toggle menu

Theïne: wat is het en kan het kwaad?

Theïne: wat is het en kan het kwaad?

In thee zit vaak de stof theïne, wat is dat precies? Radar zoekt het uit.

Wat voor effect heeft theïne?

Theïne is hetzelfde als cafeïne. Het heeft een opwekkend effect. Het zorgt ervoor dat we ons minder moe voelen en meer alert. Daarbij kan het stimulerend werken voor onze hersenen. Net als bij cafeïne kan teveel theïne bijwerkingen geven. Je kan bijvoorbeeld rusteloos, angstig of duizelig worden. Ook kan hoofdpijn ontstaan. 

Hoeveel theïne per dag?

Hoeveel theïne je per dag mag innemen, is persoonsafhankelijk. In een kopje thee van 125 ml zit ongeveer 30 mg theïne. Als je gevoelig bent voor deze stof is het goed om niet meer dan acht van deze kopjes thee per dag te drinken. Wanneer dat niet het geval is, adviseert het Voedingscentrum een maximum van 400 mg theïne per dag, dat zijn ongeveer dertien kopjes thee. Dit geldt niet voor elke theesoort. Zo zit in groene thee minder theïne dan in andere thee, waardoor je daar gerust 21 koppen per dag van kan drinken.

De Koninklijke Vereniging voor Koffie en Thee (KNVKT) geeft aan dat deze hoeveelheid theïne gebaseerd is op één theezakje. Theïne lost snel op in water. Afhankelijk van de tijd die een theezakje in het water zit, zal het overgrote deel van de theïne de eerste keer al oplossen. Indien je hetzelfde zakje meerdere keren gebruikt, zal er niet veel theïne meer over zijn. Wil je het zakje meerdere keren gebruiken, houdt er dan rekening mee dat het oppeppende gevoel minder wordt na de eerste keer trekken. 

In het geval van andere dranken is het maximum aantal koppen eerder bereikt. Een kopje koffie bevat gemiddeld 56 mg cafeïne. Espresso heeft zelfs een cafeïnewaarde van 67 mg per kopje.

Bestaat er ook theïnevrije thee?

Kruidenthee is theïnevrij, omdat het niet gemaakt wordt van de theeplant. Strikt genomen heet het ook geen ‘kruidenthee’, maar ‘kruidendrank’. Het is een aftreksel van gedroogde planten, kruiden en/of specerijen. Bekende smaken zijn: kamille, rooibos, pepermunt en zoethout. Houd er wel rekening mee dat zoethout de bloeddruk verhoogt.

Bron: Voedingscentrum / KNVKT

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant