op een telefoontje van de DIGID helpdesk, die hebben mij na ettelijke telefonische contacten ieder keer beloofd dat ze zouden terug bellen.
Een nieuw paspoort aanvragen kan, het is alleen even de vraag wie dat gaat vergoeden, ik niet, ik heb niet gevraagd om een extra DIGID app met een ID verificatie.
Verder is mijn paspoort eigendom van de staat, dus lijkt het mij niet meer dan normaal dat de uitgifte instantie er voor gaat zorgen dat dat mijn NFC chip het weer gaat doen. Maar goed eerst zal er uitsluitsel moeten komen of de chip idd defect is. Dus blijf ik slaafs wachten op wat DIGID mij gaat vertellen, morgen, maandag maar weer eens voor de zoveelste keer bellen met die DIGID club.
Volgens mij kan Digid niet op afstand zien of Uw nfc-chip defect is dus daarop wachten heeft geen zin denk ik. U kunt dus veel eenvoudiger en sneller bij de gemeente laten controleren of de chip echt defect is. En als U daar dan toch bent kunnen ze daar vast wel vertellen of en welke kosten daaraan verbonden zijn. Eventueel zijn er ook apps waarmee U met uw telefoon de gegevens van de chip kunt uitlezen. Zoek maar eens op Paspoort NFC dan weet u binnen een paar minuten of de NFC chip werkt. Succes.

ZeerPrivé
Berichten: 5668
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het is maar de vraag of de NFC chip kapot is. Het kan ook aan een te oude Anrdoid versie liggen of een - verkeerde - instelling van je smartphone. De ID Check kun je ook doen op een smartphone van iemand anders https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app/

jochemd
Berichten: 150
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door jochemd »

peter17111962 schreef:
07 aug 2023 08:09
Ik hoop wel dat de mogelijkheid blijft bestaan om zonder Digid app de jaarlijkse belastingopgave in te kunnen vullen
en toeslagen aan te kunnen vragen of wijzigen.
Het lijkt mij dat het inderdaad veel problematischer zou zijn als dat het geval zou zijn. De TS heeft dan misschien wel wat ongemak bij het regelen van zijn zendmachtiging, maar de RDI heeft vanaf het begin af aan een alternatief geboden: email of post. Door het aanbieden van die alternatieven is de basis toegankelijkheid gegarandeerd en dat de optie van online regelen voor sommigen te ingewikkeld wordt vanwege de beveiligingseisen / kapotte techniek vind ik niet zo'n probleem. Het is de organisatie zelf die ook wil dat mensen het graag online regelen want dat is voor hun ook efficienter, dus als het percentage mensen dat buiten de boot valt te hoog wordt dan zullen ze vanzelf wel in beweging komen. Uiteindelijk betekent het aanbieden van een online mogelijkheid waar 90% van het publiek gebruik van maakt dat ze meer tijd hebben voor de overige 10%.

Als mensen echter verplicht zouden worden om hun contacten met de overheid online te doen valen er onherroepelijk mensen buiten de boot. Dat kan niet, de overheid moet er voor iedereen zijn.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Dirkie schreef:
07 aug 2023 08:20
Frans_schw schreef:
06 aug 2023 20:46
Dirkie schreef:
06 aug 2023 16:11
2
Zonder de andere 143 berichten gelezen te hebben heeft U al bij de gemeente navraag gedaan wat ze hier aan kunnen doen. U paspoort moet blijkbaar vervangen worden.
Jammer dat u de andere berichten van mij niet heeft gelezen.
Ik zit al 4 dagen te wachten op een telefoontje van de DIGID helpdesk, die hebben mij na ettelijke telefonische contacten ieder keer beloofd dat ze zouden terug bellen.
Een nieuw paspoort aanvragen kan, het is alleen even de vraag wie dat gaat vergoeden, ik niet, ik heb niet gevraagd om een extra DIGID app met een ID verificatie.
Verder is mijn paspoort eigendom van de staat, dus lijkt het mij niet meer dan normaal dat de uitgifte instantie er voor gaat zorgen dat dat mijn NFC chip het weer gaat doen. Maar goed eerst zal er uitsluitsel moeten komen of de chip idd defect is. Dus blijf ik slaafs wachten op wat DIGID mij gaat vertellen, morgen, maandag maar weer eens voor de zoveelste keer bellen met die DIGID club.
Volgens mij kan Digid niet op afstand zien of Uw nfc-chip defect is dus daarop wachten heeft geen zin denk ik. U kunt dus veel eenvoudiger en sneller bij de gemeente laten controleren of de chip echt defect is. En als U daar dan toch bent kunnen ze daar vast wel vertellen of en welke kosten daaraan verbonden zijn. Eventueel zijn er ook apps waarmee U met uw telefoon de gegevens van de chip kunt uitlezen. Zoek maar eens op Paspoort NFC dan weet u binnen een paar minuten of de NFC chip werkt. Succes.
Ik heb een professionele nfc reader writer op mijn telefoon, die ziet de nfc chip, krijg een chip fabrikant en serie nummer van mijn paspoort nfc. De rest van de gegevens krijg ik niet, dat zal ongetwijfeld encript zijn.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2023 08:41
Het is maar de vraag of de NFC chip kapot is. Het kan ook aan een te oude Anrdoid versie liggen of een - verkeerde - instelling van je smartphone. De ID Check kun je ook doen op een smartphone van iemand anders https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app/
Ik heb Android 8 en alle certificaten staan zoals het url adviseerd.
Dank voor je input.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

peter17111962 schreef:
07 aug 2023 08:09
Ik hoop wel dat de mogelijkheid blijft bestaan om zonder Digid app de jaarlijkse belastingopgave in te kunnen vullen
en toeslagen aan te kunnen vragen of wijzigen. Daarmee wil ik geen hulp van een ander moeten hebben.
Ik wil niet dat een of andere vreemde helper weet wat mijn inkomen en spaargeld is. Inloggen met rijbewijs??
Al zou ik dat willen dan kan dat toch niet, er bestaan voor zover ik weet geen NFC chiplezers voor een Chromebook.
Volgens de medewerker van het RDI zal dat vanaf januari 2024 niet meer mogelijk zijn.
Momenteel zijn bij de RDI en RDW de app verplicht.
RDW heb ik nog niet getest, maar dat was wat hij mij aan de telefoon vertelde.
Ook hij verwacht chaos, dat hebben ze zelf nu ook krijgen dagelijks meerdere klachten omdat mensen niet meer kunnen inloggen bij hun.
Hij zei leterlijk dat de mensen volgend jaar hun borst konden nat maken.

Plaats reactie