Consumentenbond in actie tegen nepclaims

De Consumentenbond is in het geweer gekomen tegen fabrikanten die misleidende teksten zetten op productverpakkingen. Ook Radar stelt dit regelmatig aan de kaak.

Sommige fabrikanten weigeren aanpassingen en komen volgens de bond met allerhande smoezen om de teksten te verdedigen, meldt Metro.'Kletspraat'

Directeur Bart Combée van de Consumentenbond zegt dat onder meer Albert Heijn, Healthy People en Rivella zich bedienen van 'kletspraat'. Healthy People heeft bijvoorbeeld op de verpakking van een drankje handenvol blauwe bosbessen en frambozen staan, terwijl het drankje voornamelijk uit wittedruivensap bestaat.

Dergelijke teksten zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. Rivella heeft op een product waarin drie synthetische stoffen zitten 'met natuurlijke ingrediënten' staan. Albert Heijn verkoopt een guacamoledip waar slechts 0,7 procent avocadopoeder in zit.Kletsmajoor Award

Op de website van de Consumentenbond kunnen mensen de komende weken stemmen op drie producten die volgens de bond consumenten misleiden. De 'winnaar' van de daartoe in het leven geroepen Kletsmajoor Award wordt half augustus bekendgemaakt.Claims onder de loep in Radar

Radar nam al eerder onzinnige claims onder de loep, onder andere in de uitzending 'Gebakken lucht in de supermarkt'. Zo werd in het afgelopen seizoen onder andere onderzocht hoeveel gezonder zogenaamde suikeralternatieven zijn (niet), hoe fabrikanten je misleiden met rooskleurige suikerpercentages op verpakkingen, en hoeveel chemische middelen nu eigenlijk in al dat 'biologische' quinoa zit (veel te veel).

Bron: ANP MediaWatch / Metro / Radar