background branding

Benzine rijden momenteel voordeliger dan elektrisch

Elektrische auto.jpg

Door de hoge energietarieven is het goedkoper om in een benzineauto te rijden dan in een elektrische auto. Zelfs aan de dure snelwegpomp is de benzinerijder voordeliger uit dan de elektrische rijder met een recent afgesloten energiecontract, meldt De Telegraaf.

Uit de verbruikscijfer die de ANWB hanteert, blijkt dat honderd kilometer in een gemiddelde stekkerauto bij thuisladen bijna zestien euro kost. Terwijl de middenklasse benzineauto met dezelfde afstand minder dan vijftien euro verbruikt.  

Thuisladen vorig jaar vijf euro

Vorig jaar was je met een eigen laadpaal nog vijf euro kwijt per honderd kilometer. Door de stijgende energieprijzen verliest elektrisch rijden zijn voordeel ten opzichte van benzinerijders. Inmiddels hebben zes op tien huishoudens een variabel energiecontract met hoge tarieven. 

Tarieven openbare laadpalen lager

Elektrische rijders verruilen hun eigen laadpaal voor een openbare, omdat de tarieven lager zijn. ‘Dat komt doordat het overgrote deel van de laadpalen aan energiebedrijven in concessie is gegeven door gemeenten of provincies. Die hebben in het contract een maximale prijs vastgesteld’, zegt Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB.

Eigenaren van openbare laadpalen kunnen hun tarieven niet zomaar verhogen. ‘Het zijn vaak contracten met looptijden van vele jaren’, vertelt Roland Steinmetz van adviesbureau EVConsult. 

Lage tarieven onhoudbaar

Steinmetz en Van Eenennaam denken dat de lage prijzen bij openbare laadpalen onhoudbaar zijn. ‘Nieuwe concessies zullen hogere tarieven gaan krijgen. Je gaat die prijsstijgingen op termijn zien. Het is ook logisch als een openbare laadpaal duurder is dan thuis. Bij de openbare zit er een bedrijf tussen’, vertelt Van Eenennaam. 

Van Eenennaam benadrukt dat je met zonnepanelen of een dynamische energiecontracten nog wel goedkoop kunt laden. 

Bron: Telegraaf