LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help politie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

@ moederslink Thx

Maar als onrecht recht wordt is verzet een plicht!

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vraag me direct af wat voor auto u rijdt. Mercedes, Audi, BMW worden toch al vaker van de weg af geplukt in combinatie met een jongere bestuurder (ik weet niet hoe oud u bent). Zelf heb ik een tijdje een Mitsubishi 3000GT gereden en dat is een vrij unieke auto met 296 pk. Geloof me, ik werd soms meerdere keren per dag van de weg geplukt, gewoon omdat ik als jong gastje in zo'n auto reed. Verzekeren was een ramp, dat kreeg ik amper voor elkaar en kostte me 90 euro per maand voor WA. De politie wist ook wel dat zo'n auto moeilijk te verzekeren zou zijn voor iemand die net de 20 was gepasseerd, dus werd ik continu aan de kant gezet. Het wende en hier in de regio was dat gauw voorbij, omdat ik vaak na het gesprek aangaf tegen de agenten dat ze vooral moesten zeggen tegen hun collega's om niet steeds die blauwe 3000GT aan te houden. Dan lachten ze, zeiden ze dat ze dat zouden doen en uiteindelijk werd ik zelden nog aangehouden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help politie

Ongelezen bericht door moederslink »

Boycot schreef:
19 jun 2020 00:29
@ moederslink Thx
Maar als onrecht recht wordt is verzet een plicht!
Ik snap wat je zegt , maar er is heel veel onrecht in de wereld.
Hoe harder je je verzet hoe harder word je aangepakt.
De andere kant van het verhaal is , en daar ben ik ook eerlijk in:
bij bv Opsporing Verzocht gáát het in bijna de meeste gevallen ook om donkere of Oost Europese mannen.
Klinkt l***lig , maar dat is óók waar.
Mijn kinderen zijn ook heel licht getint ( kwart Kaap Verdiaans, kwart Portugees, half Nederlands , zelf ben ik een Nederlandse ) en ook mijn zoon heeft hier ( toch ook) zo nu en dan mee te maken , mijn dochter niet.
Moeilijk, moeilijk , maar werk gewoon mee, blijf rustig en vriendelijk en dat is mijn zoon.
Het wérkt!

Nooit generaliseren, maar je wél ervan bewust zijn. Dat moet wederzijds. :!:
Iedereen verdient op voorhand een niet ( voor ) oordeel .

Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

Ik heb en kijk geen tv, maar weet bijna zeker dat ik nooit in Opsporing verzocht ben geweest. :)

Ik ben echt van mening dat niemand moet meewerken, want dan blijft dit doorgaan. Uiteraard wel rustig en vriendelijk weigeren, ik ben nog nooit agressief geworden ofzo ik weiger gewoon mijn id te tonen. Maar als niemand meer meewerkt aan dat etnisch profileren dan zal het snel ophouden.

Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

Elke agent een bodycam die constant filmt en die de politie zelf niet kan wissen en het probleem is opgelost.

Dan kan iedereen (dus ook mensen met een niet westerlijk uiterlijk) veilig over straat, zonder te hoeven vrezen voor die overheidsinstantie.

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het niet willen tonen van je ID maakt je dan weer verdacht en dan laten ze je sowieso niet zomaar weer door rijden.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Help politie

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Boycot schreef:
19 jun 2020 00:07
@kuklos Woon in een gehucht, zoveel auto's reden er niet. Heb ook gewoon een normale auto. En ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat het zo is gegaan als dat ik je vertel. Ik heb dat niet in mijn klacht vermeld omdat dat nou net niet te bewijzen is.
Maar wil je ontkennen dat de politie aan etnisch profileren doet?
En een westerlijke naam is bijv de jong, de vries, jansen enz denk dat je er zelf ook wel een paar kan bedenken.

@nicolesw1981 Zonder objectieve reden iemand om zijn id vragen is verboden. Maar als dat gebeurt voor je huisdeur en de Nederlandse vriend die naast je staat niets word gevraagd, vraag ik me af hoe je dat dan moet zien?

@ Bob Schurkjens Eerlijke reactie, maar als het je overkomt geloof me dan zal je last kunnen krijgen van spasmes.

Nogmaals het gaat hier niet over een kleine pestkop dit is echt een enorm overheids apparaat.
Voordat je dingen gaat schrijven die onjuist zijn zou ik volgende keer eerst even de juiste informatie opzoeken.
Volgens de Wet op de uitgebreide identificatieplicht bent u wel degelijk verplicht om u legitimatiebewijs te tonen aan de politie. Dit heet de toonplicht en hier hoeft de politie geen aantoonbare reden voor te hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is onjuist. De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren.

Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

@ nicolesw1981 Lol, juist de toonplicht houd in dat de politie niet bevoegd is je zonder reden aan te houden om je id te controleren.

En bewust een minderheid systematisch zonder reden aan houden om ze vervolgens te onderzoeken is een vorm van onderdrukkings politiek.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help politie

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Boycot: je komt met nogal wat beschuldigingen, maar zou je ook eens onderstaande vragen willen beantwoorden? Ik krijg het gevoel dat je
- nogal overdrijft omdat je je zelf nogal in een slachtofferrol zet (net als een zeer bekende niet-westers getinte Nederlandse overigens)
- nogal overdrijft omdat je een hetze probeert te ontketenen

Waarbij ik niet wil zeggen dat er niets is gebeurd; ik weet uit eigen ervaring dat de politie niet is wat het zou moeten zijn. Zeg ik het heel netjes. Want de excessen die je in de media leest zijn echt maar een minimaal topje van een ijsberg die je niet moet willen zien.
witte angora schreef:
18 jun 2020 19:05
Boycot schreef:
17 jun 2020 22:09
Ik word constant van mijn vrijheid beroofd, lastig gevallen, vernederd, mishandeld enz. door overheids medewerkers die zichzelf agent noemen.
Dat is nogal wat. In welke mate ben je dan van je vrijheid beroofd? Ben je ontvoerd, en werd je opgesloten in een kleine éénpersoonskamer? En op wat voor manier ben je mishandeld? Ik maak dat niet uit je bericht op.

Hebben de genoemde overheidsmedewerkers die zichzelf agent noemen ( :roll: ) zich wel gelegitimeerd? Dat horen ze namelijk wel te doen. Zo niet, is het klachtwaardig, maar het enige wat ze met een klacht doen is ervan leren. Althans, dat is de bedoeling.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help politie

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Nijogeth: ik zit even te googlen op die Mits, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze je steeds aanhielden. Al is het maar om die kar op hun gemakje van dicht bij te kunnen bekijken. Of dacht je nu echt dat oom agent, als enige, 100% van de diensttijd 100% volledig gefocused is op het verrichten van het blijde werk?

kuklos
Berichten: 9860
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Help politie

Ongelezen bericht door kuklos »

Boycot schreef:
19 jun 2020 00:07
@kuklos Woon in een gehucht, zoveel auto's reden er niet. Heb ook gewoon een normale auto. En ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat het zo is gegaan als dat ik je vertel. Ik heb dat niet in mijn klacht vermeld omdat dat nou net niet te bewijzen is.
Maar wil je ontkennen dat de politie aan etnisch profileren doet?
En een westerlijke naam is bijv de jong, de vries, jansen enz denk dat je er zelf ook wel een paar kan bedenken.
Westerlijke namen bestaan niet, westerse namen wel, of beter nog, Nederlandse namen. En zelfs klopt niet, want een naam zie je niet als je langs een auto rijdt.
Jij doelt erop dat jij een niet westers uiterlijk hebt. Wat ook nogal veel kan betekenen, want dat is meer dan 85% van deze planeet. Toch heeft niet elke groep zoveel last ervan als jij claimt ervan te hebben.

Je laat hier verder wel precies het recalcitrante gedrag zien waar de politie zo'n hekel aan heeft. Continu een grote bek tegen iedereen die waagt met je mee te huilen, onvoldoende wetskennis.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Help politie

Ongelezen bericht door omega19 »

Het is inmiddels een bekend gegeven dat een aantal overheidsinstanties aan ethnisch profileren doen.

Een speekseltest is echter wel bijzonder. Dat wordt eigenlijk alleen gedaan bij burgers die een drugsverleden hebben, of waar een duidelijke drugslucht in de auto hangt

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Help politie

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
19 jun 2020 07:47
Het is inmiddels een bekend gegeven dat een aantal overheidsinstanties aan ethnisch profileren doen.
Daar klagen sommige gekleurde voetballers ook over. Omdat ze zo vaak staande worden gehouden.
Maar dan vraag ik me af, of dat ook het geval zou zijn als ze in iets als een Fiat Panda rond zouden rijden, ipv een opzichtige patsmobiel die een knul op zo'n leeftijd nooit normaal kan verdienen.
Dus als er al gediscrimineerd wordt, dan is dat op de allereerste plaats op auto merk/type. Waar in mijn beleving niks mis mee is.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help politie

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
19 jun 2020 07:33
Nederlandse namen.
Maar wat is een 'Nederlandse' naam? Als ik mijn genealogische geschiedenis induik kom ik nogal wat 'import' tegen met bijbehorende 'geïmporteerde' namen. De meeste van die namen worden nog steeds gebruikt, en dan zijn ze soms al meerdere eeuwen in Nederland. 'Nederlands' klinken ze absoluut niet.

Eigenlijk had ik wat voorbeelden willen noemen, maar ik weet niet of degenen die die namen dragen daar zo blij mee zijn.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Moneyman »

@boycot: je schrijft hier een verhaal wat vragen oproept. De manier van uitdrukken en de manier van reageren op reacties geven een bepaalde indruk, zoals Witte Angora hiervoor al schreef. Wees je daarvan bewust, want dát is nu juist het stukje waar jij wél invloed op hebt. Zelfs als je volledig gelijk hebt en steeds onterecht staande gehouden wordt, dan nog win je er alleen maar mee als je zelf correct blijft reageren en handelen.
Boycot schreef:
19 jun 2020 00:29
Maar als onrecht recht wordt is verzet een plicht!
Misschien wel. Maar bedenk wel dat jij ook gekleurd kijkt en dat jij dus niet bepaalt wat onrecht is. Daar hebben we rechters voor. Ofwel: volg de wegen die er zijn. Pas als dat niet werkt, heb je recht van spreken. Je CJIB-voorbeeld is hier een mooi voorbeeld van.

Verder: lees de uitgebreide reactie hiervoor van Jablan nog eens. Daar staan heel nuttige dingen in.

En verder: zolang het bij jouw onderbuikgevoel blijft, kom je niet verder in deze discussie. Dat zie je al aan de mailwisselingen. Als je een paar keer dat soort mailwisselingen hebt gevoerd, dan verdwijnen je eventuele volgende klachten gewoon zo spoedig mogelijk in de digitale prullenbak.

Wat jij nodig hebt is bewijs. Ik zou, als ik jou was, een dashcam (voor en achter) kopen. Dat kost je tegenwoordig de kop niet meer, maar geeft wel een beetje body aan je klachten. Dat de agenten geen camera dragen kan jij niet beïnvloeden, maar wat je zelf doet wel.

Ofwel: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Pak datgene aan weaar jij invloed op hebt en laat je focus op hetgeen waar je geen invloed op hebt varen.

Overigens, (een beetje) offtopic: ik moest toch even aan het huidige doorgeslagen racisme-debat denken toen ik onderstaand filmpje zag (en het commentaar van de moeder op de achtergrond hoorde, waar de zoon zich duidelijk niet senang bij voelde).

https://www.dumpert.nl/item/7930183_b1435fcf

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help politie

Ongelezen bericht door sjohie »

TS, je schrijft "nadat zij de achtervolging hadden ingezet". Men spreekt doorgaans pas van een achtervolging, als men een stopteken negeert, en de politie actief achter een voertuig aan moet om deze staande te kunnen houden? Waarom ben je niet meteen gestopt toen je dat stopteken kreeg?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Feiten:

Het is tegenwoordig mogelijk met een dashcam een kenteken te scannen en op te zoeken.
Als in verleden moeilijk werd gedaan met legitimatie, of boetes voor niet laten zien.
Elke agent mag melden: Verdacht maar niets gevonden.

Bij een Lease auto die van een "foute" collega was word je dan ook vaak aangehouden.
Hij vroeg een andere want deze collega werd gek van Politie.
Elk kwartaal een andere leasebak, nieuwe hoeft niet, maar werkte wel.

En ik mocht als Werkgever hier aan meewerken!
Huidskleur, hoe spreek ik jou naam foutloos uit en verleden van lastige van alweer controle.....
Een Somaliër die totaal niet koun voetballen vroeg vaak; Is U liefhebber van voetbal?
En als hij zijn kop door raampje steekt even op fluitje blazen.

Wegens Covid19 risico mag je deur op slot doen, raam op kier, en eerst zijn legitimatie vragen en noteren, en dan jou laten zien, vasthouden hoeft niet.
Mijn schoonmoeder van 91 jaren jong is voldoende reden om de controle zo af te handelen.

En naast kenteken dienst auto en legitimatie en bij meerdere agenten beide vragen....
Ooit zijn er mensen beroofd door gestolen Uniform.
Blijf vriendelijk en netjes, en laten zien legitimatie is voldoende.
Bij openen auto of bagage moeten ze eerst toestemming hebben en laat ze eerst een Kapje op doen.
Als je met meerdere 80+ in aanraken komt mag dat nu.
Dat ik naast mijn eigen schoonmoeder ook buurvrouw van 140kg of meer er ook bij rekende zeg ik natuurlijk niet!

Voor blazen of speekseltest eerst eisen dat ze maatregelen nemen om U niet te besmetten mag, en als ze die mondkapjes niet hebben of weigeren, mag U hetzelfde doen.
Met Covid19 heeft nu elke bestuurder rechten gekregen om niet gelijk vol mee te werken.
Noem eens mensen die geen oudere familie en/of vrienden hebben en bewijs hoef je nooit hiervoor te leveren!
Met Dammen, Schaken en Biljart kom ik vele ouderen tegen met alleen een Voornaam.
Abdelmajid ziet er grijs en kaal uit als echte Hollander en die achternaam.... als ik die hier schreef krijg ik gegarandeerd
commentaar. Abe is leuke zanger en ex voetballer...

Als wij ons aan de regels houden en je hebt 't recht om vooraf te weten door wie je gecontroleerd werd.
Je mag notitie maken van legitimatie, vooral als je voorheen wel eens problemen had.
Dan worden zij voorzichtig want ze willen geen klacht of zaak tegen hunzelf.
Even laten zien en weg, dat hoef je niet te accepteren.
En hoe schijf ja dan; Jan Smit, of was het Johannes Schmidt?

En ook nummer legitimatie noteren, en kijk naar verval datum!
Ik heb al ooit eens iemand betrapt en vroeg of hij even een geldige collega wilde bellen....
Hij had nieuwe gekregen maar is ergens thuis....

Verder heeft Den Haag besloten dat een Politie regio groter moet worden.
Naast de wijkagent is er een groot deel en vele agenten dus voor iedereen weet wie in welke auto reed?
En niet elke Agent heeft perfect geheugen om vele duizenden op elkaar lijkende die hij/zij wel eens gecontroleerd heeft,
met 50 controles per dag weet je niet meer wie je wel en niet gehad hebt.

Maar deur op slot, raam op kiertje mag en voor 't raam jou en hun legitimatie mag met Covid19 tijden voorlopig nog enkele jaren!
U is dan niet bang voor de Politie maar een ziekte... en na vele controles is verspreiding mogelijk via deze controleurs.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
19 jun 2020 08:49
Feiten:
Met Covid19 heeft nu elke bestuurder rechten gekregen om niet gelijk vol mee te werken.
"feit"....? :lol: :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze een stop bordje aan doen, mag je geen noodstop maken op drukke doorgaande weg!

Maar ik zag in spiegel weer de vaste Agent die altijd zeurde en altijd vind dat HIJ gelijk heeft!
Dus bingo, hij mag mijn niet aanrijden en de stalen laadbak is sterker.

Ik mocht daar 80 km , reed 60 km voor de afrit en lading... en als hij dan stop doet in plaats van volgen.....
Die is ook geschorst en ik ging vrijuit.
Stop is bij mijn Noodstop als ze als bumper klever er achter zitten!

Maar normaal mag je een veilige plek op zoeken en rustige plek opzoeken.
Naast jou voertuig moet de Politie ook veilig kunnen staan.
Ik heb diverse aanhoudingen gezien in drukke straten die veel overlast veroorzaakte en file vorming voor niets!

Ja ik stopte ooit gelijk en dat was regionale krant halen!
En ik had deze agent al vaker ontmoet, lastige ik heb altijd gelijk Type... en dat was 40 jaren terug al!
Zelf geen kleurtje of vreemde naam maar wel een verleden als vaker aangehouden en altijd eerst hun legitimatie vragen!
Zelfs met Uniform mag dat na beroving in Lelystad door gestolen uniformen!

Gesloten