Consumentenclubs eisen betere testen auto's

uitlaat2.jpg

Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, eisen dat de manier waarop de uitstoot van auto's wordt getest in de Europese Unie snel verbetert.

Het dieselschandaal bij Volkswagen toont volgens hen aan dat dit 'bittere noodzaak' is.

Jaren zeventig

De huidige manier van testen stamt nog uit de jaren zeventig, klaagt Monique Goyens, directeur-generaal van de Europese consumentenorganisatie BEUC. 'Een van de problemen in de EU is dat er, in tegenstelling tot in de Verenigde Staten, geen systeem van toezicht is, dat onafhankelijke 'on-the-road tests' vereist. De EU moet een dergelijk systeem invoeren om het vertrouwen onder consumenten te herstellen.'

Nieuwe testprocedure

Er wordt in Europa wel al gewerkt aan een nieuwe testprocedure die het praktijkverbruik beter benadert en minder gevoelig voor manipulatie is. De invoering daarvan staat echter pas gepland voor 2017 en een aantal autofabrikanten probeert dat te vertragen.

Volkswagen

Het gesjoemel van Volkswagen komt volgens de consumentenorganisaties ook niet helemaal als een verrassing. Uit eerder onderzoek, waar ook de Consumentenbond bij betrokken was, bleek al dat auto's van meerdere merken stukken minder zuinig zijn dan de fabrikanten consumenten willen doen geloven. De hybride Mitsubishi Outlander PHEV bijvoorbeeld zou volgens de folder nog geen 2 liter benzine verbruiken per 100 kilometer. Bij de praktijktests bleek dat de wagen wel meer dan 4 liter nodig had voor die afstand. Ook Radar wijdde in 2013 al een uitzending aan zogenaamd zuinige auto's.

Bron: ANP