Eet jij je banaan liever groen, geel of bruin? Dit zijn de verschillen voor je gezondheid

Eet jij je banaan liever groen, geel of bruin? Dit zijn de verschillen voor je gezondheid

Bananen, niet iedereen eet ze hetzelfde. En het blijkt ook qua gezondheidseffecten nogal te verschillen of je banaan groen en keihard is of juist een bruin papje. 
 

Dit komt doordat er zetmeel wordt omgezet in suiker hoe rijper een banaan is. Zo kan een rijpe banaan tot wel twintig procent meer suiker bevatten, waardoor er ook meer calorieën in zitten. En er zijn nog meer belangrijke verschillen. 

Groene bananen stimuleren de darmen

Een groene, niet-rijpe banaan bevat dus veel zetmeel en relatief minder suiker. Er zitten ook extra vezels in ten opzichte van de rijpere varianten. Dit maakt dat je darmen flink aan het werk worden gezet, waardoor gezonde bacteriën ontstaan en gifstoffen sneller worden afgebroken. 

Om deze redenen kunnen groene bananen mogelijk helpen bij darmproblemen, zegt voedingsdeskundige Monique van der Vloed tegen NU.nl. 'Als je gevoelige darmen hebt, kun je het best met kleine stukjes groene banaan beginnen.'

Je bent ook langer verzadigd van een onrijpe banaan. Aan de andere kant betekent dit dus ook dat een rijpere banaan gemakkelijker te verteren is. 

Effect op je bloedsuikerspiegel

Groene bananen bevatten minder suiker en houden je bloedsuikerspiegel stabieler. Het tegenovergestelde geldt dus voor rijpere bananen, deze laten je spiegel wat meer pieken. 

Dit is niet gelijk een reden om rijpe bananen te vermijden, maar het is in sommige gevallen misschien wel verstandig om even op te letten. Bijvoorbeeld als diabetespatiënt kun je beter wat vaker de overrijpe bananen links laten liggen.

Overrijpe bananen kun je overigens goed gebruiken als vervanger van suiker, bijvoorbeeld als je iets gaat bakken. Of gooi 'm door een smoothie. Gooi zo'n bruine banaan in ieder geval niet zomaar weg.

Rijpe banaan als energiebooster

Een rijpe, gele banaan levert vlug een hoop energie op, waardoor het ook populair is bij sporters. Andere gezondheidsvoordelen komen door het zetmeel, de vezels en kalium, wat onder andere bijdraagt aan een lagere bloeddruk. 

Bananen zijn gezond, daar is geen twijfel over mogelijk. En het is ook niet zo dat de ene soort gezonder is dan de ander. Probeer vooral eens af te wisselen, om zo alles gezondheidsvoordelen mee te pikken. 

Bron: NU.nl

Meer over:

Ook interessant