'Autofabrikant volgt automobilist overal'

auto_nieuws.jpg

Steeds meer moderne auto's versturen privacygevoelige data naar de autofabrikant, zonder dat de bestuurder daar weet van heeft. Het gaat om informatie zoals de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel. Daarvoor waarschuwt de ANWB dinsdag.

'Het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto's van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto', stelt de belangenclub.

Dataverbinding met fabrikant

Veel van deze 'computers op wielen' hebben een dataverbinding met de autofabrikant. Daarmee kunnen bijvoorbeeld technische storingen worden opgelost en bestaan er allerlei mogelijkheden om auto's veiliger te maken. 'Maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. We hebben geen idee wat fabrikanten met deze informatie doen', vertelt een woordvoerder van de ANWB.

Afhankelijk van autodealer

Volgens hem weet driekwart van de Nederlandse automobilisten niets van 'connected diensten' in auto's. Behalve dat de privacy kan worden geschonden, vreest de ANWB ook dat de automobilist volledig afhankelijk wordt van de autodealer voor onderhoud en reparaties. Daarnaast vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal in de hand werkt.

De ANWB wil, samen met andere autoclubs in Europa, dat er regelgeving komt om de privacy van automobilisten te beschermen. Daarvoor gaat dinsdag de campagne 'My car, my data' van start.Update 25 november, 12:53 uur: Reactie van het College bescherming persoonsgegevens (CBP)

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) is het oneens met de ANWB dat er specifieke wetgeving moet komen om de privacy van automobilisten te beschermen. 'Dat is niet nodig, de huidige regelgeving voldoet', liet een woordvoerster van de privacywaakhond woensdag weten.

Of fabrikanten hiermee in overtreding zijn kon de CPB-woordvoerster niet zeggen. 'De wet vereist dat mensen goed geïnformeerd worden. Er moet toestemming gevraagd worden om data te mogen gebruiken en de consument moet precies weten welke gegevens voor welke doeleinden gebruikt worden', aldus de zegsvrouw.

Volgens Harald Bresser van de RAI, belangenorganisatie voor autofabrikanten, wordt het probleem groter gemaakt dan het is. 'Natuurlijk verzamelen autofabrikanten gegevens. Maar zij zijn zich er terdege van bewust dat ze hier zeer zorgvuldig mee om moeten gaan.' De oproep van de ANWB heeft volgens hem ook te maken met het beschermen van de eigen hulpdiensten. 'Ze hebben een commercieel belang en zijn bang dat de Wegenwacht straks niet meer bij gegevens kan komen', zegt Bresser.

Bron: ANP / ANWB