Bedrijf achter ov-chipkaart maakt 55 miljoen euro winst

csm_csm_anp-ovchipkaart_628_e62cd7a1be_ad3bbf13c4.jpeg

Het bedrijf achter de ov-chipkaart heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt met de plastic kaartjes. Consumentenorganisaties zijn met stomheid geslagen want het verhaal van Translink was altijd dat de kaart 'kostendekkend' zou zijn, bericht het AD.

Translink, eigendom van de openbaar vervoerbedrijven, maakte in de eerste jaren nog verlies. Inmiddels is het verkopen van ov-kaarten en het in de lucht houden van het betalingssysteem even lucratief als het maken en verkopen van iPhones.

Het bedrijf maakt jaarlijks ruim 3 miljoen OV-chipkaarten. Iedere klant komt na maximaal vijf jaar weer terug, want na die tijd is een pasje verlopen.

7,50 euro? 'Veel te veel'

Voorzitter Ariën Kruyt van reizigersorganisatie Rover is verbaasd over de cijfers. 'Zoveel winst? Dit wist ik echt niet. 7,50 euro voor een ov-chipkaart is veel te veel', zegt Kruyt.

De Consumentenbond begon in 2015 al eens een petitie tegen de te dure ov-chipkaart. Er werden destijds tienduizenden klachten verzameld. De aanschafkosten à 7,50 euro en de geldigheidstermijn van 5 jaar zijn echter nog altijd ongewijzigd.

'Het geld moet naar de reiziger'

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) wil dat Translink snel met een plan komt waarin het duidelijk maakt hoe de onderneming in de toekomst de winst wil inzetten voor de reiziger. Volgens het bedrijf wordt de winst gebruikt om de aanloopkosten voor de invoering van de ov-chipkaart terug te betalen. Maar als dat is gebeurd, moet het geld niet meer naar de aandeelhouders maar naar de reiziger, aldus Dijksma in een reactie. 'Dit lijkt me ook logisch: Translink heeft geen winstoogmerk.'

Verder wil ze dat de onderneming gaat kijken of de ov-chipkaart langer mee kan dan de huidige vijf jaar. Ook moet bekeken worden of de kosten voor verlenging 'substantieel' omlaag kunnen.

Updates 15 februari: 'Verkeerde conclusies' volgens ov-chipkaart

Op de website van ov-chipkaart heeft het bedrijf een reactie gegeven op het nieuws: 'Translink heeft geen winstoogmerk. Wat we verdienen aan de ov-chipkaart wordt besteed aan de kosten die we maken voor de ov-chipkaart en de dienstverlening voor de reizigers.'

Volgens het bedrijf is de prijs opgebouwd uit materiaalkosten (plastic, antenne, chip), productiekosten (machinekosten, ontwerpkosten en drukkosten), het activeren van de kaart zodat je ermee kunt reizen, verzendkosten en servicekosten (zoals bijvoorbeeld het wijzigen van persoonsgegevens en de klantenservice).

Al meer dan 15 duizend keer 'boos' op Facebook

Bron: ANP MediaWatch / Algemeen Dagblad